Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 01:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1366x768 vs. 1280x720 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg sidder og kigger på Samsung skærme. De er mere eller mindre alle sammen i 1366x768.
Såvidt jeg ved er der ikke en 768p standard eller lign. og ved at sammenligne de teknologier der kommer, foretrækker jeg 720p over 1080i.

Så derfor er jeg lidt i tvivl om hvad der er bedst, 1280x720 eller 1366x768.

Ved TFT skærme til stationære computere, er billedet væsentligt dårligere, hvis man kører 1024x768 på en skærm der har en opløsning på 1280x1024. En opløsning på 1024x768 ser klart bedst ud på en skærm med den samme opløsning. Er det de samme spille regler for HD-TV?

Takker
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

mbk6 skrev:

Ved TFT skærme til stationære computere, er billedet væsentligt dårligere, hvis man kører 1024x768 på en skærm der har en opløsning på 1280x1024. En opløsning på 1024x768 ser klart bedst ud på en skærm med den samme opløsning. Er det de samme spille regler for HD-TV?

I teorien ja, i praksis er forskellen ved levende billeder mindre end ved PC-brug. Da groft sagt alle tv gør brug af overscan (klipper den yderste kant væk for at undgå støj fra kildematerialet), gør det ikke den store forskel i praksis.

Jeg kan iøvrigt ret nemt demonstrere forskellen på 1:1 og ikke 1:1 på en projektor, hvis nogen skulle få lyst til at se forskellen i praksis frem for blot at filosofere sig frem til hvor stor forskellen er. 



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 
strong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 568
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

De 1366 x 768 er bare en standard opløsning man har valgt at bruge til LCD, da de jo også kan bruges til pc de fleste. Fra 26" og opefter er de alle med den opløsning. En skærm med den opløsning kan kun vise 1366 x 768 fra pc og de 1280 x 720 vises uden problemer på din skærm hvis et progressivt signal sendes fra en dvd der kan upscalere til 1280 x 720p, og 1080i for den sags skyld... Bare sørg for at få en HD Ready, men det er de alle efterhånden... Sørg også for 8 ms + høj kontrast, så kan det ikke gå helt galt
Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong
 
mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

ok, jeg komer til at bruge skærmen sammen med en HTPC, og kan ikke finde ud af om hvilken opløsning der er smartest.
Den kommer nok en dag til at blive koblet til en projektor også, højstsandsynligt en 720p.

Tror måske jeg undgår en del problemer ved at have tft og projektor i samme opløsning.
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6
 
mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Er der gode skærme at finde med denne opløsning?
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6
 
stkro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil bruge skærmen til en HTPC skal du have en med 1:1 pixelmapping da en PC ikke kan vise opløsningen 1366 x 768, men i stedet 1360 x 768.

Læs evt denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344&K W=zerocool


Til top Vis stkro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stkro
 
mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 51
Sendt: 09 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

stkro, jeg tror kun det er windows der ikke kan vise 1366x768. Jeg har tænkt mig at basere min htpc på linux, da jeg føler mig lidt bedre hjemme der.
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6
 
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1053
Sendt: 10 Februar 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Stkro  og  mbk6

Det der med  1360x768 og 1:1 pixelmapping, henholdsvis  1920x1080 (1054). Jeg tror faktisk ikke det er noget problem for forbrugerne, jeg mener hvis der ingen problemer er, er det jo OK, og hvis der saa er problemer, skal den vel skiftes fra forhandleren. Her paa biblioteket har de sat en Fladskaerm til,

PHILIPS   179B2 og den ser spoejs ud naar jeg scroller.

Med venlig hilsen osprey

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes