Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Terning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hvor kan man købe lærreder til projektorer? Jeg har kigget men kunne kun finde en tysk side: http://www.videoprojektor24.de/ 

Der står i et lærreds spec at det har f.eks 1.5 Gain Refleksion, hvad betyder det?

En sidste ting... er det ikke bedst med et gråt lærred når man skal se film? (Synes jeg har hørt noget om det) Evt. hvor kan man få et i gråt?

Martin Tersing

Til top Vis Terning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Terning

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Tag og ring til John der har www.qualityscreen.dk han har rimeligt styr på tingene, han ved helt sikkert hvad du har brug for. Der er flere her på forumet der bruger hans lærreder. Jeg har selv bestilt et greyline lærred, som Robert har testet mod et hvidt lærred, og forskellen er et fantastisk meget bedre billede :). 
Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Videoprojektor24 er de billigste, jeg har fundet. De sender til Danmark og de sælger lærreder ned til 1.0 Gain. Jeg har skrevet og spurgt.

1.0 Gain vil også give kontrast boost siger de.

Jens krogsgaard
Branchemedlem
Branchemedlem

Best-Seat

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Terning skrev:

Hvor kan man købe lærreder til projektorer? Jeg har kigget men kunne kun finde en tysk side: http://www.videoprojektor24.de/ 

Der står i et lærreds spec at det har f.eks 1.5 Gain Refleksion, hvad betyder det?

En sidste ting... er det ikke bedst med et gråt lærred når man skal se film? (Synes jeg har hørt noget om det) Evt. hvor kan man få et i gråt?

Martin Tersing

At et lærred har en reflektionsværdi (gain) på 1,5 betyder, at det er 1,5 gange bedre end den reference branchen har fastlagt. Referencen er en hvid magnesium plade.

Reflektionsværdien benytter man når man beregnet lysoutput (i Nit. eller foot Lamberts) fra et lærred med en given lyskilde (læs projektor). Reflektionsværdi og lærredets spredning hænger i øvrigt sammen på sådan måde, at jo højere reflektionsværdi des mindre spredning.

Spredningen er normalt ikke et problem i hjemmebiograf sammenhæng, idet vi som regel sidder umiddelbart midt for lærredet.

Man kan ikke udelukkende benytte reflektionsværdien som et udtryk for hvor godt et lærred er - det vil svare til at man bedømte højttalere udelukkende ud fra driftseffekt.

Et gråt lærred kan have nogle fordele overfor et hvidt, afhængigt af hvilken projektor du benytter. Hvis du benytter en CRT (3-rørs) projektor, har du ingen glæde af et gråt lærred i og med, at projektoren kan generere sort (læs fravær af lys). Har du der i mod en digital projektor (LCD, DLP eller D-ILA) er disse projektortyper ikke i stand til at generere sort - der er altid lidt spil-lys som slipper ud af objektivet, og som du kan se som en mørtk grå flade.  

Projicerer du på et gråt lærred vil spil-lyset blive undertrykt af dugens "mørke" farve.

Der er i dag to producenter af gråt lærredsmateriale tilgængelig på det danske marked. Det er Stewart Filmscreen med produkterne Greyhawk og Firehavk samt Quality Screen (som nævnt ovenfor) med produktet Greyline.

Stewart Filmscreen laver klart de bedste lærredsduge (Stewart har endda modtaget en Oscar for deres lærredsmateriale), men de er også kostbare. Quality Screen er et prisbilligt fornuftigt alternativ.

Husk på at forholdet mellem din projektor og dit lærred svarer til forholdet mellem din forstærker og dine højttalere. Har du en god forstærker og dårlige højttalere, kan du ikke høre hvor god din forstærker egentlig er. Det er nøjagtigt lige sådan med projektorer og lærreder. Hvis du projicerer på et dårligt lærred (og dem er der RIGTIG mange af) kan du ikke se hvor god din projektor egentlig er.

Anskaffer du dig et godt lærred, vil det følge dig i rigtig mange år fremover, og du vil opleve, at hvor du kommer til at skifte projektorer ud hver 3-5 år, vil dit lærred bestå.

Til sidst skal jeg nævne, at jeg er forhandler af både Stewart Filmscreen og Quality Screen, og at du er velkommen til at låne prøver hjem til dig selv, for ved selvsyn at se, hvad de forskellige lærredsduge betyder for din projektor. Du er naturligvis også meget velkommen til at kontakte mig telefonisk, så vi kan drøfte dit lærredsvalg.

Du  kan finde mig her: http://best-seat.com

Med venlig hilsen

Jens Krogsgaard

Jens krogsgaard
Branchemedlem
Branchemedlem

Best-Seat

Sendt: 27 Oktober 2003 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Ayla skrev:
Videoprojektor24 er de billigste, jeg har fundet. De sender til Danmark og de sælger lærreder ned til 1.0 Gain. Jeg har skrevet og spurgt.

1.0 Gain vil også give kontrast boost siger de.

...man kan købe så billigt at man spilder sine penge.

Se materialet før du køber

mvh

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt Jens.

Men jeg har ikke over 7500 kr. til et lærrede. Jeg sidder ca. 5 Meter fra projektoren, så jeg skal have et ret stort 16:9 lærrede. De er meget dyre i Danmark selv for de billige som fra Quality Screen.

Det er næsten ½ pris i Tyskland. Jeg ville ønske jeg havde pengene til at købe det af en dansk ekspert forhandler.

Men jeg bliver nok nødt til at tage chancen med ikke at se lærredet først. Desuden skulle Deluxx, som jeg har set på, også være rimelig godt.

(Jeg vil vinde i Lotto! )

Jens krogsgaard
Branchemedlem
Branchemedlem

Best-Seat

Sendt: 28 Oktober 2003 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Ayla skrev:
Det er rigtigt Jens.

Men jeg har ikke over 7500 kr. til et lærrede. Jeg sidder ca. 5 Meter fra projektoren, så jeg skal have et ret stort 16:9 lærrede. De er meget dyre i Danmark selv for de billige som fra Quality Screen.

Det er næsten ½ pris i Tyskland. Jeg ville ønske jeg havde pengene til at købe det af en dansk ekspert forhandler.

Men jeg bliver nok nødt til at tage chancen med ikke at se lærredet først. Desuden skulle Deluxx, som jeg har set på, også være rimelig godt.

(Jeg vil vinde i Lotto! )

Det har jeg meget stor forståelse for Ayla!

Min pointe er blot, at det kan være bedre helt at undlade at købe et billigt lærred og i stedet projicere på en hvid væg - og så spare op til det rigtige lærred...

Det er min opfattelse at hvis man bygger sin biograf op ved hele tiden at købe lidt, men godt - så ender man med et rigtig godt resultat.

Med venlig hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes