Forfatter |
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har læst at der er et væld af muligheder, men er ikke klar over hvad man skal lede efter. F.eks. ved jeg ikke hvordan en "component YUV" eller RGB udgang i en dvd afspiller ser ud (Har dog styr på S-vhs som ikke er at foretrække - har jeg læst)
|
Til top |
|
|
Teerex Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er der ikke en bestemt type udgang på dvd'en som jeg skal sikre mig at den har før jeg køber dvd'en, f.eks. at den er kompatibel med component indgang i projekteren?
|
Til top |
|
|
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
En component udgang består af 3 udgange, dvs. Rød, grøn, blå. derfor kræver udgangen at du har et 3 leddet kabel. Ellers er det næstbedste et scart kabel.
Mvh.
Per
Evt. skriv hvilken dvd du har så kan vi jo sige hvad den har af udgange.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at jeg bare skal sørge for at DVD'en har de 3 udgange til component og så er jeg sikret at DVD sender det component signal som Projektoren kan gengive og dermed få et flottere billede end ved s-vhs?
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
perhorn Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. I US benyttes der Component signal - et næsten rent signal der sendes dirkete til skærmen.
2. Det der kommer tættest på i Danmark er RGB, hvor signalet er splittet i rød, grøn og blå.
3. Composit er 'normalt' scart signal hvor de enkelte elementer er blandet i signalet - og derfor skal sepaeres igen.
Nummer 1 til 3 i ovenstående beskriver kvaliteten. Jeg benytter selv RGB, som er meget bedre end Composit. Component har jeg ikke mulighed for at benytte/teste - men har hørt at det er en tand bedre end RGB. __________________ Per Horn
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2003 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak, men er stadig lidt forvirret...
Vil det sige at jeg skal købe en amerikansk DVD afspiller, for at få glæde af component signalet?
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneers DV-565A og DV-757Ai og Denons DVD2200, DVD2800Mk2, DVD2900 og DVD3800, er nogle modeller på det danske marked der alle har component udgang.
De fysiske tilslutninger er som følger:
Composite, er et enkelt phono stik, som regel gult, dvs 2 ledere: signal og jord. Det er også composite der overføres via scart som standard. Her benyttes blot 2 pins til de 2 ledere.
S-Video, har sit eget lille runde stik, med 4 pins: Luminance og Chrominance samt én jord til dem hver. S-Video kan også være indeholdt i Scart stikket, her benyttes så 4 pins. (2 af disse pins er de samme som vil composite. Hvis man ikke specifikt giver sin fremviser(TV, projektor etc.) besked på at, nu er det altså S-video og ikke Composite den skal modtage, ja så får man kun Luminance inputtet (2 pins), hvilket bevirker et sort hvid billede). Ikke alle scart har tilsluttet S-video. Det står i brugsanvisningen hvilke scart der har dette.
RGB, er så vidt jeg ved kun indeholdt i scart. Her benyttes 6 pins + 1 kontrol pin. 3 pins til Rød, grøn og blå signal og 3 pins til hver farves jord. Kontrol pinen bruges til at fortælle fremviseren at den skal skifte til RGB. (f.eks. sætter man i en DVD's menu output til enten composite eller RGB). Ikke alle scart har tilsluttet RGB. Det står i brugsanvisningen hvilke scart der har dette. Et scart kan ikke både indeholde RGB og Svideo.
Component, er fysisk 3 phono stik, et for hver farve og dertil jord. Hvorfor Component er bedre end RGB ved jeg ikke, andet end at det må være bedre at flytte signalet i nogle high-end phono kabler end i skod-stikket . Dertil skal selvfølgelig også nævnes at progressivt output foregår via Component og ikke via RGB(tror jeg?). Er der nogle der kan give en forklaring på forskellen ml. RGB og Component.
Slutteligt vil jeg sige, som andre, at Composite er skidt, Svideo er bedre(udemærket), men RGB er virkeligt godt. Meget bedre. Component har jeg ikke selv set, da jeg endnu ikke har en fremviser der har dette input.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2003 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, der var jo allerede en god forklaring der. Jeg kan se at jeg glemte sync signalet i RGB .
|
Til top |
|
|
flemming38 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger component som forbindelse mellem dvd (Yamaha DVDS 540) og projektor. Jeg har tidligere brugt scart (RGB), og jeg synes ikke, at jeg kan se så stor forskel mellem component og RGB.
Nu har min dvd progressive scan (i PAL) på componentudgangen, og der jeg kan se tydelig forskel. Med progressive scan slået til, bliver billedet klokkeklart og helt roligt.
Yamahaen kan købes i Hifi-import for 1.699 kr.
|
Til top |
|
|
HIFI_n00b Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, endelig en der har Yammyen .
Hvordan er den? Kan du ikke komme med en lilel beskrivelse af billede og lyd og sådan? Er det godt modsvarende prisen? __________________ Mvh Casper.
www.gamersforum.dk
|
Til top |
|
|
flemming38 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 14 November 2003 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HIFI_n00b
Indledningsvis vil jeg sige, at jeg ikke har så meget at holde den op imod, da det kun er min 2. dvd afspiller, og den første jeg havde nok ikke var topklasse (Nintaus).
Overordnet set mener jeg, at den giver rigtig meget for pengene. På lydsiden synes jeg, at den giver et godt og velopløst lydbillede. Den er ikke rigtig god nok til at fungere som cd-spille, men til surround er den rigtig god.
På billedsiden gør den det rigtig godt. Den har et knivskarpt billede med god dybde, og med progressive scan slået til, bliver det bare en tak bedre.
Den er i øvrigt nem at betjene. Knapperne på fjernbetjeningen sidder dog på en sådan måde, at men kan komme til at aktivere en uønsket funktion, fx trykke stop, når man vil "spole", men det er grundlæggende set en tilvænningssag.
En af mine venner har en af de dyre Sony dvd-spiller med sacd(10.000+ kr.), og prisforskellen mellem Sonyen og Yamahaen taget i betragtning, synes jeg som sagt, at Yamahaen gør det rigtig godt både på billed og lydside.
|
Til top |
|
|