Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Diskussion om specifikationer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Denne tråd opretter jeg til en lille diskussion om LCD/plasma tv. Det drejer sig om, hvorvidt vi efterhånden er ude i nogle specifikationer på de forskellige modeller, hvor det er mere "tallene" end det er vores øjne der gør om det er et godt tv vi står med i hånden. Sagt med andre ord, kan vi mennesker ved alm tv kigning og film se forskel på de forskellige modeller der efterhånden er fremme idag?

Grunden til at jeg stiller dette spm er, at jeg har været ude og kigge på et nyt tv idag og så en del forskellige modeller i samme prisklasse og må indrømme, at jeg udover designet på de forskellige modeller IKKE kunne konstaterere en TYDELIG forskel på de forskellige modeller. Nu kiggede jeg kun i 10-12 k klassen, men så også et enkelt som var oppe og runde de 20k og synes ikke at jeg ud fra selve billedet kunne forsvarer en fordobling af prisen. Men hvad siger i?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Specifikationer er vel nærmest blevet en form for branding. Nu højere/bedre de er desto bedre har man det selv for så kan man jo bilde sig selv ind at det bare er et vidunderligt produkt. Det holder jo også helt vildt at kunne imponere vennerne med sit 48. generations TV med 100000:1 kontrast.

Det er altid nemt at sige men det vigtigst er at man er tilfreds med det som at man ser på og længere behøver den bestemt ikke være.

Med hensyn til billedet så er det svært at se forskelle i kvalitet hvis man ikke præcis ved hvad man skal se efter. F.eks. har jeg en ven som har en utrolig evne til at kaste et blik på en fladskærm og nævne et eller andet, der ikke ser korrekt ud. Når han har udpeget det kan jeg sagents selv se det men jeg tvivler på at jeg ville have været i stand til at ligge mærke til det, såfremt at jeg havde stået der alene.

Med tiden ligger jeg også mærke til svagheder ved min projektor som at jeg i starten ikke lagde mærke til. Det er så her at man kan spørger sig selv om man i virkligheden ikke ville være bedre tjent med at leve i uvidenhed?

For at springe tilbage til hvad man oplever i butikken, så er det vigtigt at man laver sin egen research på nettet, når man har fundet en håndfuld modeller som man er interesseret i, og så gå ud og danner sig sit eget indtryk. Problemet er bare at man langt fra altid kan få et retvisende indtryk i "IT/TELE/TV WORLD" hvor produkterne nærmest er kastet op på væggen uden omtanke. Så det handler om at finde en forhandler, hvor de har en seriøs tilgang til det at sælge fladskærme men det er desværre noget som er gået hen og blevet en sjældenhed i disse tider hvor vi alle køber over nettet for at spare penge men stadig vil se produkterne i butikken (hvor vi så alligevel ikke køber dem). Du er på udebane og du ser det som forhandleren vil have du skal se (derfor er det mange gange en god ide at medbringe en film du har set mange gange).

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er stort set helt enig i det som du skriver, det var også lidt omkring sådan at jeg selv oplevede mit tv kiggeri idag. Jeg har set et noget ældre alm Phillips tv 29" idag som jeg BILLEDMESSIGT er ret glad for, synes det står rigtig godt og klart. Men det er et stort skrummel og jeg ville gerne kunne benytte en htpc på en ordentlig måde, derfor overvejer jeg at udskifte det og "få en flad" :-D

Men for lige at vende tilbage til koncensus, så handler det for mig om, hvorvidt nogle tv stadig er så dårlige at der er "løbebaner" efter feks en sportsmand, dårlige farver og så videre eller ej, og i disse "målinger" har jeg ikke kunne se forskel på de modeller som jeg har kigget idag, de var lige gode/dårlige, alt efter hvilke øjne der ser.

Michael

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
Men for lige at vende tilbage til koncensus, så handler det for mig om, hvorvidt nogle tv stadig er så dårlige at der er "løbebaner" efter feks en sportsmand, dårlige farver og så videre eller ej, og i disse "målinger" har jeg ikke kunne se forskel på de modeller som jeg har kigget idag, de var lige gode/dårlige, alt efter hvilke øjne der ser.

Jeg er rygende uenig i den konklusion du har gjort dig (som jeg forstår den). Du siger at der ikke er forskel på fladskærme? Er det ikke netop fordi det du har været ude og kigge på alt sammen har været så ringe, at du ikke har kunnet forholde dig til hvordan de var ringe i forhold til hinanden - dvs. det hele er bare en stor "grød" af elendighed? Min erfaring er at jo tættere man kommer på noget godt, jo mere markante bliver forskellene. Sagt på en anden måde, forskellen på rigtigt og forkert er større/vigtigere end forskellen på lidt forkert og meget forkert.

Dét der bør være konklusionen i din kigning er, at specifikationerne ganske enkelt har meget lidt at sige om hvad der er godt og hvad der ikke er godt. Det er _umuligt_ at se på specifikationerne om et tv er godt eller dårligt. Nogle af specifikationerne kan give nogle hints, men en endelig bedømmelse kan det aldrig blive. Jeg mener _absolut_ ikke man kan sige at sådan noget som kontrast er blevet så godt at øjet ikke kan "følge med" til at se forskellen på f.eks. 6000:1 og 10.000:1. Dét der er problemet i at se denne forskel er, at dét tv der har den højeste kontrast på papiret måske slet ikke har det i praksis!

Man skal være ligeglad med specifikationerne, ja - men ikke fordi vi ikke kan se forskel på det specifikationerne dækker over, men fordi billedkvaliteten afgøres af en masse andre, og i mange tilfælde vigtigere, ting end dem du kan læse i specifikationerne.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Hej Otto...

Jeg tror til dels du har ret i det som du skriver, et eller andet sted er jeg nok også selv inde på det. Forstået på den måde at det er "samme grød" jeg har set på, fordi det har været i nogenlunde samme prislag. Umiddelbart tror jeg da, uden at jeg har prøvet det, at jeg ville kunne se forskel på et tv 10K og så feks et til 30K, i alle tilfælde BURDE der var en forskel qua prisforskellen. Men det var slet ikke den "undersøgelse" jeg gjorde mig. Mere specifikt handlede det om at jeg var ude og se på forskellige tv med nogenlunde samme specifikationer (de er nogenlunde de samme i 10-12K prisen) og i denne sammenligning kunne jeg ikke se forskel, udover designet.

Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes