Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 42 eller 50" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 04 November 2005 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at beslutte mig til at købe et HDTV fladskærm.
Jeg er faldet over de 2 modeller fra Amitech (42/50").

Vil det være for voldsomt at købe 50", når man har en vinkelstue,
hvor afstanden mellem sofa og fjernsyn bliver 5 meter?

Jeg vil gerne have det stort, men hvis man sidder og glor pixler er
det jo ikke fedt..


__________________
./ Jman
Til top Vis Jman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jman Besøg Jman's Websted
 
T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til hifi4all.dk.

Har selv en 42" plasma og sidder ca. 2,80 fra den, når jeg ser film. Synes ikke en 42" på det afstand er for stort. Skal dog heller ikke være større.

En 50" på fem meters afstand vil måske være passende. Jeg tror det smag og behag. Prøv evt. om du ikke kan få dem begge to på prøve. Og vælge den som du synes passer bedst i størrelsen.

Mvh. Thomas.



__________________
Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
Til top Vis T h o m a s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T h o m a s
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Overhovedet ikke - jeg sidder selv cirka 3 meter fra et 42" uden problemer. Så tag 50", som vil gøre sig rigtig godt på 4-5 meters aftand! Men du skal tage ud og kigge på Amitech's TV først (hvis du ikke allerede har gjort det). Jeg synes ikke de er specielt imponerende...

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
Jman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 04 November 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Mange tak for velkomst og hjælp

wizz: Hvad er det, der ikke er imponerende ved dem?
Ken ellers godt lide designet, mulighederne for splitscreen .s.v. og
jeg pønser på at købe deres media center også - altså komplet
pakke..

Findes der bedre HDTV, som samtidig skal benyttes til internet/chat/
mediacenter m.m.?

__________________
./ Jman
Til top Vis Jman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jman Besøg Jman's Websted
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 04 November 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Ja, velkommen til Jman! Design er jo en smags sag og derfor meget subjektivt. Jeg synes ikke Amitech's TV er dårlige, men ja, jeg synes der er flere fabrikanter, der leverer bedre billeder på deres plasmaer. Jeg valgte selv Panasonic TH42 PV500 efter nøje overvejelser. Hvis du prioriterer brugen med PC højt, bør du nok kigge på 1:1 pixelmapping (diskuteret indgående i flere tråde) - og der er LG vist p.t. en af de få, der kan levere det digitalt. Men man kunne også mistænke Panasonic for snart at levere 1:1 digitalt med PHD8 (som jdg1 har skrevet om i andre tråde). Det er et prioriteringsspørgsmål, men under alle omstændigheder skal du ud og kigge dig om, da jeg tror, at du vil opleve bedre billeder fra f.eks. Philips, Panasonic, Pioneer, Samsung og nok også LG (som jeg ikke selv har kigget nærmere på).

Samtidig mener jeg, at Amitech's ekspertise nok er koncentreret på computerområdet, og ikke på skærme/TV, hvor jeg har mere fidus til de traditionelle producenter. Men hvis du efter kig synes, at Amitech er bedst, er det da helt klart den du skal vælge!

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
Jman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 04 November 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver lige at kigge lidt videre .. tak indtil videre

__________________
./ Jman
Til top Vis Jman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jman Besøg Jman's Websted
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 04 November 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

I øvrigt: Den Amitech's 42" jeg så på, havde ikke HDMI indgang, og sælgeren mente ikke, at det kunne fås på Amitech. Men måske der er kommet en nyere version, hvor HDMI er med?!

Samtidig undrede jeg mig meget over, at Amitech's 42" kun vejer omkring 26 kg. Det svarer mere til et rent panel uden tuner, højttalere osv. fra andre producenter. Det siger nok ikke så meget om kvaliteten, men HD plasmaerne fra Philips, Panasonic m.fl., på modeller med højttalere og tunere, vejer i omegnen af 40 kg., og jeg mistænker derfor Amitech for at anvende mere plastic end de andre... Men jeg aner det ikke.

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 
PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 04 November 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jman - hvis du køber en MCE pc fra Amitech eller måske den ret lækre fra Zitech er TV-tuneren i din skærm ligemeget. TV-signalet går jo alligevel via din MCE (normalt Hauppage kort med Philips tuner) og det fungerer ganske udemærket.

Zitech Mediacenter med 5 stk. digitale effektrin er gangske imponerende. Så kan du slippe af med DVD-afspiller, VHS-maksinen og din reciever og blot købe nogle gode højttalere - sådan.



