| Forfatter |
|
stig2309 Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
jeg skal til at hænge en lærred op i loftet, men er bekymret om det kan holde.
Loftet er pudset loft, og jeg ved ikke helt hvor langt der er op til noget "fast" materiale - sandsynligvis træbjælker - ejendommen er nok fra århundredskiftet.
Lærredet vejer vel 8-10 kg, og der er kun plads til 2 skruer. Det er købt hos cso (www.cso.dk) i Lyngby
Nogen der har erfaring med tilsvarende - og hvor lange skruer og hvor tykke, samt hvilke rawplugs har i brugt.
Jeg bor i København.
mvh stig
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor i et hus svarende til dit, og har gjort følgende:
Jeg har monteret beslagene til lærredet på to træstykker af ca 10x10cm, på midten af hvert træstykke. Træstykkerne er skruet op igennem pudset med store træskruer af messing - 4 skruer pr. træstykke (torque skruer).
Altså er lærredet ikke monteret direkte i loftet, men på træstykkerne som hver har 4 skruer der nok kan bære en mands vægt hver.
Det er sat op med en af de store skruemaskiner, og der var ingen tvivl om at der var bid direkte i forskalningsbrædderne.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
stig2309 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super - tak for svar.
De træstykker du har skruet op i loftet. Har du lavet et hul i pudset på 10*10, som du har sat træstykkerne op igennem, eller ligger de "udenpå" pudset, og så blot er skruet fast med de 4 skruer i stedet for den ene, der er plads til i lærredet.
mvh stig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træstykkerne sidder udenpå pudset, så lærredet kommer lidt længere ned.
Jeg havde forboret fire huller i hvert træstykke, og monteret beslaget i forvejen. Der er bestemt ingen grund til at tro at det lærred nogensinde vil falde ned, idet det er træstykkernes holdbarhed der sætter grænsen her.
Skruerne løber bestemt ingen vegne, når de først har fået bid i de forskalningsbrædder.
Jeg tror at man sagtens kan montere en 100kg tung projektor, hvis bare man fordeler vægten over et stort areal, med mange skruer.
Du mærker tydeligt om der er bid når du skruer træstykkerne op. Der sidder kun få cm. puds op til træet.
EDIT: Muligvis kan du mærke med en syl hvor meget puds der er. Så kan du finde en fornuftig skruelængde til at skrue igennem med. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
stig2309 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender nok svaret selv - men for en sikkerheds skyld ---> såvidt jeg læser det du skriver, sidder skruerne direkte i forskalningsbrædderne - altså ikke noget med rawplugs eller lignende.
mvh stig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 December 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
stig2309 skrev:
|
Jeg kender nok svaret selv - men for en sikkerheds skyld ---> såvidt jeg læser det du skriver, sidder skruerne direkte i forskalningsbrædderne - altså ikke noget med rawplugs eller lignende.
mvh stig |
|
|
Ja, lige præcis !
Der er ikke meget at bruge rawplugs til i brædderne. Man kan godt hænge lamper op med rawplugs i pudslofter, hvor hullet er boret igennem puds og træ, men når man skal bære noget med lidt vægt i, så er træskruerne klart det stærkeste.
Ved at bruge 4 stk. i hver ende, så skal det nok blive hængende, med mindre du er uheldig at skrue imellem forskalningsbrædderne med flere skruer. Du kan godt være uheldig at du lige får valgt et sted hvor to af skruerne rammer imellem brædderne. 
Men her ville en rawplug heller ikke have noget at bide i. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |