Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Acer PD 115 Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kawaru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har over længere tid gået rundt med tanken om at købe en projektor til min "hjemmebiograf"! Da jeg ikke har så mange penge, forsøger jeg at se hvor billigt jeg kan gøre det for. Overvejede et stykke tid at købe en Epson EMP-S1L. Men har nu fundet ACER PD 115, som ser ud til at kunne en del mere end hvad projektorer på prisniveauet ca. 5000 kan.

Her er hvad den kan

Er der nogen af jer der kender til Acer PD 115 projektoren? Er den værd at købe eller kender i til en bedre projektor til ca. 5000 kr.?

hifipriser.dk's billigste forhandler er getmore. Er der nogen af jer der ved hvordan beslaget ser ud til den? (Tilbehør --> Acer - Loftmonteringspakke for projektor) Har nemlig ikke kunnet finde noget billede eller specifikationer af det på nettet. Er der nogen af jer der kender et pænt loftbeslag, der kan bruges til Acer PD 115?

Håber der er nogen har har indsigt på dette tema
På forhold tak, Kawaru

Til top Vis Kawaru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kawaru

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hej Kawaru - og velkommen på hifi4all

Den projektor du har set på er en dataprojektor. Den er velegnet til præsentationer og lignende. Derimod egner den sig ikke til en hjemmebiograf.

En dataprojektor har typisk en høj lysstyrke, så den kan bruges selvom lokalet ikke er helt mørklagt. Til gengæld lever billedbehandling, farveægthed, sortniveau m.v. slet ikke op til det man må forvente af en projektor til hjemmebio´en.

Hvis du vil have en god og billig projektor så kik på www.Ebay.de 

Her kan du købe en Infocus SP4805 til 699 Euro. Det er en dedikeret hjemmebio projektor, som er lysår foran den du har set på. Både sortniveau og kontrast er i særklasse, og med en betragtningsafstand på 2*lærredets bredde får du et rigtigt godt billede, som svarer til det du normalt ser på et godt plasma-panel.

Kawaru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hmm, tak!

Den du hentyder til er denne Infocus SP4805 til 699 Euro fra en spansk adresse?? Har aldrig prøvet at købe noget over eBay - vil man kunne stole på en sælger som denne? Hvordan vil det se ud med tollen? Sendte engang et uskærpt samurai-sværd hjem fra Japan - det blev taget i tolden og for at jeg kunne få det helt hjem til mig, skulle jeg have våbentilladelse (til et sværd som ikke kan slibes rigtigt skarpt ) og skulle betale en rimelig høj afgift osv.. Lidt tridst

Har i øvrigt også mødt denne projektor inde på coop. Jeg spurgte en der havde forstand på projektoerer (Jeg tilgiver.. det har jeg ikke helt ), og han mente, at den var ok, men han kunne ikke se om den også kunne afspille computersignalet (på coop.dk står der at det er en WVGA - hvorimod der på noget andet i hatachis brochure (pdf). Forstod ikke helt hvad han mente.. Men kan man ikke bare koble projetoren til sit grafikkort via S-Video porten? Har nemlig prøvet det en gang med en anden projektor..

Kawaru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hvis du vil have en god og billig projektor så kik på www.Ebay.de 

Her kan du købe en Infocus SP4805 til 699 Euro. Det er en dedikeret hjemmebio projektor, som er lysår foran den du har set på. Både sortniveau og kontrast er i særklasse, og med en betragtningsafstand på 2*lærredets bredde får du et rigtigt godt billede, som svarer til det du normalt ser på et godt plasma-panel.

Det lyder meget som om du selv har en Infocus SP4805. Hvis ja, har du så købt den over ebay - og helt uden problemer?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen Kawaru

Jeg har handlet meget i Tyskland, og har aldrig oplevet problemer med det. Det skyldes nok også, at jeg tænker mig om, inden jeg handler. Jeg vælger altid en forhandler, hvor jeg kan betale med kreditkort, eller hvor jeg kan få varen leveret på efterkrav (betaling ved modtagelsen). Jeg forudbetaler aldrig! Jeg vil hellere give lidt mere, hvis det er nødvendigt, fremfor at forudbetale. Der er ingen told, når varen købes i et EU-land.

Den projektor du har set på hos Coop, kan slet ikke hamle op med Infocus SP4805. Med det budget du har, får du ikke noget der er bedre end SP4805. Kik dig evt. om på Internettet, for at finde anmeldelser af den, og prøv at se den i brug et eller andet sted.

Kawaru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Tak for dit svar - jeg overvejer kraftigt at købe en SP4805, men har kigget nærmere på lumens tallet (Whisper: 600 Lumens, High Bright: 750 Lumens) - synes det er noget lavt ud.

Har læst det ikke skulle være noget problem i helt mørke og næsten helt mørke rum.

Jeg ved jo, at film er fedest når det rummet er mørkelagt , men det er jo ikke hver gang jeg bruger projektorer, at jeg ønsker/har overskud til denne form indlevelse i filmen.

Burde jeg finde en projektor med højere lumens eller maler jeg bare fanden på væggen?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ja, du maler fanden på væggen uden grund. Du kan naturligtvis ikke vide det, men de fleste opgivelser af tekniske data på projektorer, er overdrevne. Når projektoren er kalibreret til film, er lumen-tallet normalt det halve af det der er opgivet. På samme måde er det med kontrastforholdet, som næsten altid er meget lavere, end det der opgives.

Men der er ingen regler uden undtagelser: Infocus er en af meget få fabrikanter, som opgiver ærlige data. De data der er opgivet, er dem der er praktisk opnåelige når projektoren er kalibreret til film, hvilket den er fra fabrikken.

Min egen projektor er, såvidt jeg husker, opgivet til 1000 lumen. Når den kalibreres til film falder dette tal til ca. det halve, og det er faktisk meget normalt! Så de 600-700 lumens er faktisk en smule mere, end mange andre projektorer kan klare.

Husk at billedkvaliteten fra en projektor falder drastisk, hvis lokalet ikke kan mørklægges. Der skal ikke være ret meget lys, før billedet virker livløst og udvasket. Det er en myte, at en lysstærk projektor, kan kompensere for manglende mørklægning. Man kan i sagens natur, aldrig få et ordentligt sortniveau, hvis lokalet ikke kan mørklægges.

Hvis du kan læse tysk, kan jeg anbefale denne anmeldelse af SP4805:

http://www.cine4home.de/tests/projektoren/Infocus4805/Infocu s4805Test.htm

Kawaru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svaret!

Bestiller en SP4805

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes