Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projector afstand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TOlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Kæresten og jeg er netop ved at flytte ind i en ny lejlighed, hvor der selvfølgelig også skal være plads til hjemmebiografen.

Jeg har bare et mindre problem: Vores stue er faktisk to stuer der er slået sammen, dvs. at der er blevet slået et stort hul i muren, som dog ikke går helt op til loftet (stopper ca. 40 cm før). Jeg vil mægtigt gerne have at min projector hænger på forsiden af denne "bjælke", således den er forholdsvist gemt af vejen. Problemet er bare at det kun er ca. 285 cm væk fra et lærred... projectoren kræver 360 cm for at kunne lavet et 86" billede. (selv med zoom'en helt oppe) 

Findes der en form for løsning, fx en linse man kan købe uden at billede forringes mærkværdigt? Eller skal jeg bare indse at det ikke er muligt at placere lærred/projector som jeg ønsker uden på en eller anden måde at gå på kompromi (mindre lærrede etc.)

Ser frem til nogle gode svar.  

Til top Vis TOlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TOlsen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

En linse tror jeg ikke du kan finde uden at det kommer til at koste mindst lige så meget som projektoren.

Det første jeg umiddelbart finder på, er at hænge projektoren med siden til bagvæggen, forskudt (med den manglende aftand) for lærredets midte og så lade den skyde ind i et 45 grader vinklet spejl, som sidder ud for midten af lærredet.

Det bliver dog svært at finde et perfekt spejl uden flare, da der ikke bør være glas foran den reflekterende belægning. Desuden bliver det nok en lidt kluntet opstilling.

Hvad med at hænge den bag ved bjælken på en plade, der kan hejses ned, så den skyder under bjælken, når der skal ses film? Pladen kan hænge i fire wirer/snore som går gennem tilvarende fire øjer eller trisser i loftet og så samles i et bundt - ligesom persienner eller foldegardiner.

Alternativ kan den hænge i fire svingarme, som kan låses i begge positioner, så bevægelsen bliver lidt mere præcis.

Under alle omstændigheder kræver det noget opfindersnilde.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes