Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 11:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lumatron 32" LCD - nogle kendere ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Overveje følgende fjernsyn. Har set det "live" og syntes egentlig at billedet er fint nok - til pengene.

http://www.coop.dk/nettorvet/show_product.aspx?dept_id=88&am p;pf%5Fid=6064349

Kan dog ikke finde ne beskrivelse af det andre steder og i Kvickly aner de jo INTET om produkterne.... det jeg primært fundere lidt over er om det er HD Ready - opløsningen er jo umiddelbart til det, men der skiltes ikke med det... nogen hér der kender produktet ?

Specs:

Lumatron 32" LCD TV med 2 tunere

• Kan tilkobles PC.
  • TV del med Nicam/A2 stereo, samt 10 siders tekst TV.
  • PLL Tuner med 100 program pladser.
  • 2 Tunere.
  • Opløsning på WXGA 1366 x 768.
  • Lysstyrke på 450 CD/m2.
  • Kontrast: 1000:1 Typical.
  • Billed i billed funktion.
  • 4H Kam filter.
  • Tilslutning: 2 x scartstik med RGB, AV in/out, S-VHS in, PC in samt tilslutning for hovedtelefon.
  • Inkl. kabler, ophæng og stander.
  • 8 Ms response tid, DVI Indgang.

Mål:
B: 92 x D: 25 x H: 55 cm. (Med fod)
B: 92 x D: 11 x H: 55 cm. (Uden fod)

Vægt:
19 kg.(Med fod)
17 kg.(Uden fod)

Model: LCD-32N5.

Pris: 6.995,-

Til top Vis Horus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Horus

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Det er godtnok billigt. Jeg er 99% sikker på at det ikke er HD ready. COOP ville næppe udelukke et så godt salgsargument. For det er det efterhånden blevet.
Du skriver "fint nok,  til pengene". 7 tusinde er mange penge for noget man måske ikke er helt tilfreds med!
Jeg har kigget en del LCD Tv og besluttede mig for Samsung LE32R51B som efterhånden kan fåes herhjemme for 10.500,- og det er jeg fuldt tilfreds med (og det er HD Ready ). Både til almindelig tv, dvd og xbox.
Underligt nok når man hører folk stå og sludre med en sælger i Kvickly Extra eller Bilka, så bliver der gået meget op i om fjernsynet er HD Ready. Tvivler på at der er ret mange der egentlig ved hvad det er! Og at der går 5-6 år inden der tidligst vil blive sendt HDTV ud i luften.
De HD-DVD afspillere jeg har set indtil videre ligger på omkring 12.000,- og der er kun få HD-DVD udgivelser indtil videre (det ændres formentligt snart).
Så jeg tror kun HD vil blive her og nu aktuelt for HTPC brugere.

Dette er min uforbeholdne mening.
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

hej rock,

tak for dit indlæg. Har selv været liiige ved at købe selvsamme samsung, indtil jeg fandt ud af at man kun kan pip'e med pc eller hdmi indgangen. Og pip'ning er et væsentligt krav/ønske fra min side. Derfor står valget mellem lumatrons eller medions fra aldi, derbegge har 2 tunere. er selv opmærksom på at hd tv først er aktuelt om nogle år - for alvor. og til en tid er fladskærms tv nok noget billigere. derfor vil jeg hellere sparke et "mindre" beløb efter en - for mig - acceptabel skærm nu, og så udskifte den om nogle få år til en bedre. Det kunne bare være interessant at vide om nogle kendte lumatronen...

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Det er da HD ready.....min. 720p og dvi indgang...køb det dog og smid det på soveværelset om 3 år, når du alligevel kan købe et OLED eller SED(nye teknikker!) på 50" for 10-15k.  Men stadigvæk kan det lumatron vise hd...

Jeg forstår dig godt, køb et billigt nu og nyd (det udvendige)udseene af en fladskærm og vent til de er udviklet bedre, for man kan blive ved med og vente og på et tidspunkt er det nok.

Selv et godt tv som det nævnte samsung er på vej ned i pris fordi de har sendt nye modeller ud der er endnu bedre.

Desuden så skal du bare se om et par år kommer der en ny standart som folk kan flippe over...HD ready ultra...som kræver de 1920x1080 (Næsten alt HD materiale optages og sendes i dette format) i opløsning også må vi til lommerne igen....sådan vil det blive fra nu af.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

lidt sjovt : jeg kan huske da DVD kom stod der også i nogle reklamer at tv'ene var forbredt for dvd men har endnu ikke mødt et tv der ikke kune bruges til det.

men hvad går hd i al sin inkelhed ud på?

Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

HD= højere opløsning....High definition

HD-RDY= min 720 horisontale progressive ell. 1080 interlaced linjer og digital indgang.

Og jo...der er en verden til forskel, man for lyst til at sidde 10 cm fra skærmen for at se teksten på den avis der hænger på et avisstativ 100 meter bag det kamera der har optaget HD filmen.....

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

rockmeisster skrev:
Det er godtnok billigt. Jeg er 99% sikker på at det ikke er HD ready. COOP ville næppe udelukke et så godt salgsargument. For det er det efterhånden blevet.
Du skriver "fint nok,  til pengene". 7 tusinde er mange penge for noget man måske ikke er helt tilfreds med!
Jeg har kigget en del LCD Tv og besluttede mig for Samsung LE32R51B som efterhånden kan fåes herhjemme for 10.500,- og det er jeg fuldt tilfreds med (og det er HD Ready ). Både til almindelig tv, dvd og xbox.
Underligt nok når man hører folk stå og sludre med en sælger i Kvickly Extra eller Bilka, så bliver der gået meget op i om fjernsynet er HD Ready. Tvivler på at der er ret mange der egentlig ved hvad det er! Og at der går 5-6 år inden der tidligst vil blive sendt HDTV ud i luften.
De HD-DVD afspillere jeg har set indtil videre ligger på omkring 12.000,- og der er kun få HD-DVD udgivelser indtil videre (det ændres formentligt snart).
Så jeg tror kun HD vil blive her og nu aktuelt for HTPC brugere.

Dette er min uforbeholdne mening.

Skægt du siger at folk ikke ved hvad det er, og så går du videre til at sige du har set hd-dvd afspillere!!
Der findes INGEN hd-dvd afspillere på markedet endnu og ingen hd-dvd titler.
Du tænker muligvis på almindelige dvd afspillere der kan opskalere og udsende et 720p signal, men det er ikke det samme som HD!
Disse afspillere kan forøvrigt sagtens findes til lavere priser end du nævner der.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Denne tråd er vist desværre blevet drejet over til en helt anden diskussion en Lumatron tv'et!
Til MichaelWB:
Termintator 2 er da blevet udgivet i HD-DVD (WMV HD). Dvs at din HTPC er en HD-DVD afspiller.
Og rigtig nok de "HD-DVD" afspillere der er skalerer billedet fra en almindelig dvd. Men det ændrer stadig ikke argumentets betydning. Nemlig at det for en bruger der kun skal se tv og dvd film ikke er behov for HD-Ready.

Og nej samsungen kan ikke PIP'e med to tv billeder. Det kræver formentligt to tunere.
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

rockmeisster skrev:
Denne tråd er vist desværre blevet drejet over til en helt anden diskussion en Lumatron tv'et!
Til MichaelWB:
Termintator 2 er da blevet udgivet i HD-DVD (WMV HD). Dvs at din HTPC er en HD-DVD afspiller.
Og rigtig nok de "HD-DVD" afspillere der er skalerer billedet fra en almindelig dvd. Men det ændrer stadig ikke argumentets betydning. Nemlig at det for en bruger der kun skal se tv og dvd film ikke er behov for HD-Ready.

Og nej samsungen kan ikke PIP'e med to tv billeder. Det kræver formentligt to tunere.

Nu bliver der spurgt til HD-ready hvorefter du kommer med flere forkerte oplysninger om HD-dvd, så det er vel ikke et sidespor.

Men jeg vil give dig ret i at skærmen med meget stor sandsynlighed ikke er HD-ready, or så var der blevet skiltet med det. At jeg så ikke nødvendigvis er enig med dig i, at det kun er relevant for HTPC brugere er jeg ikke enig i, PS3 kommer jo f.eks. til næste år, med Bly-ray og understøtter HD. Der er også flere sattelitkanaler der begynder at sende i HD, så hvis man har parabol er HD jo lige rundt om hjørnet.

Du roder også gevaldigt runt i begreberne. T2 er ikke ude på HD-DVD, den er ude på DVD-Rom i HD (Windows Media 9) men det har intet med HD-DVD at gøre. HD-DVD er et specifikt format der ikke kommer på markedet før til næste år, af samme grund kan du heller ikke bruge din htpc som HD-DVD afspiller, selvom du har mulighed for at vise HD-materiale på den.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Ja okay, jeg bruger måske ordet HD-DVD lidt forkert. Da det jo dækker over et specifikt format. Jeg burde nok have skrevet HD medie.
Mig bekendt bliver HTPC'en HD-DVD kompatibel med Windows Vista (som jo også er godt på vej), men det er en helt anden snak. Ligeledes skulle Xbox 360 også have HD funktioner.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Det bliver hurtigt noget rod når man begynder at diskutere HD, fordi de potentielle kilder er så mange på nuværende tidspunkt, men stort set inge af dem er på markedet endnu
Det var også derfor jeg reagerede lidt hårdt, for forvirringen bliver endnu værre hvis man får blandet rundt i begreberne og standarderne.

Bortset fra det, så tror jeg Horus skal se på andre skærme hvis HD-Ready er noget der har betydning, hvis ikke skal han "bare" gå efter et godt billede, og hvis det her Lumatron er godt nok til ham, så er det jo fint.

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

hejsa alle,

Tak for jeres mange og gode svar.

Kom til at tænke på - hvad nu hvis det IKKE (og det er der jo meget der tyder på) er HD Ready - hvad betyder det så rent praktisk ? Jeg har ikke selector eller parabol, men antenne igennem Stofa. Ser en del DVD film, men har ikke gang i noget HTPC og regner heller ikke med at skulle have det.

Lad os nu sige at HD TV er tilgængeligt og aktuelt fra i morgen, hvad har det så af betydning for lille mig og mit lumatron ?

- Jeg kan vel stadig se både fjernsyn og DVD ?

- Men får ikke fordel af den fantastike bedre billed kvalitet som formatet tilbyder ?

Er det korrekt forstået eller er der mere i det ?

Endnu engang - tak for hjælpen til jer alle.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Det er fuldstændig korrekt forstået, du vil stadig kunne se tv, dvd osv.
Du vil også sagtens kunne bruge Blu-ray eller HD-dvd, du vil bare ikke kunne se materialet i HD men kun i almindelig opløsning som den man har fra dvd i dag.

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Bortset fra det, så tror jeg Horus skal se på andre skærme hvis HD-Ready er noget der har betydning, hvis ikke skal han "bare" gå efter et godt billede, og hvis det her Lumatron er godt nok til ham, så er det jo fint.

Jeg er fuldstændigt enig. Hvis Horus syntes der er et godt billede på fjernsynet, er det jo trods alt det vigtigste.
Og jo, 7 tusinde er mange penge, men ikke for et 32" LCD tv med de specs.

Mener også at kvickly extra er temmelig large med deres returret. Så du kan få det hjem og lade det køre en uges tid. Hvis du ikke er tilfreds pakker du tv'et pænt sammen og returnerer det (virker ihvertfald i Bilka ).

Snake112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 November 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej der.

Hold dig endelig fra skidtet... købte et i Kvickly... havde det 8 dag, så gik det simpelthen i sort, fik det byttet med en del besvær til et andet, og det er nu også gået sig en tur !!!
Så i morgener det ned med skidtet og få mine penge retur.

Brug hellere et par tusser eller tre og køb noget der er ordenligt, for det er, som en anden også har skrevet IKKE HD klar, og faktisk ikke engang pengene værd
Til top Vis Snake112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snake112

grandbleu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 November 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Horus skrev:

Kom til at tænke på - hvad nu hvis det IKKE (og det er der jo meget der tyder på) er HD Ready - hvad betyder det så rent praktisk ? Jeg har ikke selector eller parabol, men antenne igennem Stofa. Ser en del DVD film, men har ikke gang i noget HTPC og regner heller ikke med at skulle have det.

Selv om du ikke regner med at skulle have gang i HTPC, så er det rart at have muligheden hvis du skulle få lyst senere - Jeg regnede ikke med at det var interessant...men det var kun ind til jeg fik et LCD (LG 32LX1R), og på en udstilling så hvad HTPC kan - jeg er solgt! og må have det - fantastisk billedkvalitet og vilde muligheder med film, musik, billeder, internet osv.

Mht. Lumatron'en, så vil mit råd også være: brug flere penge og få "mærkevare" med nyeste generation LCD panel (vist nok 8. gen.), men brug dog ikke for meget, for der kan (og vil) udvikles bedre teknologier - f.eks. SED - har i øvrigt set Elgiganten i denne uge har Samsung 32T51b (eller lignende betegnelse) til kun kr. 8.995,- (hvis de har nogen).

Held og lykke med at finde noget 

Til top Vis grandbleu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grandbleu

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 November 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

grandbleu skrev:
Selv om du ikke regner med at skulle have gang i HTPC, så er det rart at have muligheden hvis du skulle få lyst senere - Jeg regnede ikke med at det var interessant...men det var kun ind til jeg fik et LCD (LG 32LX1R), og på en udstilling så hvad HTPC kan - jeg er solgt! og må have det - fantastisk billedkvalitet og vilde muligheder med film, musik, billeder, internet osv.

Ja, LG LX1 er et lækkert TV - både til TV og HTPC!

HDMI, DVI, Pixelmapping 1:1, PIP/POP, lækkert design osv. Jeg er selv imponeret af den. 

Mht. nye teknologier, så er der hele tiden nyt på vej. Skal man tage højde for det kan man aldrig købe (seriøst)

/Lars

Horus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2005 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Lige en opdatering. Endte med at købe det meget omdiskuterede 32" LCD fra Medion/ALDI. Har pga. størrere ombygning i stuen først lige fået sluttet det til, men jeg er MEGET tilfreds. Jeg syntes der er et rigtig godt billede. Det reagere lynhurtigt på fjernbetjeningen. TextTV er kanon, og så ser det sku godt ud oven på pejsen - så alt i alt er jeg godt tilfreds.

Tak for alle jeres råd og kommentarer.

eddiee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2005 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Hmm... har haft mit i en måned nu (Lumatron 32" lcd med 2 tunere)... Igår begyndte skærmen at få lidt grønne plamager hist og her, og dag starter den med at blive hvid fra højre mod venstre... Man kan stadig ane hvad der foregår på billedet. Og når der så er lidt billede er det som om det går i slowmotion, som om billedet ikke opdateres med mere end et billede i sekundet....

Det sutter da lidt røv.... Hvad foregår der lìge her???

Til top Vis eddiee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eddiee

Snake112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 December 2005 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

eddiee :

Som tidliger skrevet... så skild dig af med skidtet.... det er ikke pengene værd *SS*
Til top Vis Snake112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snake112

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes