| Forfatter |
|
nph12 Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 123
|
| Sendt: 14 December 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvornår bliver der sendt HDTV i Danmark? De tv som man kan købe i dag er HDReady, men hvad er det helt præcist? HDTV indebærer vel en DVB tuner?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Hvornår bliver der sendt HDTV i Danmark? |
|
|
Det afhænger af hvad man mener med "bliver sendt". Første kanal er startet, der er bare ikke leveret nogen modtagere til det endnu...
nph12 skrev:
| De tv som man kan købe i dag er HDReady, men hvad er det helt præcist? |
|
|
Det betyder at tv'et har minimum 720 vandrette linier, og kan modtage 720P og 1080i ved både 50 og 60 Hz, ved både component og HDMI/DVI m. HDCP. Kort sagt: Det sikrer dig at du kan bruge tv'et til at vise HDTV.
nph12 skrev:
| HDTV indebærer vel en DVB tuner? |
|
|
Ja, men den behøver ikke være indbygget i tv'et - og en DVB-tuner understøtter ikke nødvendigvis HDTV. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvornår kommer der TV på markedet som understøtter fuldt ud HDTV (tuneren skal være indbygget i TV´et)?
Jeg overvejer at komme et LCD TV, men kan godt vente. Jeg vil heller vente end at købe et HDReady TV, hvor man så skal ud og købe en setup-box (tuner).
Hvornår kommer DR og TV2 til at sede på det nye digitale sendenet? HDTV bliver da sendt via DVB eller hvad? Selvom man har en DVB tuner er det ingen garanti for at man kan modtage HDTV, hvordan kan det være?
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er eksempelvis ikke alle DVB tunere, der understøtter MPEG4 dekodning, og ligeledes kommer det jo også meget an på, hvilken metode du skal modtage signalerne på i fremtiden. Der er én standard for det jordbaserede net, to for paraboler, én for kabler osv.
Der er flere modeller på markedet, som har indbyggede tunere, men det er ikke dem alle, som kan håndtere MPEG4. Den første eksterne enhed er derimod lige blevet godkendt til MPEG4 og DVB-S2: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1134342514&archive=&start_from=&ucat =& __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
|
Hvornår kommer der TV på markedet som understøtter fuldt ud HDTV (tuneren skal være indbygget i TV´et)? |
|
|
Der er et problem i det ønske, fordi tuneren skal være forskellig alt efter hvordan man modtager tv. Alt efter hvordan du modtager, kan det være det aldrig kommer.
nph12 skrev:
| Hvornår kommer DR og TV2 til at sede på det nye digitale sendenet? HDTV bliver da sendt via DVB eller hvad? Selvom man har en DVB tuner er det ingen garanti for at man kan modtage HDTV, hvordan kan det være? |
|
|
DR og TV2 kommer på DVB-T (stue- og tag-antenner) til april. De ligger allerede som DVB-C (Kabel-tv) på TDC's net, og Stofa arbejder på sagen. DR ligger på DVB-S (Satellit), men ikke TV-2. DVB er som du kan se flere forskellige ting, og DVB kan være enten standard-opløsning eller HD-opløsning, og det kan være enten MPEG-2 eller MPEG-4. De DVB-tunere der er tilgængelige i dag understøtter ikke HDTV. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| De DVB-tunere der er tilgængelige i dag understøtter ikke HDTV. |
|
|
Er det bare en slem generalisering eller mener du oprigtigt, at der ikke findes DVB tunere til HDTV i dag?  __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og vi er enige om DR og TV2 der ligger på DVB-C (TDC - kabel-tv) er via selectorboks og at det er standardopløsning.
Der sendes endnu ikke HD-signaler via TDC's kabel-net.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus Larsen skrev:
Er det bare en slem generalisering eller mener du oprigtigt, at der ikke findes DVB tunere til HDTV i dag?  |
|
|
Jeg _kender_ ikke DVB-T (trækker lige i land dér! ) der understøtter HDTV, slet ikke indbygget i tv'ene. DVB-S med HD er til at få fingre i. Så "slem generalisering", det kan vi vel godt kalde det - dét jeg i bund og grund mente var at hvis du køber et tv med DVB-T tuner indbygget, så understøtter denne DVB-T tuner ikke HD. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
På et tidspunkt må der bliver fastlagt en standard som DR og TV2 skal sende med og en standard for distribution af TV igennem kabel. Der må på et tidspunkt komme TV som understøtter disse standarder og modtagelsen af HDTV.
Hvornår vil man kunne købe et TV som kan vise HDTV (hvor tuneren er indbygget)?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Hvornår vil man kunne købe et TV som kan vise HDTV (hvor tuneren er indbygget)? |
|
|
Uha. Det kommer nok meget an på hvor hurtigt udbredelsen af HDTV i Europa kommer til at foregå, samt hvor ens eller hvor forskellige de enkelte lande adopterer det (valg af teknikker ect).
Taget i betragtning af at der lige nu blot er 50.000 modtagere for HDTV i hele Europa alt incl. (til satellit) så kan det have lange udsigter inden vi ser apparater hvor modtagerne (som slet ikke findes endnu) er indbygget.
Men HDTV-udsendelser via sendemaster på jorden (DVB-T nettet) kommer tidligst i år 2010 i Danmark.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto: Jeg forstod det grundessensen i første omgang, heraf også den lille smiley, men jeg ville bare være sikker på, at den ikke blev misforstået af andre i tråden 
Men prøv evt. at se på det link jeg lagde tidligere. Det er sådan en tuner de tyske HDTV modtagere får i starten af det nye år til modtagelse af Premieres HD kanal. Måske det også bliver den Canal Digital kan godkende?
Angående indbyggede HD tunere, så vil jeg tro, at der begynder at dukke Tv frem i 2006, som har disse indbygget. Måske ikke lige i starten, men vi kan da håbe på, at VM kan fremskynde processen en smule. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Pete Speed Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 15 December 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et godt link til info om DVB-T i dk som faktisk ar planlagt til at dække alle større byer i april 2006!
http://www.sattv.dk/guides/dvbt/dvbt.aspx
Og på DR's hjemmeside er der masser af stof om (den nære) fremtiden:
Her først DVB-T nettet fra April 2006:
http://www.dr.dk/omdr/article.asp?aid=326
og http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=357
Hvis du bor visse steder på sjælland kan du allerede nu modtage fra Sverige:
http://www.teracom.se/?page=508
Man kører iøvrigt allerede nu forsøg i nordjylland med DVB-T så hvis du bor deroppe er det bare at sætte din DVB-T tuner til at scanne lokalområdet!
LG og Philips nye LCD TV kan købes med indbyggede DVB-T tunere så teknologien er her - man skal "bare" købe det rigtige grej og bo det rigtige sted 
Mvh.
Peter Kjær
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man bor i lejlighed og har TDC som kabeludbyder, hvornår vil man så kunne modtage HDTV? Man skal vel ikke have fat i en selector for at kunne modtage HDTV? TV´ene får vel på et tidspunkt indbygget tuner til modtagelse af HDTV via kabel (uden brug af selector).
Jeg ved ikke om det mig, som har misforstået noget. Der kommer snart digital tv i danmark (Digital sendenet for DR og TV2), men det er ikke ensbetydende med, at man kan modtage HDTV, er det rigtigt forstået?
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
| Hvis man bor i lejlighed og har TDC som kabeludbyder, hvornår vil man så kunne modtage HDTV? Man skal vel ikke have fat i en selector for at kunne modtage HDTV? TV´ene får vel på et tidspunkt indbygget tuner til modtagelse af HDTV via kabel (uden brug af selector). |
|
|
TDC regner med at have 3-4 HDTV kanaler om få år - nærmere kommer vi det vist ikke. Det vil sansynligvis kun være kanaler med udenlandsk indhold.
Det kræver en ny Selector til den tid. Om der kommer TV med indbygget tuner, der kan erstatte en Selector tør jeg ikke sige. Men fabrikanterne tror vist ikke selv på det, da de ikke er i stand til at overholde standarderne for hver enkelt kabel-tv udbyder rundt omkring, med apparater der skal kunne sælges over hele Europa.
nph12 skrev:
| Jeg ved ikke om det mig, som har misforstået noget. Der kommer snart digital tv i danmark (Digital sendenet for DR og TV2), men det er ikke ensbetydende med, at man kan modtage HDTV, er det rigtigt forstået? |
|
|
Nej, det digitale sendenet er almindelig TV - minimum frem til år 2010.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er netop igang med en artikel om HDTV, som gerne skulle publiceres inden længe..stay tuned
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg kan forstå på de forskellige indlæg, så er HDTV et stykke ud i fremtiden.
Hvad vil jeres råd være? Skal jeg købe et HDReady LCD TV og så vente på at HDTV bliver udbredt og så evt. købe et nyt TV om ca. 5 år, hvor der er mere styr på standarderne? Til den tid, så HDTV vel mere udbredt og tunerne er indbygget i selv TV´et.
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er de nok ja, men du kan jo også kigge på Canal Digitals bud. De kan også fange nogle af de tyske HDTV kanaler, hvis du har parabol. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
nph12 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har kabel TV, så skal jeg jo vente på TDC, at de sender kanalerne videre i HDTV (og det kan jo godt tage sin tid).
|
| Til top |
|
| |
Mikos Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
nph12 skrev:
|
Som jeg kan forstå på de forskellige indlæg, så er HDTV et stykke ud i fremtiden.
Hvad vil jeres råd være? Skal jeg købe et HDReady LCD TV og så vente på at HDTV bliver udbredt og så evt. købe et nyt TV om ca. 5 år, hvor der er mere styr på standarderne? Til den tid, så HDTV vel mere udbredt og tunerne er indbygget i selv TV´et.
|
|
|
Hvis du ikke står og skal havde nyt tv her og nu, så ville jeg vente. Hvis du skal invistere i tv nu, så kig efter HD-ready mærket, samt om skærmen har digital tuner.
Husk så, at når en skærm er HD-ready, betyder det at skærmen kan modtage og vise HDTV, men det siger intet om hvordan eller hvor godt den gøre det!! __________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |