Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 12:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 1:1 Pixelmapping via digital tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Langmack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at investere i et Samsung LE-32R51B til brug med HTPC (Lige netop den skærm fordi jeg kan få den billigt).

Den har dog kun 1:1 pixelmapping via VGA, og ikke via DVI/HDMI.

Jeg kører pt et analog signal i min htpc med et PVR150MCE kort.

Kan jeg så senere med anskaffelsen af enten et dvb-tuner eller en ekstern box køre 1:1 pixelmapping via den "nye" tuner?

Jeg har læst mig til at HDCP skal køres digitalt, og hvis jeg ikke kan køre 1:1 pixelmapping digitalt via den nye tuner er der ikke så meget ved at være "fastlåst" til VGA, og derved ingen digitalt/HDCP.
Til top Vis Langmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langmack

tjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 April 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

HDCP er en kopibeskyttelse til fremtidens High Definition signaler.

Hvis du tænker på det nye antennesignal fra 31. marts med DVB-T tuner, så er det ikke HDCP beskyttet, og dermed skal du ikke nødvendigvis bruge digital overførsel.

Samtidig er DVB-T signalet ikke HD, men derimod normal PAL opløsning. Dermed er 1:1 pixel mapping ikke interessant, idet din nye HD-Ready skærm så ikke ville blive fyldt ud.

Det fungerer udmærket, når DVB-T tuneren afleverer et Scart signal, og TVet selv scalerer op til den aktuelle panelopløsning.

Du har ret i, at du ikke kan opnå 1:1 pixelmapping og HDCP på Samsungen, men da vi ikke kan købe HDCP beskyttet HD materiale endnu er det nok for tidligt at spekulere på det.
Du vil kunne opnå 720p signal via DVI/HDMI med HDCP kryptering. Så er det bare TVet der skal scalere og ikke din HTPC.

Til top Vis tjens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjens

Langmack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det måske er lidt for tidligt at spekulere på det, men vil nødigt stå med en ubrugelig skærm når HDTV bliver lanceret 

Men dvs. jeg kan, så snart jeg anskaffer mit det Samsung TV, tilkoble en digital tuner og så kører det bare - også når HDTV bliver lanceret? Du får det til at lyde somom at det er i bedste orden at det er TV'et der scalerer, men hvad jeg lige umiddelbart har læst mig til giver det et noget ringere billede.

Ellers tak for dit indlæg

Mvh

tjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Du spekulerer over et "ringere billede". Men det behøver jo ikke at blive et "dårligt billede":
Skærmen scalerer jo allerede TV fra sin analoge tuner, DVD via Scart og så videre.
Hvis din HTPC har både VGA og DVI, kan du evt. sætte 2 kabler imellem, og så skifte til DVI/720p når du støder ind i et HDCP beskyttet signal. Jeg tror ikke HDCP bliver udbredt særlig hurtigt i antenne/selector signaler.

Jeg var selv i samme "bekymrede" tilstand i nogen tid, indtil jeg indså at jeg nok aldrig ville få købt nogen storskærm, hvis jeg ikke sprang ud i det. Jeg valgte at "fremtidssikre" mig ved at købe en skærm der kunne 1:1 pixelmappe via DVI, selv om jeg ikke har en HTPC. Det blev en Fujitsu-Siemens Myrica V40-1. Jeg vil nu afvente at markedet for HD materiale modnes, og vente måske et år eller to inden jeg beslutter om det skal være X-Box 360, PS/3, HTPC eller en ny HD-DVD afspiller der skal være min kilde.

Til den tid tror jeg at ægte 1080 paneler bliver mainstream inden for LCD TV, og hvis HD DVD'er i butikkerne også er i 1080 kvalitet, er der nok mange, der sender deres nuværende LCD/Plasma i børne- eller soveværelset eller til salg, og køber nyt. Men det er selvfølgelig nørdet at bruge 20.000 på ny skærm, bare for at gå fra "godt" billede til "rigtig godt" billede.

Dermed er vi tilbage til dit valg:
Hvis du kan lide at se på samsungens billede her og nu (Kabel TV, DVB-T og DVD), og du har fået et prismæssigt godt tilbud, skal du købe nu:
Hvis du er en nørd, findes der ikke noget (betalbart) på markedet, som du også er tilfreds med om 4 år: Ergo køb det gode tilbud nu.
Hvis du er en filmnyder, bliver du sikkert tilfreds med samsungen i mange år (selv om du må nøjes med skærmens scalering af 720P signal ved HDCP kilder). Ergo køb nu.

