Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 07:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller LCD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1380
Sendt: 25 Januar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Mit gamle 32" 100Hz Panasonic TV står til udskiftning med et fladskærms tv.

Så melder spørgsmålet sig: Plasma eller LCD? Hvad er bedst rent billedkvalitetsmæssigt? Hvad holder længst?

Pris max. 20.000kr.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Mit gamle 32" 100Hz Panasonic TV står til udskiftning med et fladskærms tv.

Så melder spørgsmålet sig: Plasma eller LCD? Hvad er bedst rent billedkvalitetsmæssigt? Hvad holder længst?

Pris max. 20.000kr.

Søg og du skal finde - det er mindst et par hundrede tråde om dette emne  (måske lidt overdrevet - but you get the point).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Er selv i samme situation og med samme smertegrænse på ca 20k.

Mit umiddelbare indtryk er, at med det budget kan man købe en god 32" LCD skærm, hvorimod de gode plasma koster noget mere. Det er så hvis man køber i Danmark, købes der i Tyskland er situationen selvfølgelig en anden.

Så på nuværende tidspunkt er det nok mest sandsynligt at vi ender med en 32" LCD selvom jeg egentlig hellere vil have en større plasma, primært for at få et større billede.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Er selv i samme situation og med samme smertegrænse på ca 20k.

Mit umiddelbare indtryk er, at med det budget kan man købe en god 32" LCD skærm, hvorimod de gode plasma koster noget mere. Det er så hvis man køber i Danmark, købes der i Tyskland er situationen selvfølgelig en anden.

Så på nuværende tidspunkt er det nok mest sandsynligt at vi ender med en 32" LCD selvom jeg egentlig hellere vil have en større plasma, primært for at få et større billede.

Michael, har du en tdc selector eller en parabol ?(dvs. har du en ekstern tuner)

Hvor mange tilslutningsmuligheder skal du bruge? (har du evt. en surround receiver med video switching?)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Er selv i samme situation og med samme smertegrænse på ca 20k.

Mit umiddelbare indtryk er, at med det budget kan man købe en god 32" LCD skærm, hvorimod de gode plasma koster noget mere. Det er så hvis man køber i Danmark, købes der i Tyskland er situationen selvfølgelig en anden.

Det er ikke umuligt. Du kan få et LG PX5 på fælleskøb lige nu.

Det er et highend plasma. Flot design. Godt billede. God lyd. Fine features.

Og prisen holder sig indenfor dit budget

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1465
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Det virker som en ret ok pris, jeg ville dog nok ikke kalde det "HighEnd".
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted
 
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1593
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Finn52

Skal man købe her og nu - og en dansk forhandler med tilgængelig service og rep. - i tilfælde af problemer, ikke skulle være sagen, så ville jeg personligt kigge www.digitalo.de og vælge en plasma, det er bedre. Ligesom det er vigtigt at man køber absolut nyeste model, da udviklingen løber så stærkt, og det kun bliver bedre i øjeblikket. Lidt ældre udgaver / versioner, er hurtigt meget forældede, så undgå sådan en udgave - bare op igennem i 2005 flyttede tingene sig meget.

Sådan lige uden for spørgsmålet, så er jeg jo af den opfattelse, at jo længere man kan vente jo bedre, både for kvalitet og pris, udviklingen og dermed forbedringerne løber så stærkt i øjeblikket, nyt i dag og gammelt om 3 måneder. 
Men der kommer så det som andre også meget fornuftigt siger, så kan man vente sig ihjel.

Og man skal nok være forberedt på en Selector med disse fladskærme, for at opnå bedre billede via tuner delen. Og den Selector dims giver altså noget, ja er nærmest nødvendig for indeværende.

Digitalo folket har vist sig i diverse tråde, at være stabile folk og hurtig levering via UPS.

Pioneer - LG - Samsung er vel ikke det værste man har.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MichaelWB skrev:

Er selv i samme situation og med samme smertegrænse på ca 20k.

Mit umiddelbare indtryk er, at med det budget kan man købe en god 32" LCD skærm, hvorimod de gode plasma koster noget mere. Det er så hvis man køber i Danmark, købes der i Tyskland er situationen selvfølgelig en anden.

Så på nuværende tidspunkt er det nok mest sandsynligt at vi ender med en 32" LCD selvom jeg egentlig hellere vil have en større plasma, primært for at få et større billede.

Michael, har du en tdc selector eller en parabol ?(dvs. har du en ekstern tuner)

Hvor mange tilslutningsmuligheder skal du bruge? (har du evt. en surround receiver med video switching?)

Tror godt jeg ved hvor du vil hen med det

Men for at svare på spørgsmålene, så er der ingen ekstern tuner, men jeg kunne selvfølgelig hive min gamle video frem og bruge den. Vi har kun en tag antenne, så tv har ikke den højeste prioritet, men vi vil da gerne kunne se lidt!

Som udgangspunt er jeg også mest indstillet på et tv med det hele indbygget, da der ikke er så meget plads til flere bokse, det tager en del plads med en processor og 2 effektforstærkere!

Der er på nuværende tidspunkt ikke behov for så mange indgange. Vil helst ikke skifte dvd-afspiller lige nu, venter og ser hvad der sker med BD/HD-DVD. Min og DVD har scart og jeg mener også den har component. På et senere tidspunkt skal der selvfølgelig bruges DVI eller HDMI.

Jeg vil da også gerne kunne tilslutte min PS2 den ene gang om året den er fremme, og det sker da også fra tid til anden at videon bliver hevet frem, men sjældent

larl skrev:
MichaelWB skrev:
Er selv i samme situation og med samme smertegrænse på ca 20k.
Mit umiddelbare indtryk er, at med det budget kan man købe en god 32" LCD skærm, hvorimod de gode plasma koster noget mere. Det er så hvis man køber i Danmark, købes der i Tyskland er situationen selvfølgelig en anden.

Det er ikke umuligt. Du kan få et LG PX5 på fælleskøb lige nu.

Det er et highend plasma. Flot design. Godt billede. God lyd. Fine features.

Og prisen holder sig indenfor dit budget

  /Lars

Nu har jeg ikke set den i aktion, og jeg har ingen planer om at bruge så mange penge på noget ubeset. Ud fra hvad jeg har læst om den, men der var en test i HCC for nyligt, så er den ikke helt på højde med Panasonic og Pioneer og det er dem der sætter standarden for mig! Man må godt være lidt krævende når det er så mange penge.

Jeg vil forøvrigt som udgangspunkt helst handle i Danmark, måske lidt gammeldags af mig, men jeg foretrækker at have leverandøren lidt tættere på hvis der opstår problemer.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Nu har jeg ikke set den i aktion, og jeg har ingen planer om at bruge så mange penge på noget ubeset.

Du kan se den i Fona, Electric City m.fl.

MichaelWB skrev:
Ud fra hvad jeg har læst om den, men der var en test i HCC for nyligt, så er den ikke helt på højde med Panasonic og Pioneer og det er dem der sætter standarden for mig!

Jeg har ikke læst den test. Men jeg har selv en hængende på væggen, og er rimelig kritisk overfor billede, lyd og betjening. Men jeg syntes den gør det godt, og så er den samtidig ret flot i det blanke sorte design.

MichaelWB skrev:
Jeg vil forøvrigt som udgangspunkt helst handle i Danmark

Det fælleskøb jeg omtalte er skam i Danmark. Levering fra dansk forhandler, med 2 års dansk garanti fra LG (afhentes hos dig i tilfælde af problemer).

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

MichaelWB skrev:
Nu har jeg ikke set den i aktion, og jeg har ingen planer om at bruge så mange penge på noget ubeset.

Du kan se den i Fona, Electric City m.fl.

Det må jeg jo så havde set på. Kunne nu ikke lige se den på Elmutantens hjemmeside, så måske har de den ikke for tiden.

larl skrev:

MichaelWB skrev:
Ud fra hvad jeg har læst om den, men der var en test i HCC for nyligt, så er den ikke helt på højde med Panasonic og Pioneer og det er dem der sætter standarden for mig!

Jeg har ikke læst den test. Men jeg har selv en hængende på væggen, og er rimelig kritisk overfor billede, lyd og betjening. Men jeg syntes den gør det godt, og så er den samtidig ret flot i det blanke sorte design.

Nu skal jeg også passe på hvad jeg siger, for jeg er ikke 100% sikker på at det var den model der blev testet, jeg må lige tjekke det når jeg er i nærheden af bladet.

Da du købte dit, havde du så mulighed for at sammenligne det med Panasonics PV500 og/eller Pioneer 436?

Hvor langt sidder du forøvrigt fra din skærm?

larl skrev:

MichaelWB skrev:
Jeg vil forøvrigt som udgangspunkt helst handle i Danmark

Det fælleskøb jeg omtalte er skam i Danmark. Levering fra dansk forhandler, med 2 års dansk garanti fra LG (afhentes hos dig i tilfælde af problemer).

  /Lars

Ja det ved jeg godt, det var ikke så meget et svar til det med fælleskøbet

Er der forøvrigt nogen der har erfaringer med "just buy it"? Jeg har set deres annoncer her på siden fra tid til anden.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
larl skrev:
Du kan se den i Fona, Electric City m.fl.

Det må jeg jo så havde set på. Kunne nu ikke lige se den på Elmutantens hjemmeside, så måske har de den ikke for tiden.

Jeg mener ikke Elgiganten har LG PX5. Den model er vist en af dem som F-Group har eneret på herhjemme (af almindelige butikker)

MichaelWB skrev:
Da du købte dit, havde du så mulighed for at sammenligne det med Panasonics PV500 og/eller Pioneer 436?

Nej. Men jeg læste en del steder på nettet, at LG PY10 som LG PX5 erstattede, ofte vandt i direkte sammenligning med Panasonic PV500. Jeg var dog så heldig, at jeg kunne have det på prøve før jeg besluttede mig. Så man kan sige at jeg har valgt den model

MichaelWB skrev:
Hvor langt sidder du forøvrigt fra din skærm?

Ca. 2,5m

MichaelWB skrev:
Er der forøvrigt nogen der har erfaringer med "just buy it"? Jeg har set deres annoncer her på siden fra tid til anden.

Det er en fin forhandler. Troværdig og ingen bøvl, heller ikke ved reklamationer.

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

MichaelWB skrev:
Hvor langt sidder du forøvrigt fra din skærm?

Ca. 2,5m

Det er også den afstand vi får og mit umiddelbare indtryk er, at det kan godt fungere med en af de højopløste 42" plasma.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 27 Januar 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
larl skrev:

MichaelWB skrev:
Hvor langt sidder du forøvrigt fra din skærm?

Ca. 2,5m

Det er også den afstand vi får og mit umiddelbare indtryk er, at det kan godt fungere med en af de højopløste 42" plasma.

2,5 meter er fint  (med mindre skærmen er dårlig)

Sidder selv lige godt 3,5 meter fra min 50" skærm

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes