| Forfatter |
|
bubbel Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er HDMI-Indgang vigtigt, og hvad er det det helt nøjagtigt betyder?
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... om det er strengt nødvendigt er et godt spg. det er jo op til dig. Men i hvert fald er det en digital overførsel af billede og lyd, og en af forudsætningerne (højstsandsynlig vis) for at din skærm kan komme til at vise HD. Det står forresten for High-Definition-Multimedia-Interface
|
| Til top |
|
| |
Thunder Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 231
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit grafikkort: http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf7_pcie/7800gt. htm
Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm? - hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)
Mvh Malik
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
Mit grafikkort: http://www.inno3d.com/products/graphic_card/gf7_pcie/7800gt. htm
Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm? - hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)
Mvh Malik |
|
|
Jo - eller en surround-reciever med HDMI-ind/ud.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, tak for hjælpen. 
Hvis jeg samtidig vil overføre lyd, så skal det vel gå gennem lydkortet? 
Min nuværende receiver har ikke hdmi-tilslutning - desværre.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din reciever har digital audio ind, kan du tilslutte digital out fra din PC og DVD.
Hvis den har component ind/ud, kan du bruge dette til at tilslutte din PC, DVD og skærm, og skifte imellem dine kilder via din reciever, med kun et kabel til din skærm (lyden er der jo ingen grund til at sende til skærmen, hvis du har en reciever).
Component er kun en smule ringere i kvaliteten end HDMI, og efter min mening absolut acceptabelt.
Hvis din reciever kun har S-VHS eller composit video ind/ud, og din skærm kun har en HDMI eller component indgang, er du nød til at skifte kabel når du skal bruge den til PC eller DVD :-( (Okay - du kan godt køre med S-VHS via recieveren, men det er næsten synd, når du kan få et væsentligt bedre billede...)
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - den skulle nok kunne opfylde dit behov :-) Et videosignal bygges op af farverne (Chroma) rød, grøn og blå (RGB) og et sort/hvidt-signal (Luminans). Tricket er, at få alle komponenter overført med mindst mulig forringelse. Hvsi vi starter "nedefra", er den laveste signalstandard "composit"-video. Her encoder man alle farver og luminansen sammen til et signal, der kan overføres med en leder og en skærm. Composit betyder sammensat. I den anden ende decoder man så signalet og deler det ud i alle dets komponenter, før billedrøret eller LCD'en eller Plasma-skærmen modtager signalet. Sammenblandingen af alle komponenterne, medfører typisk et vist "overhør" imellem signalerne, så kanter ikke står helt skarpt, og farver kan ha' en tendens til at flyde udenfor. Næste trin er "Y/C" (Luminans/Chrominans - kan ikke lige huske hvorfor luminans forkortes med Y...) også kaldet S-VHS. Her overfører man det sort/hvide signal for sig, og farverne for sig. Farverne er dog stadig multiplexet sammen. Grunden til at man også kalder standarden S-VHS video er, at forskellen på almindelig VHS video og Super VHS video er, at Super VHS også gemmer Y og C adskilt på båndet. I forhold til composit får man typisk 400 linier i opløsning, imod typisk 250 linier med alm. VHS. Og så kommer vi til component :-) Ud fra ovenstående kan du nok gætte, at man her overfører de enkelte komponenter seperat, hvilket giver et klart bedre signal. Det er dog ikke helt sepereret ud i alle komponenter. Man har ved component tre kabler; R, G og B - og hvor er så L henne ? Det man gør er, at man multiplexer det sort/hvide signal ind i de tre andre signaler, efter en rimelig kompliceret udregning, som jeg ikke vil forsøge at udrede her... Det korte af det lange er, at det er den højeste analoge videosignal standard der findes. Indenfor professionel broadcast, benytter man f.eks. component-video. Man får stort set den fulde opløsning bevaret i et component signal, hvilket vil sige 576 linier i PAL som vi bruger i DK, eller op til 1080 linier i HD TV (HD TV er ikke nødvendigvis digitalt, det har bare en meget høj opløsning). Det er dog stadig et analogt signal, så det er stadig påvirkeligt af lange kabellængder, løse forbindelser osv. - men med gode solide kabler, får man et rigtig godt resultat, der langt overstiger Y/C og composit. Håber ovenstående forklarede mere end det forvirrede, det er en smule långhåret, så spørg endelig hvis du stadig er usikker eller har andre spørgsmål :-)
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste billede til en fladskærm?- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)
MvhMalik |
|
|
Mange fladskærme har en VGA og HDMI indgang. Du kunne så bruge HDMI fra din DVD afspiller og VGA fra PC'en. Selv om dit grafik kort har mulighed for component ud så er VGA eller HDMI klart bedre. Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige, men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald). Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Okay - den skulle nok kunne opfylde dit behov :-)
Et videosignal bygges op af farverne (Chroma) rød, grøn og blå (RGB) og et sort/hvidt-signal (Luminans). Tricket er, at få alle komponenter overført med mindst mulig forringelse.
Hvsi vi starter "nedefra", er den laveste signalstandard "composit"-video. Her encoder man alle farver og luminansen sammen til et signal, der kan overføres med en leder og en skærm. Composit betyder sammensat. I den anden ende decoder man så signalet og deler det ud i alle dets komponenter, før billedrøret eller LCD'en eller Plasma-skærmen modtager signalet. Sammenblandingen af alle komponenterne, medfører typisk et vist "overhør" imellem signalerne, så kanter ikke står helt skarpt, og farver kan ha' en tendens til at flyde udenfor.
Næste trin er "Y/C" (Luminans/Chrominans - kan ikke lige huske hvorfor luminans forkortes med Y...) også kaldet S-VHS. Her overfører man det sort/hvide signal for sig, og farverne for sig. Farverne er dog stadig multiplexet sammen. Grunden til at man også kalder standarden S-VHS video er, at forskellen på almindelig VHS video og Super VHS video er, at Super VHS også gemmer Y og C adskilt på båndet. I forhold til composit får man typisk 400 linier i opløsning, imod typisk 250 linier med alm. VHS.
Og så kommer vi til component :-)
Ud fra ovenstående kan du nok gætte, at man her overfører de enkelte komponenter seperat, hvilket giver et klart bedre signal. Det er dog ikke helt sepereret ud i alle komponenter. Man har ved component tre kabler; R, G og B - og hvor er så L henne ? Det man gør er, at man multiplexer det sort/hvide signal ind i de tre andre signaler, efter en rimelig kompliceret udregning, som jeg ikke vil forsøge at udrede her...
Det korte af det lange er, at det er den højeste analoge videosignal standard der findes. Indenfor professionel broadcast, benytter man f.eks. component-video. Man får stort set den fulde opløsning bevaret i et component signal, hvilket vil sige 576 linier i PAL som vi bruger i DK, eller op til 1080 linier i HD TV (HD TV er ikke nødvendigvis digitalt, det har bare en meget høj opløsning).
Det er dog stadig et analogt signal, så det er stadig påvirkeligt af lange kabellængder, løse forbindelser osv. - men med gode solide kabler, får man et rigtig godt resultat, der langt overstiger Y/C og composit.
Håber ovenstående forklarede mere end det forvirrede, det er en smule långhåret, så spørg endelig hvis du stadig er usikker eller har andre spørgsmål :-)
|
|
|
Mange tak erla. 
Nu er det bare at jeg ikke forstår hvorfor det skal gå igennem receiveren?  - sådan som jeg har forstået det så skal jeg tilslutte component-out fra dvd-afspilleren til component-in på receiveren og så fra component-out på receiveren videre til component-in på plasma/lcd-tv'et.. er dette korrekt?
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Mange fladskærme har en VGA og HDMI indgang. Du kunne så bruge HDMI fra din DVD afspiller og VGA fra PC'en. Selv om dit grafik kort har mulighed for component ud så er VGA eller HDMI klart bedre. Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige, men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald). Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720. |
|
|
Vil det sige at for at få det bedste signal fra min pc (læs: bedste billede på tv fra pc), så skulle jeg have valgt et gfx-kort med vga-udgang istedet for component?  - hvad hvis man bruger en adapter?
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Om en god DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne sige,
|
|
|
Det kan de  .
Bluesky skrev:
men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem jeg har set i hvert fald).
|
|
|
Nu er det efterhånden længe siden jeg har fulgt med på grafikkortområdet. Hvilke grafikkort har componentudgang?
Bluesky skrev:
Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte component op til 1024x768 eller 1280x720. |
|
|
Jeg ved ikke om component på grafikkort har begrænsninger på opløsning, men "normalt" har component båndbredde nok til 1080P.
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
flaz skrev:
Hvilket kabel skal jeg bruge hvis jeg vil have det bedste
billede til en fladskærm?- hvis computeren skal være tilkoblet skærmen
og en dvd-afspiller med hdmi også skal være tilkoblet, så skal jeg vel
lede efter en fladskærm med 2 stk hdmi-stik? (med mindre jeg skal
skifte stikkene ud hver gang jeg skifter mellem dvd og pc, ikke?)
MvhMalik |
|
|
Mange fladskærme har en VGA og HDMI indgang. Du kunne så bruge HDMI
fra din DVD afspiller og VGA fra PC'en. Selv om dit grafik kort har
mulighed for component ud så er VGA eller HDMI klart bedre. Om en god
DVD afspiller med component kan måle sig med HDMI skal jeg ikke kunne
sige, men de component udgange du har fra et grafik kort kan ikke (dem
jeg har set i hvert fald). Jeg vil endvidere tro du kun kan sætte
component op til 1024x768 eller 1280x720. |
|
|
Hmm... du har ret - og dog ;-)
"Klart bedre" er vel et definitionsspørgsmål... jeg oplever at component fra min DVD står p***e godt :-)
Men det er rigtigt, at fra en PC kan desværre ofte ikke hive så stor
opløsning via component :-( Det havde jeg lige overset i skyndingen...
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit grafikkort har det component da?  - er det ikke DVI, den har? (hvad det så end er?) Jeg har en DVI-VGA adapter, som jeg pt bruger til min pc-skærm.
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
Mit grafikkort har det component da?  - er det ikke DVI, den har? (hvad det så end er?) Jeg har en DVI-VGA adapter, som jeg pt bruger til min pc-skærm. |
|
|
Fra specifications på det link du har postet:
|
Output |
1. Dual-Link DVI |
| |
|
2. DVI |
|
|
3. HDTV |
Så DVI har det ihvertfald :-)
Jeg vil tro "HDTV" er en component-udgang... men jeg tør ikke sige det 100% sikkert.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er det som de kalder HDTV?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét
rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er
det som de kalder HDTV?  |
|
|
Det er jeg ikke sikker på det er... hvad står der i manualen ?
Har du evt. mulighed for at ta' et par billeder af stikkene ?
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
flaz skrev:
Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét
rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er
det som de kalder HDTV?  |
|
|
Fulgte det her kabel med dit grafikkort?
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
flaz skrev:
Når jeg kigger bagpå gfx-kortet kan jeg se 2 stk dvi og ét rundt stik (som ligner et s-video) - går ud fra at det runde er det som de kalder HDTV?  |
|
|
Fulgte det her kabel med dit grafikkort?
|
|
|
Ikke præcis det stik, men ét lignende - så dets funktion må være det samme ?
|
| Til top |
|
| |