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 April 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. kigge på LG's modeller. De bliver også rost meget og understøtter 1:1 Pixelmapping.

Det lyder lidt til du blander tingene sammen. Pixelmapping har ikke noget at gøre med om du har analog eller digital tuner i din PC. Det handler om det signal dit grafikkort sender til dit TV. Her må skærmen helst ikke skalere billedet hvis du kører HTPC, da du dermed skalerer unødvendigt mange gange og gør PC-skrift ulæseligt. Iøvrigt er HTPC'ens skalering ofte bedre end Tv'ets, samt du kan tweake billedet med FFdshow, osv.

Jeg er selv ret lun på LG's modeller (LB1) som kan fås ret billigt i Tyskland

Iøvrigt findes der p.t. ingen grafikkort der undersøtter HDCP-kodning, hvilket umuliggør forslaget om at tilslutte HTPC'en med 2 stik og skifte om når der blvier sendt HDCP-kodet signal.
Der er dog nogle nye grafikkort på vej, men som det bliver antydet i tidligere indlæg skal man også være realistisk og erkende at nutids-elektronik har en relativt kort livscyklus.

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

Maxn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Vil det så sige at når der kommer HD-DVD elle Blue-ray afspiller på markeded vil man så ikke få fuld udbytte af dem på en HDMI-indgang, eller er component-indgang et bedre valg?

Til top Vis Maxn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maxn

tjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Maxn skrev:

Vil det så sige at når der kommer HD-DVD elle Blue-ray afspiller på markeded vil man så ikke få fuld udbytte af dem på en HDMI-indgang, eller er component-indgang et bedre valg?

Nej: Det er industriens idé, at de kommende afspillere kun kan aflevere signalet digitalt og HDCP kodet. Så det man skal sikre sig ved køb af skærm lige nu, er at den har HDMI/DVI med HDCP dekodning.

Men vi sidder jo og gætter om fremtiden:
Afspillerne kan ikke købes endnu, og filmene heller ikke.
Og hvor meget ombygning skal der til i nutidens HTPC'er? Det kræver nyt DVD drev, men kræver der virkelig også nyt grafikkort? Eller skriver DVD-Jon et lille hack, så vi kan få HD købefilm ud gennem de nuværende DVI/VGA grafikkort uden HDCP kodning?
Laver fjernøsten HDCP frie afspillere, ligesom de laver regionsfri og macrovisionfri idag?

Vi bliver nødt til at vente med at gætte videre, til der er produkter på markedet.

roxx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt er LG 37 Lp1r her i januar... og kan kun anbefalde denne skærm på det krafigste.

Har sluttet min pc til via dvi ingangen og så slukket panellet 3 pixel i hver side.... og det står bare flot

har så min xbox360 via componet og en dvd afspiller til via hdmi ( opskalering til 720p/1080i )

Så jeg kan kun sige at det er et kanon tv og det har 2 tv tunere ( dog ikke verdens bedste med analog signal ) men der kommer jo nok snart noget digitalt

Ps. hvis du køber LG i tyskland så gælder garentien KUN i tyskland så jeg valgte at købe fra en dansk hjemmeside ( med danske produkter da der er mange af de danske sider der henter fra tyskland)

Til top Vis roxx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roxx

Langmack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene alle :)

Forstår dog ikke den er listed her:
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=5433

Hvad mangler den som 95% af de andre fjernsyn på markedet åbenbart har ifl. den her liste?

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Langmack

Det er mit indtryk at Tænk "Staar et andet sted", end forbrugeren. Tænk udelader gennemgaaende for meget.

Jeg mener naar det kom til elektronik, og det er absolut ikke mit indtryk Tænk endsige Forbrugerstyrelsen staar paa forbrugernes side.  Lad mig skrive dette helt anderledes. EU sagsøgte Microsoft for et milliard stort beløb, dog hvis nogen vil fortælle mig EU skal falde Microsoft om halsen med tak og velsignelse for kunne Kopi sikre Tingene _______ saa faar jeg rigtig rigtig grimme tanker.

Med venlig hilsen

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes