Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: TV uden tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Da jeg stort set aldrig ser tv ønsker jeg ikke længere at spilde mine penge på licens, jeg ønsker stadig at kunne se mine dvd´er, men er det muligt at købe et tv uden tuner, eller skal jeg tage springet og skaffe en projektor?

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

CRT'ere bliver nok svære at finde, men Plasma/LCD er der rigeligt med udvalg af modeller uden tuner.
Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Nogle mærker/link?

MichaelK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28960&P N=1

Dette skulle eftersigende være cremen indefor plasma tv'er i øjeblikket.. Kan udvides med hvad du end måtte ønske dig af indgange via udvidelseskort..

Men hvor meget havde du tænkt dig du vil betale for et nyt tv?
Et tv som det overstående kommer til at ligge på 20 000plus når det rammer landet, hvilket jo er en pæn slat.. ;)
Til top Vis MichaelK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelK

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 September 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Da jeg stort set aldrig ser tv ønsker jeg ikke længere at spilde mine penge på licens, jeg ønsker stadig at kunne se mine dvd´er, men er det muligt at købe et tv uden tuner, eller skal jeg tage springet og skaffe en projektor?

Det afhænger af hvad du mener med "tage springet". Det er ikke et prismæssigt spring, kun et spring i forhold til hvad det kræver af stuen. Hvis du kan finde dig i at der skal være mørkt når du ser film, så vil du få langt den bedste oplevelse - og billedkvalitet, iøvrigt - ved at købe en projektor. En Sanyo Z3 med alt nødvendigt tilbehør kan gøres for under 20.000,-, og lammetæver ethvert CRT/plasma/LCD på markedet, så længe der er mørkt. Så når du kun vil se DVD'er og er ligeglad med tv, så synes jeg da netop du er målgruppen for en projektor...

Iøvrigt kan du altid få tuneren i et tv plomberet, så du ikke behøver betale licens, så du er faktisk fritstillet mht. valg af model.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 26 September 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Otto, hvad koster såden en plombering og er det noget I udfører i TC? Hvis man nu skulle sælge eller fortryde kan man få fjernet plomberingen igen?

DavidH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Sendt: 26 September 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hvad er problemet, hvis i ikke bruger TVet til at modtage antennesignel kan i jo med god samvittighed meddele licensopkræveren at i intet TV har.

Og så iøvrigt afvise at give ham lov til at komme indenfor.
Til top Vis DavidH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DavidH

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 September 2005 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

DavidH skrev:
Hvad er problemet, hvis i ikke bruger TVet til at modtage antennesignel kan i jo med god samvittighed meddele licensopkræveren at i intet TV har.

Både og. Man betaler ikke for at se TV, men for muligheden for at kunne gøre det. Der må ikke være noget i hjemmet som indeholde tuner (udover PC'en da den er undtaget endnu). Dvs. ingen TV, ingen videomaskine, ingen DVD recorder.

Ellers skal tuneren være afmonteret og apparaterne plomberet - af et værksted som Licenskontoret kan godkende. Der er vist ingen faste regler på området, det beror vist på skøn. Tror ikke der er  så mange som benytter sig af det - de fleste ser jo TV i en eller anden form.

DavidH skrev:

Det er så en anden ting. Så skal de vist have fat i Kongens Foged, hvis de tror der er noget derinde.

/Lars

DavidH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

DavidH skrev:

Både og. Man betaler ikke for at se TV, men for muligheden for at kunne gøre det. Der må ikke være noget i hjemmet som indeholde tuner (udover PC'en da den er undtaget endnu). Dvs. ingen TV, ingen videomaskine, ingen DVD recorder.

Ellers skal tuneren være afmonteret og apparaterne plomberet - af et værksted som Licenskontoret kan godkende. Der er vist ingen faste regler på området, det beror vist på skøn. Tror ikke der er  så mange som benytter sig af det - de fleste ser jo TV i en eller anden form.

DavidH skrev:

Det er så en anden ting. Så skal de vist have fat i Kongens Foged, hvis de tror der er noget derinde.

/Lars

Jeg kender udmærket licensreglerne.

Min pointe er, at hvis man aldrig ser TV, kan man med god samvittighed framelde licensen, uanset at de besynderlige licensregler dikterer noget andet.

Man skal efter min mening være usædvanlig autoritetstro, eller bare have alt for mange penge, hvis man ligefrem bruger penge på at få afmonteret tuneren i sit TV!

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

DavidH skrev:
Min pointe er, at hvis man aldrig ser TV, kan man med god samvittighed framelde licensen, uanset at de besynderlige licensregler dikterer noget andet.

Man skal efter min mening være usædvanlig autoritetstro, eller bare have alt for mange penge, hvis man ligefrem bruger penge på at få afmonteret tuneren i sit TV!

Tja. I praksis vil det nok virke ret mistænkeligt, først at afmelde licensen og dernæst nægte licens-folkene adgang når de senere banker på (hvad de sansynligvis gør - de er vist ret obs på dem som bare pludselig afmelder).

/Lars

DavidH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

DavidH skrev:

Tja. I praksis vil det nok virke ret mistænkeligt, først at afmelde licensen og dernæst nægte licens-folkene adgang når de senere banker på (hvad de sansynligvis gør - de er vist ret obs på dem som bare pludselig afmelder).

/Lars

Og?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 September 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

En Sanyo Z3 med alt nødvendigt tilbehør kan gøres for under 20.000,-, og lammetæver ethvert CRT/plasma/LCD på markedet, så længe der er mørkt. Så når du kun vil se DVD'er og er ligeglad med tv, så synes jeg da netop du er målgruppen for en projektor...

Snakker du alene om billedkvalitet her?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

DavidH skrev:
larl skrev:
Og?

Ikke andet, end at så bliver det nok David H's kamp mod DR Goliat. En ulige kamp som nok vil følge reglerne upåagtet hvor ufleksible de ellers måtte være.

/Lars

DavidH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Point taken :)

Jeg ville dog stadig finde det mindre ulejligt og belastende for min privatøkonomi at sætte mit TV ind til naboen til den tid hvor den kære licensmand får fremskaffet en dommerkendelse, end at få afmonteret tuneren og plomberet TVet på et af licenskontoret godkendt værksted!

Hvilket jeg iøvrigt tvivler på at han vil?

Stadig med min samvittighed i fineste behold.

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Det afhænger af hvad du mener med "tage springet". Det er ikke et prismæssigt spring, kun et spring i forhold til hvad det kræver af stuen. Hvis du kan finde dig i at der skal være mørkt når du ser film, så vil du få langt den bedste oplevelse - og billedkvalitet, iøvrigt - ved at købe en projektor. En Sanyo Z3 med alt nødvendigt tilbehør kan gøres for under 20.000,-, og lammetæver ethvert CRT/plasma/LCD på markedet, så længe der er mørkt. Så når du kun vil se DVD'er og er ligeglad med tv, så synes jeg da netop du er målgruppen for en projektor...

Iøvrigt kan du altid få tuneren i et tv plomberet, så du ikke behøver betale licens, så du er faktisk fritstillet mht. valg af model.

Jeg har selv overvejet en Z3, da det ser ud til at være en af de bedre til prisen. Men hvor mørkt er mørkt? Er det så man kan bruge den ved hyggebelysning, eller skal der totalt mørklægges?

Nogen der kender til et værksted i nærheden af Randers, hvor man kan få fortaget en sådan plombering

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Man skal naturligvis følge loven, hvilket ikke har noget med autoritetstro at gøre.

Nu var spørgsmålet heller ikke hvordan man undgik licensreglerne, men hvordan man kunne følge reglerne, loven og hvad det så ville koste.

Nu er det nok at licensmanden henvender sig på nærmeste politistation og bliver ledsaget at en betjent, hvilket de iøvrigt nok ikke ville gøre.

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige hvornår licens reglerne sidst er lavet om; men for nogle år siden, kan ikke lige huske hvor mange, var der en nordjysk familie der vandt en retsag mod DR og licensen da de havde pillet tuneren ud af deres TV, det på trods af at de havde parabol og så tv på en sat-receiver.

Nogen der kan huske den sag, og hvor langt tid den ligger tilbage.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes