Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Z3 servicemenu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Har netop erhvervet mig en Z3 til afløsning for min Z1. Noget af et hop!

Nå, men på Z1 var det muligt at komme ind i servicemenuen og stille lidt på blæserhastigheder og sådan noget (det samme kan lade sig gøre med Z2).

Men hvordan gør man det med Z3?

Jeg vil gerne sætte den op til at køle lidt længere, efter at pæren er slukket. Den er stadig gloende, når blæseren slukker - og bedre afkøling skulle iflg. oplysninger flere steder fra give længere lampelevetid.

Nogen der ved noget om dette?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 November 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er også en lykkelig ejer af en Z3 og kunne da egentligt også tænke mig at høre om dette er muligt.

Derudover vil jeg gerne høre om det er muligt at tjekke hvor mange timer pæren har kørt på en Z3.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 November 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Timer på pæren kan du se ved at holde tænd/sluk knappen på fjern betjeningen eller apparatet nede i 20-30 sek.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over denne for at få adgang til Service menu hold MENU+INPUT og når der kommer et S frem så hold UP+DOWN, men har ingen beskrivelse af hvad der kan stilles på.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Har netop erhvervet mig en Z3 til afløsning for min Z1. Noget af et hop!

Nå, men på Z1 var det muligt at komme ind i servicemenuen og stille lidt på blæserhastigheder og sådan noget (det samme kan lade sig gøre med Z2).

Men hvordan gør man det med Z3?

Jeg vil gerne sætte den op til at køle lidt længere, efter at pæren er slukket. Den er stadig gloende, når blæseren slukker - og bedre afkøling skulle iflg. oplysninger flere steder fra give længere lampelevetid.

Nogen der ved noget om dette?

Jeg ved ikke hvordan man kommer ind i servicemenuen, men jeg tvivler på at pæren lever længere ved at køle den mere ned efter den er slukket. Faktisk vil jeg mene det er lige omvendt: Pæren har bedst af at køle langsomt ned.

Hvis du vil gøre noget for at forøge både pærens og LCD panelernes levetid, skal du sætte blæserhastigheden op, så du får bedre køling mens projektoren kører.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Jeg faldt over denne for at få adgang til Service menu hold MENU+INPUT og når der kommer et S frem så hold UP+DOWN, men har ingen beskrivelse af hvad der kan stilles på.

Tak for det. Jeg vil lige teste det i aften og se hvad det giver adgang til.

perejvind skrev:
jeg tvivler på at pæren lever længere ved at køle den mere ned efter den er slukket. Faktisk vil jeg mene det er lige omvendt: Pæren har bedst af at køle langsomt ned.

Der må være en gylden mellemvej her.
Der er jo en grund til at blæseren i projektoren kører efter at man har slukket den - det er jo for at køle pæren yderligere ned. Alternativt kunne blæseren jo bare slukke samtidig med resten af projektoren.. Dette ville give en langsommere nedkøling af pæren.

Jeg går udfra du er enig i at pærens levetid forøges ved at blæseren kører efter resten af projektoren er slukket - eller hva?

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvordan pærens levetid hænger sammen med hvordan den køles ned efter brug, men umiddelbart ville jeg da tro at det gælder om at få den kølet ned så hurtigt som muligt...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:

Der må være en gylden mellemvej her.
Der er jo en grund til at blæseren i projektoren kører efter at man har slukket den - det er jo for at køle pæren yderligere ned. Alternativt kunne blæseren jo bare slukke samtidig med resten af projektoren.. Dette ville give en langsommere nedkøling af pæren.

Grunden til at blæseren kører videre et stykke tid, er ikke for at forøge pærens levetid, men for at køle pærens omgivelser ned, da de ellers kan smelte / slå sig i varmen. LCD panelerne kan også tage skade. Iøvrigt slukker jeg altid for min projektor på kontakten, for at pæren kan afkøles langsommere. Min projektor er en DLP projektor og kan holde til det. Jeg vil ikke anbefale den metode til LCD projektorer.

sn1009 skrev:

Jeg går udfra du er enig i at pærens levetid forøges ved at blæseren kører efter resten af projektoren er slukket - eller hva?

Nej, det er jeg så ikke.

sn1009 skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvordan pærens levetid hænger sammen med hvordan den køles ned efter brug, men umiddelbart ville jeg da tro at det gælder om at få den kølet ned så hurtigt som muligt...

Som sagt mener jeg at pæren har bedst af at afkøle langsomt. Det er dog vigtigt ikke at tænde for projektoren igen, før pæren har været slukket i et stykke tid - gerne mindst 15 minutter!

Iøvrigt slider det på pæren hver gang den skal tændes, og den har ikke godt af at blive slukket og tændt igen flere gange lige efter hinanden. Hvis man ikke skal se noget på projektoren i f.eks. en halv time, har den bedst af bare at køre videre fremfor at blive slukket og tændt igen.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Iøvrigt slider det på pæren hver gang den skal tændes, og den har ikke godt af at blive slukket og tændt igen flere gange efter hinanden. Hvis man ikke skal se noget på projektoren i f.eks. en halv time, har den bedst af bare at køre videre fremfor at blive slukket og tændt igen.

Ville du også slukke for den hvis det var for en pause på 1 time? Jeg har min tændt 3 gange med en times pause, (mens jeg venter på at få leveret et nyt TV), og er tvilv om det ville være bedre at lade den være tændt.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
perejvind skrev:

Iøvrigt slider det på pæren hver gang den skal tændes, og den har ikke godt af at blive slukket og tændt igen flere gange efter hinanden. Hvis man ikke skal se noget på projektoren i f.eks. en halv time, har den bedst af bare at køre videre fremfor at blive slukket og tændt igen.

Ville du også slukke for den hvis det var for en pause på 1 time?

Ja, hvis der går en time eller mere inden jeg skal bruge projektoren igen, plejer jeg at slukke for den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes