Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Widescreen opløsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 April 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hvis standard PAL signal (4:3) er 768 X 576 i opløsning hvad er widescreen så i opløsning?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det lette svar må være: 576*16/9 x 576 = 1024 x 576

Virkeligen er noget mere kompleks så det kommer lidt an på hvad du tænker på. Widescreen er et ret bredt begreb der dækker over flere ting. Hvis du f.eks. tænker på opløsningen på en DVD så er den stadig som PAL dog det der hedder anamorphic, der gør at billedet kun trækkes for at passe med et widescreen TV.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Kort og godt drejer det sig om at jeg har med tiden fået erhvervet mig omkring 400DVD skiver og det fylder jo. Planen er derfor at tage f.eks alle mine skiver med Olsen Banden og øvrige andre gamle danske film der er i tvivlsom kvalitet og lave dem om til DivX og lægge dem ind på min HTPC for derved at spare plads på filmhylden.

Jeg skal derfor komprimere dem og har valgt at bruge DVDx og der skal jeg opgive opløsningen til min output fil.
I starten er der et Logo for Nordisk film med en rund ring så det er nemt at se at når den er oval har jeg valgt noget forkert. Ifølge DVD-Profiler som jeg har tastet dem allesammen ind i skulle den være i widescreen (Olsen Banden filmen altså) og det kan jeg godt stille den til men det ser meget forkert ud under afspilning da jeg har tastet 768 X 576 ind så det skal ændres men til hvad ?

Håber min forklaring er til at hitte ud af ;)

2jur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2005
Sendt: 23 April 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Prøv 720 x 576.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 April 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Ja jeg tror jeg er med på din forklaring, men er ikke sikker på svaret.

Hvis det er nyere DVD er de anamorphic, jeg ved ikke med Olsen Banden. Jeg ville tro du skal opgive 768x576 uandset hvad og får du et ovalt rund ring er det anamorphic som så skal udvides ved afspilning af disse, ligesom hvis du afspiller originalen. Anamorphic er ikke ægte widescreen de har altså ikke en opløsning på 1024x576.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 April 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Til sådan noget skal forestille sig at være i 4:3 mener jeg du skal gå for 720*576 som skrevet ovenfor. gælder også matador. Muligvis gælder det alle.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg siddet og rodet lidt med det igen...Og det virker selvfølgelig stadig ikke :(

Det skal måske med til historien at det er winblows media player der kommer til at afspille det og hvis jeg vælger 720X576 vil logoet stadig være ovalt istedet for rundt men den trækker så heller ikke billedet ud til kanterne i siderne...Det er min bærbare også med widescreen jeg tester det på og afspiller jeg filmen direkte fra DVD'en på computeren trækker den det helt automatisk ud til kanterne over det hele og formatet ser ud til at være helt korrekt. Men hvis jeg så komprimerer det om til DivX i 720X576 så duer det ikke mere...

Er det muligvis en anden indstilling jeg skal vælge?

Jeg er naturligvis mest interesseret i at når jeg starter filmen via en HTPC på mit fjernsyn så fylder den hele min skærm nøjagtigt som hvis jeg isætter originalen i min DVD-Afspiller...
Jeg har tidligere lavet hele serien om Huset på Christianshavn om på samme måde uden problemer men den er også i ren 4:3 og der har jeg brugt opløsningen 768 X 576.

Der er nogle muligheder i programmet for indstillinger med blandt andet en drop down menu hvor følgende muligheder er:

LetterBox 16:9 -> 4:3
Medium (16:9 -> 4:3)
Pan scan (16:9 -> 4:3)
Full (16:9 or 4:3 input) Det er den jeg har brugt tidligere!!
Custom

Ovenstående muligheder er skrevet nøjagtigt som de står i programmet!

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Lige for en god ordens skyld skal det siges at det er i siderne den er gal med og ikke toppen og bunden. Det logo der skulle være rundt bliver mere æggeformet!

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hmm nu har jeg siddet og søgt lidt rundt på nettet og nærlæst jeres indlæg....

Sådan som det virker på mig så er det således:

4:3 = 768 X 576
16:9 = 720 X 576 (Og så strækker afspilleren eller fjernsynet bare billedet eller er det kun når det er anamorphic??? )

Det virker mig lidt mærkeligt da de 768 ikke burde blive mindre når man går op i widescreen...

Ja rigtigt gættet jeg er lidt ny inden for det med formater...Så jeg er meget glad for jeres hjælp

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes