Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 03:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Prof. kalibrering af Z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvor meget betyder det egentligt at få sin projektor kalibreret? Jeg mener kan man måle det i % hvor meget billedet bliver bedre/flottere?

Når man nu har givet en masse penge for ens projektor, så synes jeg lige så godt man kan ofre de 1500,- (ca.) det koster ekstra for at få det mest optimale ud af det.

En ting jeg ikke helt forstår er at, hvorfor sælger Sanyo en projektor der har så meget mere i sig end når de sælger dem? Altså hvorfor har de ikke kalibreret dem ordenligt fra starten af?

Mvh.

Terning

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:

En ting jeg ikke helt forstår er at, hvorfor sælger Sanyo en projektor der har så meget mere i sig end når de sælger dem? Altså hvorfor har de ikke kalibreret dem ordenligt fra starten af?

Interessant betragning! Jeg tror simpelthen de ikke tør! Tænk nu hvis de fik lavet en model som ikke sådan lige var til at forbedre og sælge som en ny "meget bedre" model!? Det er jo en forretning de driver og hvis udviklingomkostningerne kan holdes nede ved at fintune på det samme apperat flere år i træk er det vil ikke så tosset. Ved dog ikke om det forholder sig sådan i virkeligheden. Der er fx. bedre farvebehandling i en Z4 kontra Z3, andre paneler mm.

Kunne faktisk god overveje at få min Z4 kalibreret!  - Hvor kan en kalibrering købes for 1500,-?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Spændende.. Kommer der så en tekniker ud og kalibrerer projektoren i ens stue, eller..?

Hygge
JJ

Til top Vis JJAZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JJAZ Besøg JJAZ's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Spændende.. Kommer der så en tekniker ud og kalibrerer projektoren i ens stue, eller..?

Hygge
JJ

Hehe, det er nok derfor at producenterne ikke ligger og roder med den slags. For medmindre det rent faktisk forholder sig sådan så er der ikke meget professionelt over det;-)

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Hygge
JJ

Det var selvfølgelig det optimale at kalibreringen forholder sig til det lærred der anvendes. Jeg ved ikke om fx. cine4home.de ber' om lærredspec. når de kalibrerer?! De kan tilsyneladende deres kram m,ed fx. Z4, som jo godt kan opnå en kontrast på 7000:1 med korrekte farver.

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Man kan ganske givet få dem til at komme ud, men service koster og vil du betale det ekstra det koster?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Bliver nok pænt dyrt at få dem fra Tyskland og herop:-P

Men det er jo ikke kun lærredet, som har betydning her. Det er også rummets indretning (altså væggenes farver).

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:

Ja, det er jo et godt spørgsmål. Sanyo er nu ikke ene om at sælge projektorer, som ligger meget langt fra idealet "out of the box" I den billige prisklasse, er Infocus vistnok ene om at levere projektorer, som er perfekt kalibrerede når man tager dem ud af kassen. Med fladskærme er det endnu værre. Mange af dem ser jo helt forfærdelige ud, når standardindstillingerne vælges!

Ifølge testen på Cine4all er en Z4 istand til at opnå et kontrastforhold på lige knap 5000:1, men desværre med helt unaturlige farver. Hvis den bliver kalibreret, synker kontrasten til ca. 2000:1. Hvis man ofrer de 1500 Kr. til en kalibrering kan man, med et passende filter, opnå et kontrastforhold på det dobbelte, altså 4000:1. Sidstnævnte er stadig med perfekte farver, så det må jo siges at være imponerende tal for en LCD projektor. Godtnok er det selvfølgeligt opnået med dynamisk iris, men alligevel. . .  Hvis jeg skulle købe projektor nu, ville jeg helt klart betale de 1500 Kr. ekstra for at få den kalibreret.

Iøvrigt: Det er langt fra alle, der foretrækker en kalibreret projektor / skærm! Måske er det derfor så mange, især fladskærme, nærmest fungerer som solarium når de sættes i standard- indstillingerne.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Filteret alene koster omkring 450,- hvis man selv skal ud at købe det men jeg tror nu alligevel at jeg hellere selv vil indstille min projektor. Tweaking er dog også lidt af en kæphest for mig:-P

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

DR. W skrev:

Kunne faktisk god overveje at få min Z4 kalibreret!  - Hvor kan en kalibrering købes for 1500,-?

Du kan snakke med www.tapeconnection.dk om kalbrering... de formidler godt nok kun kalibreringen for de sender projektoren til Tyskland. Har også lige forhørt mig om deres pris og de skal have 2000,- for det.

Jeg fik at vide at når den er blevet kalibreret kommer Z4 på højde med Sony's nye HS60. Så det ville måske godt kunne betale sig...

Jeg er nu begyndt at hælde mere over til Sony's HS60, det lyder til at være rigtig fed.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:
Interessant betragning! Jeg tror simpelthen de ikke tør! Tænk nu hvis de fik lavet en model som ikke sådan lige var til at forbedre og sælge som en ny "meget bedre" model!? Det er jo en forretning de driver og hvis udviklingomkostningerne kan holdes nede ved at fintune på det samme apperat flere år i træk er det vil ikke så tosset. Ved dog ikke om det forholder sig sådan i virkeligheden. Der er fx. bedre farvebehandling i en Z4 kontra Z3, andre paneler mm

Man skal lige være obs på at en kalibrering ikke garanterer et _perfekt_ billede. Det betyder at man hiver det bedste (eller rettere, mest korrekte) ud af det projektoren nu engang kan præstere. En kalibreret Z4 er bedre end en kalibreret Z3, så det alene forklarer det ikke.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:
Hvor meget betyder det egentligt at få sin projektor kalibreret? Jeg mener kan man måle det i % hvor meget billedet bliver bedre/flottere?

Både og. Du kan godt måle hvor mange % du får forbedret kontrasten og/eller farvetemperaturen, men du kan ikke måle hvor meget det betyder i praksis. Generelt er min oplevelse at når man rammer noget der er tæt på det perfekte, så er det som om billedet "falder i hak" - hvis først billedet er forkert, så flytter det ikke så meget præcist hvor meget forkert det er. Det der tæller er at få det "rigtigt". Personligt er jeg blevet _meget_ mere bevidst om hvor meget indflydelse selv små justeringer af farverne kan påvirke billedet, efter at have set forskellige displays med en rimeligt korrekt farvegengivelse.

Terning skrev:

Det er et logisk spørsmål, og der er flere mulige forklaringer. For det første vil jeg påpege at projektorer generelt er _langt_ bedre indstillet fra fabrikken end de fleste fladskærme f.eks. Fladskærme er indstillet efter at de skal se mest "imponerende" ud på en tv-væg med 50 TV. Projektorerne er en lidt anden problemstilling, men en del af forklaringen ligger stadig i at det ganske enkelt ikke er alle der foretrækker et "korrekt" billede - omend jeg til hver en tid vil argumentere for at det skyldes uvidenhed, og at det korrekte billede vil vinde i længden. Det kan ligeledes være et valg fra producentens side at lave et kompromis mellem kontrast og farvegengivelse, frem for at fokusere på farvegengivelse alene. De får dog mere og mere fokus på det - en projektor som PTAE-900 har en Cinema1 mode, hvor farvegenivelsen er meget tæt på korrekt, men det er ikke denne indstilling den står i "ud af kassen". Kalibreringen kan dog stadig hente noget ekstra pga. det fysiske filter.

Det største argument er nok et spørgsmål om kroner og ører. Langt størstedelen af kunderne, selv på et produkt så entusiast-præget som projektorer, er ganske enkelt uvidende om hvor meget de sidste detaljer betyder for billedet, og at det ikke er nok bare at sætte strøm til. Derfor kan der være flere penge for producenten i at gøre projektoren en tusindlap billigere i udsalg, frem for at lave nogle forbedringer som et fåtal af kunderne vil sætte pris på. Det er relativt dyrt for producenten at gøre det perfekt fra starten - der vil altid være et vist udsving fra apparat til apparat, pga. udsving i panelerne og lamperne. En detalje omkring kalibreringen er at det ikke bare er et spørgsmål om at ligge så tæt som muligt på det korrekte, det er også et spørgsmål om _hvordan_ det ligger i forhold til det korrekte. Eksempelvis er det langt værre at have for meget rød eller især grøn i billedet, i forhold til for meget blå. Derfor er det reelt bedre at sørge for at der _generelt_ er for meget blå, så de udsving der bliver altid vil være inden for "for meget blå", i stedet for at man forsøger at ramme det helt rigtige, hvorefter halvdelen af projektorerne er for grønne. Man skal huske at arbejdstid under produktionen er relativt dyrere end arbejdstid efter salget, da der skal lægges 3 gange avance ovenpå omkostningerne. Derfor kan der godt være ræson i at lade 90% af kunderne spare 1000,-, og lade de sidste 10% (det er nok en del færre i praksis) smide 2000,- (eller hvad det nu koster) for at gøre det helt perfekt.

Iøvrigt: Hvis man har en tendens til at justere på farverne alt efter hvad man ser, så er det stort set altid fordi farverne bliver vist forkert! (i nogle tilfælde er det bare fordi brugeren lider af tvangstanker, men det er en anden snak... )

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Projektorerne er en lidt anden problemstilling, men en del af forklaringen ligger stadig i at det ganske enkelt ikke er alle der foretrækker et "korrekt" billede - omend jeg til hver en tid vil argumentere for at det skyldes uvidenhed, og at det korrekte billede vil vinde i længden.

Det man ser i biografen, er det så et "korrekt" billed eller kan det slet ikke sammenlignes? Det jeg hentyder til er at jeg bare ikke har lyst til at blive negativt overrasket. Det bliver vel meget bedre af en kalibrering, eller er det op til den enkelte?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:
Det man ser i biografen, er det så et "korrekt" billed eller kan det slet ikke sammenlignes? Det jeg hentyder til er at jeg bare ikke har lyst til at blive negativt overrasket. Det bliver vel meget bedre af en kalibrering, eller er det op til den enkelte?

Jeg synes absolut godt man kan sige at det bliver ubetinget bedre, de forklaringer jeg giver omkring at nogle mennesker "foretrækker" et billede der ikke er korrekt, er egentlig ikke noget jeg som sådan er enig i. Det der kan være udsving i er _hvor_ meget bedre det bliver. Men ja, det billede du ser i biografen er som udgangspunkt "korrekt", det er kalibreret til 6500 kelvin farvetemperatur. Det er netop dét der er pointen med denne standard, så længe både biograf og film-producent arbejder med udstyr der er kalibreret til 6500 kelvin, så er man sikret - inden for de rammer som kvaliteten af udstyret sætter - at man ser farverne sådan som filmproducenten havde tænkt sig. Du vil f.eks. med et kalibreret display i langt højere grad kunne se forskelle i folks ansigtsfarver. Hvis displayet generelt har for høj farvetemperatur, så virker alle lidt blege. Med for lav temperatur virker alle lidt røde i hovedet. Ved den rigtige farvetemperatur kan du pludselig se at nogle er blege, andre er røde. Og så kan man iøvrigt også se hvis make-uppen ikke har gjort sit arbejde ordentligt - som f.eks. i Hulk, hvor Bruce Banner's læber i en bestemt scene pludselig er pink! Et andet eksempel er et klip fra Bad Boys, jeg bruger ret tit. På et tidspunkt ligger "the bad guy" på asfalten og er blevet skudt i benet. Han har noget blod på panden (efter at have smadret bilen, visnok ikke pga. skudsåret i benet! ). Han er naturligt nok ret rød i masken efter den tur. På nogle fladskærms-tv (f.eks. vores 40" Samsung M61 før kalibrering) kan man næsten ikke se blodet i panden, fordi ansigtsfarven er aaalt for rød, så det hele bare er rødt. Med en nogenlunde korrekt farvetemperatur er blodet så tydeligt mere rødt end ansigtet, at man når man ser det faktisk har svært ved at forestille sig et tv der ikke kan vise det. Den slags detaljer træder simpelthen meget mere i karakter når farvetemperaturen passer.

Dét med hvad kvaliteten af udstyret rækker til, er faktisk ret relevant. Det er ikke sådan at to forskellige displays der begge er kalibreret optimalt, har _præcis_ samme farvegengivelse. Der kan faktisk være ret store forskelle i oplevelsen af farverne, selv med to displays der hver især er kalibreret så tæt som muligt på det optimale de kan levere. Det er noget af det der har overrasket mig mest omkring kalibrering af fladskærme - to skærme ved siden af hinanden, der begge ligger inden for 2% udsving fra 6500 kelvin fra 30 IRE (30% lysstyrke) og opefter, kan have _vidt_ forskellige måder at vise billedet på. Ikke så store udsving som før kalibreringen, men det underbygger lidt min påstand om at jo tættere du kommer på det perfekte, jo mindre skal en fejl være før at man bemærker den. Derfor er en farve-kalibrering heller ikke bare et spørgsmål om at have fingre i det rigtige grej, og så bare følge målingerne slavisk. Der er en række kompromisser der ind imellem må tages, da stort set alle indstillinger påvirker hinanden. Det kræver en god del viden og erfaring at få det optimale ud af det, jeg bruger sådan set kun målingerne som en rettesnor - det er altid øjet der får det sidste ord. De sidste finjusteringer sker derfor mere på "fingerspitz-gefühl" end ud fra målingerne.

Eksempelvis, så har panelet i et 37 PF 9830 en generel blålig tone i de mørkeste områder. Hvis man forsøger at dæmpe dette for meget, koster det på billedkvaliteten i de lidt lysere områder, og her ses forskellene simpelthen mere. Derfor må man for at få den bedste samlede billedkvalitet "ofre" lidt i det mørkeste. 10% fejl i det mørke og 5% fejl i det mellemste, kan være værre end 15% fejl i det mørke og 2% fejl i det mellemste. Dén information får man ikke, bare fordi man køber målegrejet. Måleudstyret er ikke bedre end den person der bruger det - og det er faktisk lige præcist dérfor jeg endnu ikke selv kalibrerer projektorer, men lader Cine4home om at gøre det.

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Du vil f.eks. med et kalibreret display i langt højere grad kunne se forskelle i folks ansigtsfarver. Hvis displayet generelt har for høj farvetemperatur, så virker alle lidt blege. Med for lav temperatur virker alle lidt røde i hovedet. Ved den rigtige farvetemperatur kan du pludselig se at nogle er blege, andre er røde.

Nu tror jeg i hvert fald jeg er blevet overbevist om at jeg i hvert fald skal have farve kalibreret min Sony HS60, når jeg får den købt.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Terning >> Det er ikke helt ligemeget hvor mange timer din projektor har på lampen når du får foretaget en kalibrering. En LCD projektor har ofte en tendens til at tabe mere lys i de første 5 - 10% af dens løbetid i forhold til hvad det procentmæssigt berettiger (jeg er ikke helt sikker på at den sætning giver mening). Sagt på en anden måde så vil en kalibrering foretaget vil 0 timer hurtigere blive "outdated" end en foretaget efter f.eks. 100 timer.

Om det så rent faktisk gør en forskel for øjet tør jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har prøvet at få en projektor kalibreret.

Ligeledes bør du være opmærksom på at filtre ofte blive "trætte" så de med tiden mister deres filter effekt.

Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Terning >> Det er ikke helt ligemeget hvor mange timer din projektor har på lampen når du får foretaget en kalibrering. En LCD projektor har ofte en tendens til at tabe mere lys i de første 5 - 10% af dens løbetid i forhold til hvad det procentmæssigt berettiger (jeg er ikke helt sikker på at den sætning giver mening). Sagt på en anden måde så vil en kalibrering foretaget vil 0 timer hurtigere blive "outdated" end en foretaget efter f.eks. 100 timer.

Om det så rent faktisk gør en forskel for øjet tør jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har prøvet at få en projektor kalibreret.

Ligeledes bør du være opmærksom på at filtre ofte blive "trætte" så de med tiden mister deres filter effekt.

Så det du siger er egentligt at det bedst kan svare sig at gøre det efter man har brugt projektoren et stykke tid. Også bruge en farve kalibrering til ligesom at "opdatere" projektoren til, altså peppe den lidt op?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes