| Forfatter |
|
andefeldt Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Som overskriften lyder: "Hvilen forbindelse giver det bedste billede?"
- Scart med RGB - S-VHS (tror jeg ikke) - Komponent - Composite (tror jeg næppe)
Hvad siger I?
Anders
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer helt an på hvilet udstyr der er tale om
|
| Til top |
|
| |
andefeldt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja undskyld, svideo.
Det er fra DVD til TV, jeg snakker om (sorry igen :) ).
Men hvor stor er forskellen på scart (RGB) og komponent? Er forskellen i billede ligeså markant som forskellen på composite og RGB (udgangssignal fra DVD)?
Anders
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
andefeldt skrev:
Ja undskyld, svideo.
Det er fra DVD til TV, jeg snakker om (sorry igen :) ).
Men hvor stor er forskellen på scart (RGB) og komponent? Er forskellen i billede ligeså markant som forskellen på composite og RGB (udgangssignal fra DVD)?
Anders
|
|
|
Prøv dig frem - selvom jeg næsten godt vil love dig, at scart vil se bedre ud end composite på dit udstyr 
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
component vil jeg regne med ser ebdst ud
|
| Til top |
|
| |
andefeldt Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tak, jeg er klar over, at der er stor forskel på composite og RGB (det skrev jeg ligesom også). Men er forskellen på scart (RGB) og komponent ligeså stor? Eller skal man blæse billedet stort op (med en projekter) for at kunne se forskellene?
Anders
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
andefeldt skrev:
Ja tak, jeg er klar over, at der er stor forskel på composite og RGB (det skrev jeg ligesom også). Men er forskellen på scart (RGB) og komponent ligeså stor? Eller skal man blæse billedet stort op (med en projekter) for at kunne se forskellene?
Anders
|
|
|
Med fare for at gentage mig selv; det kommer an på dit udstyr og du bliver nødt til at prøve dig frem På papiret er RGB signalet bedre end component signalet, men i praksis kan det godt være omvendt. Det kommer altså helt an på kvaliteten på ind- og udgange på dit udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
andefeldt skrev:
Anders
|
|
|
Med fare for at gentage mig selv; det kommer an på dit udstyr og du bliver nødt til at prøve dig frem På papiret er RGB signalet bedre end component signalet, men i praksis kan det godt være omvendt. Det kommer altså helt an på kvaliteten på ind- og udgange på dit udstyr.
|
|
|
Øh, hvad? Siger du nu at component er værre end rgb? For det er da noget værre sludder (sorry) På papiret er rækkefølgen som det blev beskrevet i en af de tidligere indlæg - og det vil formentlig også være tilfældet i dit system. Om du kan se forskel på rgb og component afhænger jo naturligvis både af kvaliteten af kabler, fjernsyn og dvdafspiller og det er ikke sikkert at der er nævneværdig forskel. Er der tale om en fladskærm (hvilket jeg formoder) er forskellen som regel rimelig markant men du smutter da bare ned til din nærmeste hifipusher og låner et componentkabel - det er vist det eneste du kan gøre for at være sikker....
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demo skrev:
jdg1 skrev:
andefeldt skrev:
Anders
|
|
|
|
|
|
Øh, hvad? Siger du nu at component er værre end rgb? For det er da noget værre sludder (sorry) På papiret er rækkefølgen som det blev beskrevet i en af de tidligere indlæg - og det vil formentlig også være tilfældet i dit system. Om du kan se forskel på rgb og component afhænger jo naturligvis både af kvaliteten af kabler, fjernsyn og dvdafspiller og det er ikke sikkert at der er nævneværdig forskel. Er der tale om en fladskærm (hvilket jeg formoder) er forskellen som regel rimelig markant men du smutter da bare ned til din nærmeste hifipusher og låner et componentkabel - det er vist det eneste du kan gøre for at være sikker....
|
|
|
Beklager meget, men det er altså noget vrøvl du skriver. RGB er på papiret bedre end component (Y-Cb-Cr). Component-signalet (altså Y-Cb-Cr) er nemlig et komprimeret RGB signal.
Om det så i praksis altid er den bedste løsning er en helt andet snak! Du kan finde masser af udstyr hvor component ind/udgangen er af god kvalitet og hvor RGB ind/udgangen er elendig - og omvendt.
|
| Til top |
|
| |
Demo Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstår ikke helt hvad du siger... Jeg har set adskillige opstillinger over hvad der skulle give det bedste resultat. I bl.a. et af hifiklubbens kataloger står component også over RGB og det har givet det klart bedste resultat de gange jeg selv har testet det!
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demo skrev:
| Forstår ikke helt hvad du siger... Jeg har set adskillige opstillinger over hvad der skulle give det bedste resultat. I bl.a. et af hifiklubbens kataloger står component også over RGB og det har givet det klart bedste resultat de gange jeg selv har testet det! |
|
|
Søg lidt på nettet 
Og at stole på hifi-klubbens kataloger er lige så letsindigt som at tro på det der står i Ekstra Bladet 
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 22 Januar 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Demo skrev:
| Forstår ikke helt hvad du siger... Jeg har set adskillige opstillinger over hvad der skulle give det bedste resultat. I bl.a. et af hifiklubbens kataloger står component også over RGB og det har givet det klart bedste resultat de gange jeg selv har testet det! |
|
|
Der er forskel på hvilket format der giver det bedste _resultat_, og hvilket der på papiret er det bedste _format_. Kort sagt: TV'et arbejder i RGB, signalet på en DVD er lagret i Component (som ganske rigtigt er en komprimeret form for RGB). Billedet skal konverteres fra Component til RGB på et tidspunkt - i praksis er det af en eller anden grund sjældent bedst at gøre det i DVD'en - måske ganske enkelt fordi Scart-standarden sætter nogle begrænsninger. RGB _er_ det bedste format, men det er en akademisk oplysning, da det sjældent er det bedste format at benytte i praksis.
Du kan læse noget baggrundsinfo om RGB vs. Component her:
http://www.projectorcentral.com/component.htm __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
zebu Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hel anden ting ej at forglemme er mulighedden for at køre progresivt over component hvis tv'et ellers understøtter det. Selvf. bare et sprgsm. om hvilken dekoder der er bedst dvd / tv. Uden at kunne gøre mig klog på det, så syns jeg også at have hørt et eller andet om båndbredden i de to standarder, hvorfor det ikke er muligt at køre HD signal i scart efter de officielle standarder (alt med undtagelse.... Kiss  )
__________________ Alt under 80" er ikke en hjemme biograf....
|
| Til top |
|
| |
Djon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 90
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
zebu skrev:
Uden at kunne gøre mig klog på det, så syns jeg også
at have hørt et eller andet om båndbredden i de to standarder, hvorfor
det ikke er muligt at køre HD signal i scart efter de officielle
standarder (alt med undtagelse.... Kiss )
|
|
|
Ja det må der være et eller andet om. I hvert fald kan min Xbox kun
vise 720p med komponent og ikke med RGB scart. Gad dog godt vide
præcist hvorfor..
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Djon skrev:
zebu skrev:
Uden at kunne gøre mig klog på det, så syns jeg også at have hørt et eller andet om båndbredden i de to standarder, hvorfor det ikke er muligt at køre HD signal i scart efter de officielle standarder (alt med undtagelse.... Kiss )
|
|
|
Ja det må der være et eller andet om. I hvert fald kan min Xbox kun vise 720p med komponent og ikke med RGB scart. Gad dog godt vide præcist hvorfor..
|
|
|
Begrænsningen ligger dog ikke i RGB signalet (da båndbredden på dette er højere end component), men ligger nok i en (selvvalgt) begrænsning af Scart standarden?
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber det er i orden, at jeg låner tråden.
Hvis man tilføjer HDMI, hvilket vil da have den bedste billedkvalitet? Component vs. HDMI? Jeg overvejer at købe en HK DVD 47 til mit tv, og da begge har HDMI-indgange tænker jeg på at benytte det. Men skal jeg i stedet benytte component? For så er DVD 27/37 jo nok, og de er noget billigere.
Går umiddelbart udfra, at HK leverer nogle DVD-afspillere hvis indgange (både scart, component og HDMI) er af god kvalitet - eller hvad?
På forhånd tak. __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
claust Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlackWidow skrev:
Hvis man tilføjer HDMI, hvilket vil da have den bedste billedkvalitet? Component vs. HDMI? Jeg overvejer at købe en HK DVD 47 til mit tv, og da begge har HDMI-indgange tænker jeg på at benytte det. Men skal jeg i stedet benytte component? For så er DVD 27/37 jo nok, og de er noget billigere.
|
|
|
HDMI bør være klart overlegen da det digitale signal bevares helt frem til tv'et. På mit gamle Philips 37PF9986 forsøgte jeg både Scart og Component, og Component gav et noget mere detaljerigt billede. På mit nye TV er der HDMI, så jeg glæder mig til min DVD en dag ankommer så jeg kan få det testet. Har set tests på nettet hvor de beskriver HDMI signal fra DVD som 'det bedste billede de nogensinde har oplevet på et LCD tv' (norsk test af Philips tv)
|
| Til top |
|
| |
zebu Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der ville jeg også vælge HDMI for som claust siger bevares signalet. Selvom component er godt er det jo stadig analog og da tv og dvd begge er digitale vil det være synd at ødelægge dette  Kovertering vil altid nedgradere signalet.... __________________ Alt under 80" er ikke en hjemme biograf....
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 25 Januar 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI overgår såvel RGB scart som Component. I praksis er forskellen ikke enorm, men den er der. Forskellen mellem RGB og Component er IMO forsvindende lille i praksis.
|
| Til top |
|
| |