Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Strække TV-signal i højden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TGSC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej,
på flere kanaler sendes film i bredformat, men indlagt i 4:3-format så man selv på en bredskærm får sorte striber foroven og forneden, samt evt. et billede der er er trukket i bredden.

Det AlfaView jeg bruger kan ikke nøjes med at strække billedet i højden - enten bliver billedet strukket i bredden, eller også bliver både højde og bredde strukket når man bruger zoom.
Det er nogle dumme måder at se film på.

Hvor almindelige er bredskærms-TV som kan nøjes med at trække billedet i højden, så en 16:9-film faktisk kan fylde en 16:9-skærm ?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved sendes der aldrig film i ægte 16:9 format. De er alle indlagt i 4:3 format. På DVD og nogle udsendelser sendes i anamorphic format. Det er hvor de udnytter den fulde højde i 4:3, men billedet er presset sammen i bredden. Du kan så, som du nævner trække billedet i længden så den passer til 16:9.

Det giver ikke rigtig mening at kunne trække i billedet kun i højden. Mange film er ikke optaget i 16:9 men 2.40:1. Hvis de sendes i dette format vil det give sorte stribber foroven og forneden. Ofte er de skåret til så de passer til 16:9, men er de ikke og du trækker den i højden som du ønsker, vil billedet jo blive helt ude af proportion. Alt vil være for langt og tyndt ligesom en anamorphic vist i 4:3.

Så jeg tror ikke dit TV mangler noget hvad det angår.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

TGSC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Problemet er at på dette TV er proportionerne forkerte fra starten.
Det er et 42" AlfaView i 16:9-format, som fodres med gammeldags 4:3-TVsignaler.
For at et almindeligt 4:3-signal til TV årgang 1980 kan fylde en 16:9-skærm ud trækker TVets billedprocessor signalet i bredden så selv Kate Moss ser tyk ud. Personerne i en 16:9-film (eller for den sags skyld 2.4:1) er derfor også tykke, fordi det jo er 16:9 indlejret i 4:3, som bliver behandlet som alle andre 4:3-signaler.

Jeg ønsker såmænd bare at ting og personer i film ser ud på skærmen som de omtrent gør i virkeligheden. Det kan jeg enten få
A) ved at vælge 4:3-format på skærmen, og dermed få tykke sorte bånd både foroven, til venstre, for neden og til højre for billedet, svarende til billedearealet på en 29" bred-TV årgang 1995. Ikke det man har købt en 42" bredskærm til.
B) ved at strække billedet i højden så et 16:9-billede (i et 4:3-signal) passer omtrent til en 16:9-skærm.

Ved at strække billedet kun i højden bliver proportionerne igen rigtige, men det kan skærmen ikke.

En 2.4:1-film (21.6:9?) med sorte bånd kan jeg godt leve med, sådan er formatet jo. Hvis bare proportionerne kan blive nogenlunde igen. Om filmen er i 16:9, 2.4:1 eller anamorphic er underordnet af forskellige årsager. Det afgørende er om skærmen kan vise filmen omtrent som det er meningen.

Kort sagt; en bredformat-film skal passe til en bredformat-skærm, og det kan jeg ikke få. Kan det passe at det er almindeligt ??

Efter at jeg fik indstillet MCE rigtigt i computeren kan jeg se DVD i de rigtige proportioner, men det samme skal være muligt med TV-signaler fra satellit og antenne ved at bruge TVet selv, ikke ved at køre det gennem computeren.

TGSC
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ved nærmere eftertanke må det være zoom-funktionen der passer dårligt. Det må jeg kigge nærmere på.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne det godt lyde som. Hvis det er ikke anamorphic 16:9 udsendelser vil der være både sorte bånd til siderne og foroven og forneden, ved at vælge 4:3 format bliver proportionerne rigtige. På mit TV som dog er et LCD kan jeg godt zoom så det fylder hele skærmen, men så har den jo også "trukket" billedet både i højden og breden.

Jeg bruger nu ikke denne zoom da jeg så synes billed kvaliteten bliver for dårligt. Så der er kun anamorphic TV udsendelser jeg får til at fylde hele skærmen.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

TGSC

Proevede skrive tidligere men slettede det igen, det vigtigste for mig vil vaere at et 16:9 skal kunne fungere UDEN sorte bjælker. Dog maaske med en smule forvrængning eller at noget billede kommer "Udenfor skærmen".   Det der med "Gøre et billede højere", jeg tror det er noget man ganske bevidst har undladt gennem aarene. At man kan paa Computerskærmene, CRT, er en ganske anden historie. Haaber Du finder loesningen.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

TGSC

Fortsat. Paa Norge 2 og er det een af de tyske kanaler, her sender Stofa dette i formatet 14:9 mener jeg det er. Og saa forstod jeg Du mente Dit Tv skulle fjerne bjælkerne i top/bud. Og den smule  "Forvrængning ville Du saa  acceptere", blot Dit Tv kunne dette nummer.

Men igen Du HAR ret, et TV burde kunne gøre dette. I stil med 4:3 TV som ved en Anamorf udsendelse kan gøre billederne "Lavere".

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Mit Samsung har en funktion, hvor den trækker sådanne billeder ud i fuld bredde, men hvor man kan regulere højden (både placering og "udstrækning") så man f.eks. får underteksterne med (hvis man vil). Det lyder som sådan en funktion, du efterlyser...
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes