Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: scalering via PC - uh? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 December 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er lige begyndt og læse lidt på jeres forum, da jeg er igang med at lede efter et plasma tv. Jeg har stødt på at man kan scalere sit billed og hvis jeg har forstået det korrekt, så kan det komme til at ligne noget nær High definition(ret mig hvis jeg er forkert på den ;) ). Jeg har stødt på, at man kan scalere via sin computer, så derfor ville det evt.være ret attraktivt at smide DVDén på via computeren? Jeg overvejer at købe et alfaview 42" deluxe SD HD ready og det kunne jo være fedt, hvis man kunne udnytte dens HD. Noget der kræves?

PS. I må gerne holde snakken rimeligt på dansk - når i først begynder på jeres "sprog" , lyder det som russisk for mig.

/Stente

Til top Vis Stente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stente

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 13 December 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Et godt sted at starte ville være med et grafikkort af nyere dato som har et godt 2D billede og som evt. også er understøttet softwaremæssigt så din CPU kan blive aflastet af grafikkortet.

Et populært valg har i et stykke tid været Nvidia´s 6600 serie. Der er også meget at vinde ved at bruge den rigtige software. Lige for tiden lade Theathertek til at være blandt farvoritterne til ren DVD afspilning. Ligeledes er der et program ved navn FFDSHOW som kan bruges og som virklig kan gøre en stor forskel men som kræver at man sætter sig lidt ind i det og bruger en del tid på at teste forskellige løsninger. Det bør dog for god ordens siges at FFDSHOW kræver en rimlig hurtig CPU.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar......Det min maskine består af lige pt er. 2.8 ghz 800 fbs p4, 768 ram, nvidia 5900 XT 80 gb ram(250externe...nok ligegyldigt) Ville dette kunne gøre tricket ?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ja, den vil gøre det udemærket. Du vil ikke kunne køre FFDSHOW med alt slået til (i mangel af et bedre ord) men du har stadig nok CPU kraft til at kunne forbedre dit billede via programmet.

Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

kommer det til forveksling så til at ligne high definition, eller hvad er det egentlig der sker med billedet?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det er bestemt det program som kan gøre mest ved billedet. Men der er så mange muligheder at det er svært at forklare præcist hvad det gør.

Men man kan blandt andet få billedet til at stå skarpere ved at programmet fjerner den lidt tågede hinde som kan optræde på DVD film. Den kan også rezise billedet op i meget høj opløsning rense det og så vil din GPU downscale det til dit TV´s opløsing.

Du kan se nogle billeder af hvordan ser ud her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=469464&h ighlight=ffdshow

Der er mange som mener at FFDSHOW med dets plugins kan slå HIGH END DVD afspillere i kvalitet.  

Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Så hvis jeg har forstået det korrekt, så det FDDSHOW gør i bund og grund er at udnytte ens TVs fulde opløsning....dvs. gøre det til HD :P ?. Er det virkelig noget der kan ses forskel på eller er det kun med enthusiasters øjne  ?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Nej det gør det ikke til HD. Det oprindelige signal er stadig begrænsningen og det vil ligger på 576 horisontale liner her i Danmark, hvorimod HD er enten 720 eller 1080 linjer. Selve det at resize hjælper med at fjerne artifakter på billedet inden at det bliver skaleret tilbage til dit skærmkorts opløsning.

Man kan nemt se en forskel hvis du f.eks. bruger en projektor (jeg kan ihvertfald på min). Men programmet er som sagt meget CPU intensivt.

Jeg har prøvet at booste mine indstillinger i FFDSHOW til mere end hvad min CPU kan klare (en 2.66GHZ P4 Northwood) og detaljerne  er meget tydelige ligesom billedet står meget skarbt men det hakkede jo så bare helt vildt da min CPU konstant lå 100%

Self. er det nemmere at se forskellen nu størrer billedet bliver men et 42" fladskærm burde det nu også sagents kunne ses på.

Og programmet er iøvrigt gratis så det koster ikke noget at forsøge sig med det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes