Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 4:3-visning skadelig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Damgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Status: Offline
Sendt: 28 December 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt et Samsung LE-32M61B, som jeg er meget tilfreds med. Selv med et ret sløjt signal fra stueantennen på loftet står billedet meget flot. Efter at have bladet lidt i den centimetertykke brugsvejledning er jeg imidlertid kommet til at tænke på, om visning af tv-signaler i 4:3-format, dvs. med en sort bjælke til venstre og højre for billedet, kan være skadelig for mit tv. Der står jo noget om, at man skal være varsom med at vise stillbilleder med sort bjælke omkring i længere tid ad gangen ... og når jeg ser en film på f.eks. DR1 i 4:3-format, så står billedet jo gerne i flere timer med netop sorte bjælker på hver side.

Kan det ødelægge LCD-panelet?!

Til top Vis Damgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damgaard

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 December 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg ved så er svaret NEJ, jeg ser da massere af film formatet 2:35:1 som giver bjælker for oven og neden og det er helt problemfrit på mit LCD, så jeg tror ikke du behøver at være nervøs, det er kun Plasma der har en masse underlige problemer.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

LCD'ere har også problem med dette. En af gutterne på den institution jeg arbejder har et Philips LCD som altid står i 4:3, da han for det meste ser almindeligt tv. Når han i ny og næ ser en film eller en 16:9 udsendelse ligger bjælkerne bagved som meget tydlige "skygger".
Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at man skal konkludere at ved normalt brug er det ikke noget problem overhovedet og har man købt et 16:9 tv er det vel de færreste der hele tiden bruger det til 4:3 usendelser, i så fald bør man nok overveje et 4:3 lcd, (de findes faktisk), eller et alm.tv.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Der høres fra tid til anden om "burn-in" på LCD gamle LCD skærme, men det er ikke noget der i almindelighed forekommer pga. LCD skærmens fysiske opbygning. Prøv for resten at trykke memory recall for at fjerne effekten Don.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 December 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Skærmen er omkring 1 år gammel, så det burde vel ikke være alderen. Jeg vil prøve at kigge på det memory recall, hvis jeg kan finde det, næste gang jeg er på arbejde

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes