Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Gode råd vedr. opsætning af projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jugsaw1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har overvejet om jeg ikke skulle anskaffe mig en projekter og et lærred, da jeg i forvejen har et udmærket anlæg der kunne understøtte ”hjemme bio” konceptet. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt jeg har plads nok til at få noget fornuftigt ud af det.

Her er en plantegning der viser området hvor jeg ønsker at sætte det op.

http://peecee.dk/?id=18705

Her er lidt billeder af min stue:

http://peecee.dk/view.php?id=18703

http://peecee.dk/?id=18704

Ang. projekter har jeg set på Z3

Mine spg. Er så:

1. Er der lang nok afstand fra lytteposition og over til lærred? 
  2. Hvis ja til spg. 1 hvad vil så være den ideelle størrelse på lærredet, baseret på afstand, mulig plads og projektor valg.
  3. Nogle ideer til hvordan jeg får fastgjort min center højtaler oppe under loftet uden at lave for mange huller? http://peecee.dk/?id=18762
  4. Min dvd afspiller er en Denon DVD-1400, hvilken tilslutnings mulighed vil egne sig bedst, og vil det være bedre at tilslutte via min forstærker Denon AVR-3803. Skal kun bruge projektoren til at se DVD film, måske lidt PS2 eller XBOX

Følgende tilslutninger findes på DVD afspilleren:

1. Optisk og koaxial digital-udgang for DTS, Dolby Digital og PCM
  2. 6-kanal Analog-udgang (L/R/C/Sub/SR/SL)
  3. SCART med RGB
  4. Komponent-Video-udgang
  5. Composite-video-udgang
  6. S-Video-udgang
Til top Vis Jugsaw1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jugsaw1

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

1. Der er afstand nok.

2. Det er individuelt, nogle kan ikke få det stort nok, nogle vil have det mindre. Du kan evt. vente med lærredet og prøv med projektoren først påen væg eller voksdug fra Jysk. Tommelfinger reglen siger afstand til lærred skal være 1.5 - 2.0 gange lærred bredden.

3. -

4. Du skal bruge Komponent. Jeg ville ikke gå gennem forstærkeren. Det er bare et ekstra led til at forringe signalet. Det kan være praktisk hvis du har flere indgange til projektoren og så kan skifte på forstærkeren. Nu ved jeg ikke om din forstærker har komponent, hvis ikke skal du slet ikke bruge den.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Oktober 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Du kan i øverigt beregne hvilkt lærred størrelser du har mulighed for med en given afstand til lærred her: http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Kaptajn Knas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke rigtig pro udgaven af projection calulatoren, hvis jeg på en Z3 vil have et 95" billede, med en lærred med en gain værdi på 0,8, så skriver den - recommend higher brightness, det er ikke helt optimalt ? man skal ned i 80" før feltet bliver grønt, sådan er det bare ? eller er der noget jeg ikke forstår.
Bruger i andre også et gråt lærred på gain 0,8,
Håber i kan hjælpe.
Til top Vis Kaptajn Knas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaptajn Knas

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 09 December 2005 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Din projektors afstand til selve lærredt gør sig gældende i den formel. Hvis f.eks. at du skyder det største billedede som projektoren kan på den givne afstand så vil det betyde at projektorens smalede lysmasse  bliver spredt ud over et stort område og derfor gøre billedet mindre kraftigt.

Hvis du så omvendt skyder det mindste billede som du kan på den pågældende afstand vil alt lyset koncentrere sig væsenligt mere og give et meget lysstærkt billede.

I dit tilfælde tyder det på at du skyder et for stort billede i forhold til afstanden.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 04:52 | IP-adresse registreret  

Hej Fenris

Du mener altså at det er bedst at lade zoom´en stå til det mindste den kan ? og skulle dette gælde alle projektorer ?

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 09 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Det jeg siger er at man med det mindste billede for den pågældende afstand vil få det mest lysstærke billede. Om man så ønsker det må være op til den enkelte.

Men det vil også have den funktion at selve billedet vil have den bedste fokus forskel imellem midten af billedet og ydre punkterne.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 December 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Javel. Jeg synes at have hørt/læst et råd om det modsatte engang. Men synes din forklaring lyder mere fornuftig. Så det må prøves en dag jeg får et længere projektor rum. 

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:

Javel. Jeg synes at have hørt/læst et råd om det modsatte engang. Men synes din forklaring lyder mere fornuftig. Så det må prøves en dag jeg får et længere projektor rum. 

Uden at jeg er sikker, så tror jeg I snakker forbi hinanden. Hvis du vil lave et billede på 95", så vil lysstyrken være ens, uanset om projektoren sidder tæt på eller langt fra for at lave de 95". Men hvis du hænger projektoren i en given afstand, så vil lysstyrken være større hvis du laver et lille billede end hvis du laver et stort.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2005 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Med en afstand fra siddeposition til lærred på 280 cm ville jeg iøvrigt bruge et lærred på omkring 160 cm. bredde, hvilket vist er ca. 80". 95" er ret stort på den afstand.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes