Terning skrev:
Hvor kan man købe lærreder til projektorer? Jeg har kigget men kunne kun finde en tysk side: http://www.videoprojektor24.de/
Der står i et lærreds spec at det har f.eks 1.5 Gain Refleksion, hvad betyder det?
En sidste ting... er det ikke bedst med et gråt lærred når man skal se film? (Synes jeg har hørt noget om det) Evt. hvor kan man få et i gråt? 
Martin Tersing
|
|
|
At et lærred har en reflektionsværdi (gain) på 1,5 betyder, at det er 1,5 gange bedre end den reference branchen har fastlagt. Referencen er en hvid magnesium plade.
Reflektionsværdien benytter man når man beregnet lysoutput (i Nit. eller foot Lamberts) fra et lærred med en given lyskilde (læs projektor). Reflektionsværdi og lærredets spredning hænger i øvrigt sammen på sådan måde, at jo højere reflektionsværdi des mindre spredning.
Spredningen er normalt ikke et problem i hjemmebiograf sammenhæng, idet vi som regel sidder umiddelbart midt for lærredet.
Man kan ikke udelukkende benytte reflektionsværdien som et udtryk for hvor godt et lærred er - det vil svare til at man bedømte højttalere udelukkende ud fra driftseffekt.
Et gråt lærred kan have nogle fordele overfor et hvidt, afhængigt af hvilken projektor du benytter. Hvis du benytter en CRT (3-rørs) projektor, har du ingen glæde af et gråt lærred i og med, at projektoren kan generere sort (læs fravær af lys). Har du der i mod en digital projektor (LCD, DLP eller D-ILA) er disse projektortyper ikke i stand til at generere sort - der er altid lidt spil-lys som slipper ud af objektivet, og som du kan se som en mørtk grå flade.
Projicerer du på et gråt lærred vil spil-lyset blive undertrykt af dugens "mørke" farve.
Der er i dag to producenter af gråt lærredsmateriale tilgængelig på det danske marked. Det er Stewart Filmscreen med produkterne Greyhawk og Firehavk samt Quality Screen (som nævnt ovenfor) med produktet Greyline.
Stewart Filmscreen laver klart de bedste lærredsduge (Stewart har endda modtaget en Oscar for deres lærredsmateriale), men de er også kostbare. Quality Screen er et prisbilligt fornuftigt alternativ.
Husk på at forholdet mellem din projektor og dit lærred svarer til forholdet mellem din forstærker og dine højttalere. Har du en god forstærker og dårlige højttalere, kan du ikke høre hvor god din forstærker egentlig er. Det er nøjagtigt lige sådan med projektorer og lærreder. Hvis du projicerer på et dårligt lærred (og dem er der RIGTIG mange af) kan du ikke se hvor god din projektor egentlig er.
Anskaffer du dig et godt lærred, vil det følge dig i rigtig mange år fremover, og du vil opleve, at hvor du kommer til at skifte projektorer ud hver 3-5 år, vil dit lærred bestå.
Til sidst skal jeg nævne, at jeg er forhandler af både Stewart Filmscreen og Quality Screen, og at du er velkommen til at låne prøver hjem til dig selv, for ved selvsyn at se, hvad de forskellige lærredsduge betyder for din projektor. Du er naturligvis også meget velkommen til at kontakte mig telefonisk, så vi kan drøfte dit lærredsvalg.
Du kan finde mig her: http://best-seat.com
Med venlig hilsen
Jens Krogsgaard