| Forfatter |
|
Henriksr Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Efter at have læst http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38155&P N=1 føler jeg mig bedre rustet i mit forsøg på at handle LCD TV.
Dog har jeg et dilemma, som Otto's post til trods, handler om specifikationer.
Jeg kigger på LCD for tiden, nærmere betegnet SHARP LC-37P70E.
Sharp LC-37P70E er et PAL optimeret LCD tv med en opløsning på 960 x 540, og skulle efter sigende være noget af det "bedste" på markedet når det kommer til gengivelse af antenne signaler i PAL format. Jeg siger "efter sigende" for jeg har ikke set alle mulighederne, dog har jeg sammenlignet ned en del andre TV, og synes tvet fra Sharp leverer et godt billede.
Nu er jeg så bare bekymret. Hvis jeg køber et TV der er PAL optimeret og kører 960 x 540, hvad sker der så hvis jeg med tiden skal se 1080i? Sharp forskriver at billedet vil være godt, da det simpelthen fjerner halvdelen af linierne og hvis man ser et 720p singnal fjernes 1/4 af linierne. Simple udreninger der er lette for "boxen" at regne ud.
så mit spørgsmål er vel. Er det bedre at købe et HDTV og lade den interne recieved omsætte vores PAL signal til HDTV størelse, eller købe et PAL optimeret og nedskalere HDTV når det engang kommer. (hvem ved, måske jeg køber nyt til den tid aligevel)
mvh henrik __________________ -henrik
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henriksr
quote Nu er jeg så bare bekymret. Hvis jeg køber et TV der er PAL optimeret og kører 960 x 540, hvad sker der så hvis jeg med tiden skal se 1080i? Sharp forskriver at billedet vil være godt, da det simpelthen fjerner halvdelen af linierne og hvis man ser et 720p signal fjernes 1/4 af linierne. Simple udreninger der er lette for "boxen" at regne ud.
Den er altsaa hel hel gal.
Du skal ALDRIG med tiden se 1080i ! "Simpelthen fjerner halvdelen af linierne _____" Et TV som er PAL optimeret ? PAL bruges naar man teknisk anvender et Interlaced system, og jeg troede da bestemt vi skulle over i Progressive systemer.
Prøv vente eller søg mere paa nettet. Alene Dine ord om "Fjerne linier giver mig gaasehud.
Med venlig hilsen osprey
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henriksr skrev:
Sharp LC-37P70E er et PAL optimeret LCD tv med en opløsning på 960 x 540, og skulle efter sigende være noget af det "bedste" på markedet når det kommer til gengivelse af antenne signaler i PAL format. Jeg siger "efter sigende" for jeg har ikke set alle mulighederne, dog har jeg sammenlignet ned en del andre TV, og synes tvet fra Sharp leverer et godt billede.
Nu er jeg så bare bekymret. Hvis jeg køber et TV der er PAL optimeret og kører 960 x 540, hvad sker der så hvis jeg med tiden skal se 1080i? Sharp forskriver at billedet vil være godt, da det simpelthen fjerner halvdelen af linierne og hvis man ser et 720p singnal fjernes 1/4 af linierne. Simple udreninger der er lette for "boxen" at regne ud.
|
|
|
Forudsat at TV'et ikke har overscan, hvilket så pudsigt nok til analogt tv, dvs. PAL, er en skidt idé... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Du skal ALDRIG med tiden se 1080i ! "Simpelthen fjerner halvdelen af linierne _____" Et TV som er PAL optimeret ? PAL bruges naar man teknisk anvender et Interlaced system, og jeg troede da bestemt vi skulle over i Progressive systemer. |
|
|
Så tror du - desværre - forkert. 1080i er én af HD-standarderne, og selvom de europæiske tv-stationer efter sigende heldigvis er blevet enige om at 720P er bedst, så kan det ikke udelukkes at der vil blive brugt 1080i af nogle stationer - Canal Digital sender svjv i 1080i. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Otto, TC
Aarsagen til jeg skrev var mere for A. Skrive noget og B. For at Henriksr lige netop her maatte konferere med flere end lige saelgere. Henriksr har selvfølgelig lov handle paa egen haand men derfor kan jeg føle en lyst til træde varsomt, derfor min udmelding.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henriksr Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Henriksr skrev:
|
|
|
Forudsat at TV'et ikke har overscan, hvilket så pudsigt nok til analogt tv, dvs. PAL, er en skidt idé...
|
|
|
Du taler i koder :) Kan du sige det på rigs dansk? Forklaringen jeg fik var: "Det almindelige tv signal ser bedre ud på et PAL optimeret LCD, dog er det ikke nær så godt som et HDTV til at vise HDTV" Jeg fik også at vide at HDTV har lange udsigter i Danmark, og at det ikke er HDTV men en andet signal type der pt arbejdes på? Ville være ærgeligt at kyle xx tusinde kr afsted, og så om 2-3 år kende at man skal have enten en ekstra box ved siden af for at se tv, eller et nyt tv. -henrik __________________ -henrik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Aarsagen til jeg skrev var mere for A. Skrive noget og B. For at Henriksr lige netop her maatte konferere med flere end lige saelgere. Henriksr har selvfølgelig lov handle paa egen haand men derfor kan jeg føle en lyst til træde varsomt, derfor min udmelding. |
|
|
|
|
|
Øh, nå. Jeg ved ikke lige hvor meget klogere man bliver af at læse indlæg fra én der skriver noget vrøvl for at holde sig vågen? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henriksr skrev:
Du taler i koder :) Kan du sige det på rigs dansk?
