Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Trailing på Sanyo Z3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 September 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Når jeg ser film på min Sanyo PLV-Z3 irriterer det mig nogen gange at billedet ikke kører flydende ved panoreringer. Jeg har forstået at dette fænomen hedder Trailing.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette? Nogen indstillinger på henholdsvis dvd-afspiller eller projektor jeg kan prøve?

Eller er det bare dvd-formatet der ikke er godt nok? Eller mine øjne der er for gode?

Min billedkilde er en OppoDigital dv971h dvd-afspiller som er tilsluttet via DVI-HDMI stik.

Håber der er nogen der har erfaringer på dette punkt, og som kan hjælpe mig.

Udover dette er jeg super tilfreds med både dvd og projektor, så det kunne være fedt hvis jeg kunne gøre noget ved det.

Mvh. JBL
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hej. Da du kører via DVI interface er det projektoren der afkoder det "rene" digitale matriale den får serveret, jeg har set flere gange at det ikke nødvendigvis giver det bedste og mest flyende billede. Prøv at sætte en superhurtig Dvd afspiller til via component og se om det ikke giver en forskel. Jeg kører selv via en H/K 25 og komponent til en AE300, og det kører rimeligt flyende. Min nabo der har en Z2 havde samme problem, og skiftede også til en H/K 25 efter han havde lånt min og set den kæmpe forskel det udgjorde. Jeg har selv købt en Z3, men har ikke fået den standeret, da jeg er midt i at flytte. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret isman...

Jeg kan jo starte med at prøve component fra min dvd, og så se om det ændrer noget...

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Når jeg ser film på min Sanyo PLV-Z3 irriterer det mig nogen gange at billedet ikke kører flydende ved panoreringer. Jeg har forstået at dette fænomen hedder Trailing.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette? Nogen indstillinger på henholdsvis dvd-afspiller eller projektor jeg kan prøve?

Eller er det bare dvd-formatet der ikke er godt nok? Eller mine øjne der er for gode?

Der er to-tre muligheder: Det kan være at du bare har bemærket at film indspilles ved 24 billeder i sekundet, hvilket ikke er nok til at skabe flydende panoreringer, derfor hakker det en smule - også i biografen. Udover dét: Hvis du oplever det er på region 1 film du ser problemet, så kan det skyldes den måde man konverterer de 24 Hz til 60 Hz på - hvert andet billede vises 2 gange, og hvert andet 3 gange. Dette giver knapt så flydende panoreringer som ved PAL. Ved PAL, altså region 2 film (hvis vi ser bort fra region 2 film fra Japan...), speeder man filmen op til 25 billeder i sekundet, og dobler op til 50 (interlace-problematikken lader vi lige ligge i denne omgang...). Dette giver lidt mere flydende panoreringer end en film vist som NTSC. Det er dog ikke det helt vilde der er tale om her. Men PAL film kan trigge et langt værre problem, nemlig at relativt meget udstyr er bygget til at arbejde i 60 Hz, og derfor konverterer de 50 Hz til 60 - og dette giver et ret voldsomt hakkeri.

Dette gælder faktisk relativt mange projektorer, men ikke Z3 - den håndterer både 50 og 60 Hz fint på alle indgange, så det er ikke her problemet ligger. Det kan derimod meget nemt være i afspilleren, da visse afspillere konverterer fra 50 til 60 Hz når de kører progressive scan, og/eller via DVI udgangen. I nogle tilfælde kan det ændres i opsætningen, hvis du har en justering mellem PAL, NTSC og Auto på video-udgangen kan du forsøge at ændre denne indstilling. Det er ikke sikkert problemet er isoleret til DVI-udgangen, derfor er det ikke sikkert du kan finde frem til problemet ved at skifte indgang.

Test-disc'en man kan købe fra www.peterfinzel.de (ret billig, og han sender uden at kræve forudbetaling) indeholder en test-sekvens der meget tydeligt viser om billedet vises som 50 Hz uden hakkeri. Ellers, så brug min yndlings-testsekvens - scene 11 fra Star Wars episode 2. Hvis der konverteres mellem 50 og 60 Hz hakker panoreringerne voldsomt, og lamperne inden i baren står nærmest dobbelt. Men som sagt vil panoreringen aldrig (uden Natural Motion...) være _helt_ flydende.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Hej . Otto, jeg erkender du ved 10 gange mere om projektor/problemløsning en mig, men er det ikke rigtigt at det ikke er i alle tilfælde at DVI giver det bedste billede, hvor man så kan få et væsentlig bedre billede ved at gå componenet vejen via en rigtig god dvd afspiller. Jeg så det som sagt via min nabo´s Z2, der skete et løft, da vi skiftede til component via en H/K 25. Jeg holder stadigvæk fast i min H/K 25 som du kan læse, da jeg ikke har set noget overbevisende bedre løsning, uanset om vi snakker DVI eller andre løsninger. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes