| Forfatter |
|
mbk6 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg sidder og kigger på Samsung skærme. De er mere eller mindre alle sammen i 1366x768. Såvidt jeg ved er der ikke en 768p standard eller lign. og ved at sammenligne de teknologier der kommer, foretrækker jeg 720p over 1080i.
Så derfor er jeg lidt i tvivl om hvad der er bedst, 1280x720 eller 1366x768.
Ved TFT skærme til stationære computere, er billedet væsentligt dårligere, hvis man kører 1024x768 på en skærm der har en opløsning på 1280x1024. En opløsning på 1024x768 ser klart bedst ud på en skærm med den samme opløsning. Er det de samme spille regler for HD-TV?
Takker
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbk6 skrev:
Ved TFT skærme til stationære computere, er billedet væsentligt dårligere, hvis man kører 1024x768 på en skærm der har en opløsning på 1280x1024. En opløsning på 1024x768 ser klart bedst ud på en skærm med den samme opløsning. Er det de samme spille regler for HD-TV?
|
|
|
I teorien ja, i praksis er forskellen ved levende billeder mindre end ved PC-brug. Da groft sagt alle tv gør brug af overscan (klipper den yderste kant væk for at undgå støj fra kildematerialet), gør det ikke den store forskel i praksis.
Jeg kan iøvrigt ret nemt demonstrere forskellen på 1:1 og ikke 1:1 på en projektor, hvis nogen skulle få lyst til at se forskellen i praksis frem for blot at filosofere sig frem til hvor stor forskellen er. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
strong Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 1366 x 768 er bare en standard opløsning man har valgt at bruge til LCD, da de jo også kan bruges til pc de fleste. Fra 26" og opefter er de alle med den opløsning. En skærm med den opløsning kan kun vise 1366 x 768 fra pc og de 1280 x 720 vises uden problemer på din skærm hvis et progressivt signal sendes fra en dvd der kan upscalere til 1280 x 720p, og 1080i for den sags skyld... Bare sørg for at få en HD Ready, men det er de alle efterhånden... Sørg også for 8 ms + høj kontrast, så kan det ikke gå helt galt
|
| Til top |
|
| |
mbk6 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, jeg komer til at bruge skærmen sammen med en HTPC, og kan ikke finde ud af om hvilken opløsning der er smartest. Den kommer nok en dag til at blive koblet til en projektor også, højstsandsynligt en 720p.
Tror måske jeg undgår en del problemer ved at have tft og projektor i samme opløsning.
|
| Til top |
|
| |
mbk6 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 05 Februar 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der gode skærme at finde med denne opløsning?
|
| Til top |
|
| |
stkro Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mbk6 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 09 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
stkro, jeg tror kun det er windows der ikke kan vise 1366x768. Jeg har tænkt mig at basere min htpc på linux, da jeg føler mig lidt bedre hjemme der.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 10 Februar 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stkro og mbk6
Det der med 1360x768 og 1:1 pixelmapping, henholdsvis 1920x1080 (1054). Jeg tror faktisk ikke det er noget problem for forbrugerne, jeg mener hvis der ingen problemer er, er det jo OK, og hvis der saa er problemer, skal den vel skiftes fra forhandleren. Her paa biblioteket har de sat en Fladskaerm til,
PHILIPS 179B2 og den ser spoejs ud naar jeg scroller.
Med venlig hilsen osprey
|
| Til top |
|
| |