__________________
/Peter
Til top Vis PeterLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PeterLarsen Besøg PeterLarsen's Websted
 
Demonio
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 04 November 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jman jeg har lige fået mit PHD8 50" ind ad døren, jeg sidder som det er nu (da TV'et stadig ikke er rykket helt tilbage på bordet) ca. 2.5 meter fra det og ser DVD streamet fra min PC med VGA og det ser fremragende(!) ud. Jo det ville nok se en smule bedre ud hvis jeg lige kunne komme 1 meter længere tilbage, men det gør mig intet fordi jeg synes faktisk det er fedt at sidde så tæt på, man får virkelig en "cinema experience" ud af det.

Normalt TV står i øvrigt også rigtig godt, i hvert fald på de kanaler med godt signal (har Selector ikke antenne)

Go for the 50 inch!

Til top Vis Demonio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demonio
 
Jman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 06 November 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen!
Hvor er det rart at få nogle gode, kvalitative meninger.

Først skal jeg nok lige nævne at jeg er ret ny indenfor dette område, og derfor også er MEGET interessret i Jeres forslag. (Er lidt i vildrede i denne jungle, hvor alle har hver sine meninger)

Mit udgangspunkt varAmitech's 50", fordi det opfyldte flg. krav: HDTV klar, Spiltscreen-funktion/2 tunere, god opløsning til PC samt lækkkert design (i mine øjne)
I øvrigt - direkte link: http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/fladtv2/TV_sammenl igning.asp?range=50

Jeg er klar over at det er eks. højttalere, men overvejer at købe de medhørende eller finde en god surroundløsning.
.. nogen forslag (krav: super-lyd i mindst synlig "pakke".. altså små højttalere, der sparker mås)

Nu kommer der så flere forslag omkring andre skærme - tak for dem, og jeg kan også godt se synspunktet i at holde sig til mere "traditionelle" tv-producenter. Det er kommet med in mente.

Derudover Amitech's Mediacenter (Medel 412), som ligeledes opfylder alle funktioner: TV, radio, CD, MP3, DVD, VCD, SVCD, internet
http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/eHome/homeCenterLi ving/priserogmodeller.asp

Zitech havde jeg kigget på før, og rent faktsik; jo mere jeg kigger på den des bedre lyder den (den er jo så også lidt dyrere..). Så nu spørger jeg (også) om meninger , de 2 enheder i forhold til hinanden (??)

Som I kan se har jeg mange uafklarede spørgsmål. Men når man nu skal ud at investere, er det jo rart at have lidt meninger og holdninger med i bagagen



__________________
./ Jman
Til top Vis Jman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jman Besøg Jman's Websted
 
1-2-3-PLASMA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 06 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Demonio skrev:

Jman jeg har lige fået mit PHD8 50" ind ad døren, jeg sidder som det er nu (da TV'et stadig ikke er rykket helt tilbage på bordet) ca. 2.5 meter fra det og ser DVD streamet fra min PC med VGA og det ser fremragende(!) ud. Jo det ville nok se en smule bedre ud hvis jeg lige kunne komme 1 meter længere tilbage, men det gør mig intet fordi jeg synes faktisk det er fedt at sidde så tæt på, man får virkelig en "cinema experience" ud af det.

Normalt TV står i øvrigt også rigtig godt, i hvert fald på de kanaler med godt signal (har Selector ikke antenne)

Go for the 50 inch!

Hej forum

Jeg er også ny her i forummet, og går i samme tanker angående 42/50 tommer.

Jeg lytter interesseret på jeres bud på, og vil lige spørge jer om man kan drage en teknisk konklusion om kvaliteten af pio 436/506  hvis man sidder 3 m fra skærmen. Er der nogle der har noget litteratur eller endnu bedre et godt link?

En anden ting - off topic - er at jeg svæver imellem Pio FDE eller XDE og så vidt jeg kan læse har XDE digital tuner. Mit spørgsmål er om denne tuner kan erstatte en selector? Hvis ikke hvad kan den digitale tuner så bruges til?

På forhånd tak

1-2-3-PLAMA



__________________
Plasma for dummies
Til top Vis 1-2-3-PLASMA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1-2-3-PLASMA
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 06 November 2005 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

1-2-3-PLASMA skrev:
Demonio skrev:

Jman jeg har lige fået mit PHD8 50" ind ad døren, jeg sidder som det er nu (da TV'et stadig ikke er rykket helt tilbage på bordet) ca. 2.5 meter fra det og ser DVD streamet fra min PC med VGA og det ser fremragende(!) ud. Jo det ville nok se en smule bedre ud hvis jeg lige kunne komme 1 meter længere tilbage, men det gør mig intet fordi jeg synes faktisk det er fedt at sidde så tæt på, man får virkelig en "cinema experience" ud af det.

Normalt TV står i øvrigt også rigtig godt, i hvert fald på de kanaler med godt signal (har Selector ikke antenne)

Go for the 50 inch!

Hej forum

Jeg er også ny her i forummet, og går i samme tanker angående 42/50 tommer.

Jeg lytter interesseret på jeres bud på, og vil lige spørge jer om man kan drage en teknisk konklusion om kvaliteten af pio 436/506  hvis man sidder 3 m fra skærmen. Er der nogle der har noget litteratur eller endnu bedre et godt link?

En anden ting - off topic - er at jeg svæver imellem Pio FDE eller XDE og så vidt jeg kan læse har XDE digital tuner. Mit spørgsmål er om denne tuner kan erstatte en selector? Hvis ikke hvad kan den digitale tuner så bruges til?

På forhånd tak

1-2-3-PLAMA

Den digitale tuner bruges kun jordbaseret signal, dvs. bor du langt ude på landet kan du med fordel bruge den men er du koblet op på hybridnet eller andet kabelltv så kan jeg ikke lige se hvad du skal bruge den til, og nej den kan ikke erstatte selector 



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
1-2-3-PLASMA
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 07 November 2005 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
1-2-3-PLASMA skrev:
Demonio skrev:

Jman jeg har lige fået mit PHD8 50" ind ad døren, jeg sidder som det er nu (da TV'et stadig ikke er rykket helt tilbage på bordet) ca. 2.5 meter fra det og ser DVD streamet fra min PC med VGA og det ser fremragende(!) ud. Jo det ville nok se en smule bedre ud hvis jeg lige kunne komme 1 meter længere tilbage, men det gør mig intet fordi jeg synes faktisk det er fedt at sidde så tæt på, man får virkelig en "cinema experience" ud af det.

Normalt TV står i øvrigt også rigtig godt, i hvert fald på de kanaler med godt signal (har Selector ikke antenne)

Go for the 50 inch!

Hej forum

Jeg er også ny her i forummet, og går i samme tanker angående 42/50 tommer.

Jeg lytter interesseret på jeres bud på, og vil lige spørge jer om man kan drage en teknisk konklusion om kvaliteten af pio 436/506  hvis man sidder 3 m fra skærmen. Er der nogle der har noget litteratur eller endnu bedre et godt link?

En anden ting - off topic - er at jeg svæver imellem Pio FDE eller XDE og så vidt jeg kan læse har XDE digital tuner. Mit spørgsmål er om denne tuner kan erstatte en selector? Hvis ikke hvad kan den digitale tuner så bruges til?

På forhånd tak

1-2-3-PLAMA

Den digitale tuner bruges kun jordbaseret signal, dvs. bor du langt ude på landet kan du med fordel bruge den men er du koblet op på hybridnet eller andet kabelltv så kan jeg ikke lige se hvad du skal bruge den til, og nej den kan ikke erstatte selector 

 

Tak ACER, fordelen ved XDE svinder således ind i forhold til FDE.

Hvad med mit andet spørgsmål angående billedkvalitet som funktion af sidde-afstand og medie til hhv. en 42" og en 50" skærm. Er der noget teknisk at konkludere eller er det en subjektiv vurdering man komme længst ved? Har selvfølgelig planer om at se det "in real life", men hænger lige nu i med arbejde i Vietnam 15 dage endnu. 

Alle inputs er velkomne.

På forhånd tak

/Søren



__________________
Plasma for dummies
Til top Vis 1-2-3-PLASMA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 1-2-3-PLASMA
 
wizz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 293
Sendt: 07 November 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Hej 1-2-3-PLASMA

Siddeafstand er er meget subjektiv ting. Jeg sidder selv cirka 3 meter fra min 42". Personligt ville jeg ikke investere den betydelige merpris ved 50", når jeg nu alligevel sidder så tæt på skærmen. Når det er sagt, ser jeg dog ikke noget teknisk problem i at sidde så tæt på et 50". Det vil udelukkende bero på din egen vurdering.

I øvrigt er jeg enig i, at Pioneer FDE giver betydelig mere for prisen end XDE modellen gør. Det er efterhånden meget få der har brug for en DVB-T tuner. XDE modellen giver selvfølgelig også PiP, men om man vil betale relativt meget for så lidt, er vist meget individuelt.

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes