| Forfatter |
|
Molokgehenna Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der ved om der er en synlig kvalitetsforskel på hdmi-kabler Ville der være nogen synlig og betydelig forskel på disse tre kabler alle i forskellige prisklasser , high-end kabel 15 meter 799 kroner ved avconnection.dk Supra kabel 15 meter 1399 kroner ved avconnection.dk NordicQuality kabel 15 meter 498 kroner ved shg.dk Hvad siger i, er det bare ren indbildning og kvaliteten er den samme, eller hænger prisen og kvaliteten sammen og man får noget ekstra for pengene? Og hvilket kabel ville du personligt vælge hvis du ser på pris kontra ydelse?
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger dette:
high-end kabel 15 meter 799 kroner ved avconnection.dk
Og er meget tilfreds med kablet - kender ikke til de andre kabler så jeg kan ikke udtale mig om de skulle være bedre.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Molokgehenna
Der er en synlig forskel. Især hvis du har billed over 80". Hvis du kigger langs kanten af bygninger og generalt de stedet, hvor konstrasten er stor, vil du tydeligt kunne en sort "skygge" lang disse.
Dermed ikke sagt. at kablet til 1000+, er bedre end kablet 1000-
|
| Til top |
|
| |
jkjelds Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tja jeg vil dog næsten påstå det modsatte. Havde et highend dvi til hdmi fra hifiklubben til ca 1200 hjemme på prøve, der var ikke synlig forskel fra mit 200 kr via ebay.de, så jeg afleverede det tilbage.
Har endda for sjov skyld forsøgt at smidde et 10m forlænger dvi imellem der var en lille forringelse(ved godt det lyder åndsvagt men det skulle lige prøves...)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke nogle der har prøvet en direkte sammenligning ellers?
|
| Til top |
|
| |
Thomas L. Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 06 Februar 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da hdmi er digitalt giver det vel ikke meget mening med high-end kabler, med mindre man oplever dataudfald? (Og det er ikke skygger el. lign. man får, men digitale artefakter.)
Det billigste kabel, der kan sende et signal den ønskede længde er vel præcist lige så godt som et dyrt tilsvarende?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er helt enig thomas l, og undrer mig om det samme, der skulle vel ikke være en her på forumet der ved noget konkret om det er bedre eller ej? eller om et digitalt signal bare er et digitalt signal eller om det afhænger af kabelkvaliteten?
|
| Til top |
|
| |
jkjelds Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov læser lige min tidligere post.
Da jeg satte 10 m forlænger var der ingen forringelse. Så det lyder rigtigt Thomas.
|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig er et digitalt signal afhængig af kabelkvaliteten, men det er primært afskærmningen, der afgør det. Et kabel på 15m skal være nogenlunde godt afskærmet, hvis man vil undgå rod i det digitale signal. Jeg vil dog tro at et billigt og godt afskærmet digital kabel er ca. lige så godt et dyrt et. Kvaliteten i sidste ende er nu engang kun afhængig af at 1'erne og 0'erne når frem i så videt muligt den samme rækkefølge som de blev afsendt i.
|
| Til top |
|
| |
Thomas L. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemmensen skrev:
| Selvfølgelig er et digitalt signal afhængig af kabelkvaliteten, men det er primært afskærmningen, der afgør det. Et kabel på 15m skal være nogenlunde godt afskærmet, hvis man vil undgå rod i det digitale signal. Jeg vil dog tro at et billigt og godt afskærmet digital kabel er ca. lige så godt et dyrt et. |
|
|
Yes, men det er væsentligt at kvaliteten ikke er "variabel", som med analoge signaler, hvor man kan få eksempelvis x% bedre signal ved at bruge y's svinedyre kabler - nej, med digitale signaler har man enten fuld kvalitet eller ingen (groft sagt).
Clemmensen skrev:
| Kvaliteten i sidste ende er nu engang kun afhængig af at 1'erne og 0'erne når frem i så videt muligt den samme rækkefølge som de blev afsendt i. |
|
|

|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas L. skrev:
Clemmensen skrev:
| Selvfølgelig er et digitalt signal afhængig af kabelkvaliteten, men det er primært afskærmningen, der afgør det. Et kabel på 15m skal være nogenlunde godt afskærmet, hvis man vil undgå rod i det digitale signal. Jeg vil dog tro at et billigt og godt afskærmet digital kabel er ca. lige så godt et dyrt et. |
|
|
Yes, men det er væsentligt at kvaliteten ikke er "variabel", som med analoge signaler, hvor man kan få eksempelvis x% bedre signal ved at bruge y's svinedyre kabler - nej, med digitale signaler har man enten fuld kvalitet eller ingen (groft sagt).
Clemmensen skrev:
| Kvaliteten i sidste ende er nu engang kun afhængig af at 1'erne og 0'erne når frem i så videt muligt den samme rækkefølge som de blev afsendt i. |
|
|

|
|
|
Det er vidst meget groft skåret, da digitale signaler i praksis altid udsættes for fejlkorrektion, og kvaliteten og mængden denne har kæmpe indflydelse på kvaliteten af det endelige output.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men Supra har nok mere fod på ind-og udstråling, måske!?
|
| Til top |
|
| |
Thomas L. Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clemmensen skrev:
Det er vidst meget groft skåret, da digitale signaler i praksis altid udsættes for fejlkorrektion, og kvaliteten og mængden denne har kæmpe indflydelse på kvaliteten af det endelige output.
|
|
|
Fejlkorrektion er vel uinteressant i denne sammenhæng, da den er ens for alle kabler.
Pointen er blot at du ikke får lidt klarere farver, lidt skarpere billede osv. ved at købe dyre, high-end kabler. Så længe dit billige kabel transmitterer signalet fejlfrit (eller fejlfrit nok, jvf. fejlkorrektion), så bliver det ikke bedre, uanset hvor tykt, guldomsvøbt og dyrt et kabel du køber.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
så vist jeg ved sendes det digitale signal som elektriske impulser, og er vel derfor i sagens natur påvirkeligt af indstråling mv. - der er i hvertfald forskel på digikabler til audio....men om det samme gør sig gældende ved video ved jeg intet om....
tror der findes en række tråde, fsv. audio, her på sitet ....
god jagt.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Clemmensen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas L. skrev:
Clemmensen skrev:
|
|
|
Fejlkorrektion er vel uinteressant i denne sammenhæng, da den er ens for alle kabler.
Pointen er blot at du ikke får lidt klarere farver, lidt skarpere billede osv. ved at købe dyre, high-end kabler. Så længe dit billige kabel transmitterer signalet fejlfrit (eller fejlfrit nok, jvf. fejlkorrektion), så bliver det ikke bedre, uanset hvor tykt, guldomsvøbt og dyrt et kabel du køber. |
|
|
Ja, det kan vi godt blive enige om  Det jeg skrev med fejlkorrektion er mere med hensyn til artifact fejl osv.
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas L. skrev:
Pointen er blot at du ikke får lidt klarere farver, lidt skarpere billede osv. ved at købe dyre, high-end kabler. Så længe dit
billige kabel transmitterer signalet fejlfrit (eller fejlfrit nok, jvf. fejlkorrektion), så bliver det ikke bedre, uanset hvor tykt, guldomsvøbt og dyrt et
kabel du køber. |
|
|
Spørgsmålet er jo så om et billigt kabel overhovedet sender signalet fejfrit
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
I betragtning af de afstande, men iøvrigt sender data over - og kvaliteten af kablerne (hvor gamle er de kobberkabler, der idag anvendes til ADSL m.m.m.?) burde det ikke være så svært at opnå en fejlfri transmission uden at kablet skal koste en formue. Der er meget "Voodoo" i denne branche...
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
er de billege kabler ved fx.10m. testet til 10801 eller 1080P. Det supra kabel jeg har på 12m. er testet til 1080i jeg fik af vide at når man trækker det over 10m. ville mange af de billige fejle. Dog startede jeg med et Qed fra Hifi klubben til 1700kr. og der kom ikke noget billede igennem, det kan være en kabel fejl det var dog et helt nyt kabel (de burde være testet til den pris). De billige kan vel også være en del dårligere skærmet, det kan have en enorm indvirkning hvis det trækkes over et loft til projektor hvor der også ligger kabler til fx. halogenlys og rigtigt grimt hvis lyset er forsygnet fra en elektronisk trafo, det kan give støj __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
I betragtning af de afstande, men iøvrigt sender data over - og kvaliteten af kablerne (hvor gamle er de kobberkabler, der idag
anvendes til ADSL m.m.m.?) burde det ikke være så svært at opnå en fejlfri transmission uden at kablet skal koste en formue. Der er meget
"Voodoo" i denne branche... |
|
|
Der kan så sandelig også være mange fejl i netkabler hvilket giver sig udslag i packet loss og langsomme ping tider, og (uden at vide det 100%) jeg
tror ikke at man via HDMI kan tillade sig at bede om pakker igen og igen indtil de når korrekt frem, da signalet skal leveres "live". Det bliver vel
ikke engang sendt som pakker, men som en signalstrøm.
Derfor bør der være stor forskel på en godt afskærmet og et dårligt afskærmet kabel.
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lunddal: Det kan du have ret i, men at fremstille et "tilstrækkeligt" skærmet kabel burde heller ikke koste alverden - og kræver ingen eksotiske materialer. Kabler til adskillige hundrede (eller tusinder) kroner burde mao. ikke være nødvendige.
|
| Til top |
|
| |