Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: PT-AE300 og 16:9 problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WebLock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Bruger min computer til at afspille DVD'er og sender signalet til projektororen med et VGA-stik. Computeren kører i en opløsning på 992x558 og jeg bruger programmet WinDVD til afspilningen. Projektoren opfatter det herefter som et HDTV60 signal.
Jeg har nu prøvet at se både Ringenes Herre 1 og Gangs og NY på den, og begge har det problem at der er store sorte striper over og under billedet, som når man ser det på et 4:3 TV.
Nogen der har et forslag til hvad der går galt, eller endnu bedre hvordan jeg får det ud i fuldskærm?

Webber

Til top Vis WebLock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WebLock Besøg WebLock's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

du har naturligvis leget med diverse Picture Modes? ellers er det helt sikkert signalet som bliver afgivet forkert, hvorfor du må se på indstillingerne for dit DVD afspilningsprogram... uden selv at ha afprøvet det vil jeg mene, at du vil få et markant bedre billede ved at tilkoble almindelig DVD med component-udgang.. har selv lige skiftet fra S-vhs til component og resultatet er utroligt... jeg håber snart at kunne oploade billeder med forskellen....
Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

WebLock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er et nedturs program jeg bruger, men jeg kan ikke finde noget med picture modes (eller lignende) nogle steder
Tænkte lige lidt mere over det og kom i tanke om, at selve menuen på Gangs of NY, den var fint i fuldscreen, men filmen var altså ikke.

Hvorfor skulle component fra DVD være bedre end VGA fra computer?

Til top Vis WebLock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WebLock Besøg WebLock's Websted

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Selv på et 16:9 billed er der sorte bjælker over og under billedet. Det format kaldes "Letterbox" Og er bredere end et 16:9 billed. Tror nok det er 16:10 eller 16:11???
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

WebLock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Og det skidt kan ikke fjernes eller hvad? Hvis ikke kunne jeg jo lige så godt have købt en 4:3 projektor

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

hehe hvad med cinemascope det er 1;2.33 så er det store sorte bjælker på selv en 16/9 projrktor.
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

MartinLynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

jo.. du kan bruge zoom picture mode, men vil dog her typisk (afhængig af din afspiller) gå glip af en tekstlinje.. og ved køb af 4:3 projektor ville dit billede bare være ENDNU mindre, da højden dikteres af bredden.... såååå.... I din projektor manual kan du se eksempler på de forskellige formater... heriblandt 4:3 og 16:9 med og uden letterbox (endnu bredere billed i forhold til højde)
Til top Vis MartinLynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinLynge

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Du kan finde info omkring de forskellige filmformater her på dette link.

http://hkfanatic.com/widescreen/widescreen/widescreen.php

Her under film formatet Cinemascope/panavision 2,35:1 vis på 16:9

Og her biografernes standart widescreen 1,85:1 på 16:9

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo desværre sådan at der findes forskellige Widescreen formater som instruktøren kan vælge at bruge når han/hun skal producerer en spillefilm de mest brugte formater er 1.85:1 og 2.35:1.

1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.)

2.35:1 er det format som desværre bruges af mange af de store film indstruktøre til film, som LOTR. Starwars alle de gode film næsten. Og det er fordi at så kan man vise et større/breddere billed på lærredet i biografen, det er S.. R.. for os med hjemmebiograf, men sådan er det og det må vi leve med.

Der findes også andre formater Løvernes Konge er i 1.77:1 Matrix i 2.40:1 osv.

Mvh. Christian

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

WebLock skrev:

Bruger min computer til at afspille DVD'er og sender signalet til projektororen med et VGA-stik. Computeren kører i en opløsning på 992x558 og jeg bruger programmet WinDVD til afspilningen. Projektoren opfatter det herefter som et HDTV60 signal.
Jeg har nu prøvet at se både Ringenes Herre 1 og Gangs og NY på den, og begge har det problem at der er store sorte striper over og under billedet, som når man ser det på et 4:3 TV.
Nogen der har et forslag til hvad der går galt, eller endnu bedre hvordan jeg får det ud i fuldskærm?