Forklaringen jeg fik var: "Det almindelige tv signal ser bedre ud på et PAL optimeret LCD, dog er det ikke nær så godt som et HDTV til at vise HDTV" Jeg fik også at vide at HDTV har lange udsigter i Danmark, og at det ikke er HDTV men en andet signal type der pt arbejdes på? |
|
|
Jeg var nu også lige hurtig nok... De fleste TV klipper det yderste ca. 5% af billedet væk, for at undgå støj der kan være i kanten af analoge signaler. PAL er 576 linier. Hvis TV'et klipper lige nøjagtigt 36 linier væk ved PAL, og ikke klipper noget væk ved HDTV, så fungerer opløsningen fint nok. Hvis det ikke behandler signalerne præcist sådan, og det er sandsynligheden ret stor for, så er det ren teori at opløsningen passer til PAL, og det vil i forhold til skalering være ligegyldigt om der skal skaleres til 540 eller 768 linier.
Det vigtigste er, som mit førnævnte indlæg går ud på, at købe et godt tv. Hvis billedet generelt er godt, så vil det også være generelt godt på HDTV-signaler, også selvom du i princippet ikke udnytter HD fuldt ud. Med andre ord: Hvis du synes billedet virker mere naturligt, farverigtigt osv, end andre TV med HD-opløsning, så skal du købe det. Det er ikke ubrugeligt når der kommer HDTV. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Otto, TC
Til gengæld er Din Afhandling om Billeder og Farver til mere end UG inde paa den anden Traad.
Og det er Helt ærligt ment, jeg hoppede fra men det var mest fordi jeg vidste her kunne jeg ikke være med.
I mange situationer hvor jeg melder fra da ved jeg inderst inde at det som staar om saadanne emner er rigtige og korrekte vurderinger.
DET ER FLOT
mvh osprey |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henriksr og Otto, TC
Ikke for lukke og slukke men hvis det med 1080i er korrekt. At nogen sender i dette format, saa maa jeg drage den konklusion at Fladskaermene hvor der staar 720p, maaske kun er beregnede til 540p.
Fagfolk der mener noget andet, Ja Og. Skulle det vaere lettere scalere fra 1080i til 720p end til 540p. 540 Linier lyder ogsaa mere sandsynligt. Sagt paa den grove maade er den Progressive nutidige version af 1080i nemlig 540p, istedet for det forventelige 1080p.
Dette her er vand i forhold til mit forhold til Canal Digital, som opkraevningsoperatoer for det nye DTT med omkring 20 betalbare DVB-T programmer, godtnok via Sverige i foerste omgang.
|
| Til top |
|
| |
ph0ton Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvor man kan se disse PAL optimerede fjernsyn "in action" ? pønser meget på at købe et 26".
|
| Til top |
|
| |
Henriksr Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ph0ton skrev:
| Nogen der ved hvor man kan se disse PAL optimerede fjernsyn "in action" ? pønser meget på at købe et 26". |
|
|
De har/havde et Sharp LC-32P50E inde i Hifi-klubben på Åboulevarden da jeg var der inde sidste fredag.
LC-xxP70E kommer til butikkerne i uge 16 har jeg ladet mig fortælle, og du kan lige nu finde tilbud på LC-xxP50E og P55E fra sharp.
ellers er google din ven :)
Jeg er stadig ikke rigtig blevet enig med mig selv om hvad jeg skal/bør/vil, men umidelbart hælder jeg selv mod HDTV nu.
-henrik __________________ -henrik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Ikke for lukke og slukke men hvis det med 1080i er korrekt. At nogen sender i dette format, saa maa jeg drage den konklusion at Fladskaermene hvor der staar 720p, maaske kun er beregnede til 540p.
Fagfolk der mener noget andet, Ja Og. Skulle det vaere lettere scalere fra 1080i til 720p end til 540p. 540 Linier lyder ogsaa mere sandsynligt. Sagt paa den grove maade er den Progressive nutidige version af 1080i nemlig 540p, istedet for det forventelige 1080p. |
|
|
Du snakker altså komplet sort snak...
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Henriksr Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår det heller ikke, men ak der er så meget i denne verden det ikke er meningen jeg skal forstå tror jeg :)
Så vidt jeg ved laver Sharp 540 liniers tv fordi de passer bedre til PAL tv signaler. Disse tv snyder så med HDTV ved at nappe nogle af linierne ud af billedet.
Jeg tror jeg venter til september hvor Sharp lancerer deres 9 serie HDTV, og ser om det er noget for mig. Til den tid kan det også være at andre mærker har noget der vækker interesse.
en lidt mere forvireret Henrik siger tak for hjælpen __________________ -henrik
|
| Til top |
|
| |