Webber

Hvorfor er det lige, at du kører 992x558., når den panny har et 960x540 panel???

Så mister du jo en af fordelene ved en HTPC, som er at omgås den dårlige interne scaler...

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

cyclops skrev:
Selv på et 16:9 billed er der sorte bjælker over og under billedet. Det format kaldes "Letterbox" Og er bredere end et 16:9 billed. Tror nok det er 16:10 eller 16:11???

Letterbox er ikke et decideret format, men en mode at vise billedet på unden beskæring......

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:

1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.)

Nej, 1,78:1 er det "rigtige" 16:9 formatet (også i USA, Canada og Japan kalder HDTV format) der passer til dit 16:9 tv.
Som allerede nævnt, vil der her også være små sorte bjælker på en 16:9 enhed. Og det er 1,78:1 som Tv stationer benytter (eller kommer til)

bøje skrev:

2.35:1 er det format som desværre bruges af mange af de store film indstruktøre til film, som LOTR. Starwars alle de gode film næsten. Og det er fordi at så kan man vise et større/breddere billed på lærredet i biografen, det er S.. R.. for os med hjemmebiograf, men sådan er det og det må vi leve med.

Mvh. Christian

Hvad mener du med "desværre"??? Men som du selv nævner, så kan man vise et meget bredere billede - hvorfor ialverden skulle være dårligt????????????
(Siger du, at du ikke synes om den fantastiske fotografering af LOTR???)

WebLock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

Hvorfor er det lige, at du kører 992x558., når den panny har et 960x540 panel???
Så mister du jo en af fordelene ved en HTPC, som er at omgås den dårlige interne scaler...

Fordi det skriver de at man skal på http://www.avstuff.net/viewtopic.php?t=3&sid=079b8866d708b24d9b0486f5db86d13e
Det er måske ikke rigtigt?

Webber

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2003 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
bøje skrev:

1.85:1 kan man sige er det rigtige 16:9 Widescreen format , det passer til widescreen tv og f.eks. din projektor med fuld skærm udnyttelse, og er også det format, som DR bruger til egenproduktion (Taxa, Rejseholdet, Hammerslah osv.)

Nej, 1,78:1 er det "rigtige" 16:9 formatet (også i USA, Canada og Japan kalder HDTV format) der passer til dit 16:9 tv.
Som allerede nævnt, vil der her også være små sorte bjælker på en 16:9 enhed. Og det er 1,78:1 som Tv stationer benytter (eller kommer til)

bøje skrev:

2.35:1 er det format som desværre bruges af mange af de store film indstruktøre til film, som LOTR. Starwars alle de gode film næsten. Og det er fordi at så kan man vise et større/breddere billed på lærredet i biografen, det er S.. R.. for os med hjemmebiograf, men sådan er det og det må vi leve med.

Mvh. Christian

Hvad mener du med "desværre"??? Men som du selv nævner, så kan man vise et meget bredere billede - hvorfor ialverden skulle være dårligt????????????
(Siger du, at du ikke synes om den fantastiske fotografering af LOTR???)

Det er rigtigt at det er 1.78:1 det det helt rigtige 16:9 format du har ret, det jeg mente var at 1.85:1 fylder skærmen ud på de fleste 16:9 TV man ser ikke de meget små sorte bjælker jeg har kun set det på 23" og 17" LCD TV foreløbig og det er meget få DVD film der er i 1.78:1.

Mht. LOTR synes jeg den/de (glæder mig til nr.3) er helt fantastiske men det er da ærveligt at man ikke kan blive enige om et' format istedet, det var hvad jeg mente med desværre. Om det så skal være det ene eller det andet format det vil jeg ikke være dommer for.

Mvh. Christian

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes