Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 11:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD eller Plasma TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hvad skal man vælge når valget står mellem LCD eller Plasma TV på over 42" (gerne med ægte 1080p) ?

Syndes at der stadig er stor problemer med disse TV typer, eller skal man vente på at der kommer nogle ny teknologier på Flad TV fronten, og hvad mon der kommer (eller er på vej).
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
punkeren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Nu er der ikke fordi jeg syntes LCD vs Plasma er et dårligt emne at diskutere men hvis du søger på forummet på "LCD plasma" får du nok ca 20 tråde som diskutere det samme emne og der er masse konstruktive indslag i mange af trådene!

Prøv at studere disse tråde og hvis du stadig er i tvivl (vil du højst sandsynlig være) så tager vi den derfra.

Mit bedste bud er at tage ud i ELmutanten, Expert, Fona eller en anden HIFI butik og se på skærmene med dine egne øjn får du et indblik i kvalitet kontra pris på de 2 teknologier.

Skal du op i ren 1080p er jeg bange for at du skal slippe 30k for det billigste omkring de 42" (Ved selvfølgelig ikke hvor meget du har lyst til at smide efter et TV)

Det nye HDTV bliver da også (i første omgang) sendt i 720p og der vil derfor kun være noget at hente på 1080p ved afspilning af HD-DVD eller bluray diske. Men kig på et fjernsyn i 720p klassen med en HD film i denne opløsning og du vil ikke være bleg for at investere i et TV med denne "begrænsede" opløsning.

Mvh


__________________
Niels Nielsen
Til top Vis punkeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af punkeren
 
Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Strømforbruget på et plasma tv er noget større end på lcd, jeg ved ikke om dette er et issue for dig, men bare lige som info.

__________________
Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)


Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard
 
punkeren
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser de andre indlæg killsgaard vil du finde at plasmas strømforbrug variere hvorimod LCD's strømforbrug er kontinuert (bag belysningen). Dette vil sige at måles der over et døgn for eks. et 42" tv, vil strømforbruget være det samme om ikke mindre for et plasma! medmindre jeg er gået fuldstændig galt i byen ;-)

__________________
Niels Nielsen
Til top Vis punkeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af punkeren
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

punkeren skrev:
Hvis du læser de andre indlæg killsgaard vil du finde at plasmas strømforbrug variere hvorimod LCD's strømforbrug er kontinuert (bag belysningen). Dette vil sige at måles der over et døgn for eks. et 42" tv, vil strømforbruget være det samme om ikke mindre for et plasma! medmindre jeg er gået fuldstændig galt i byen ;-)

Det er du ikke, at plasma bruger mere strøm end lcd er en skrøne, der stammer fra den tid da lcd typisk var meget mindre end plasma.

Feks så bruger Samsung LE-40R76BX 250w, de nye Panasonic 42" plasmaer bruger 261w, så det er jo ikke den store forskel.

Der er mange fede skærme derude, så det er bare at komme igang med at kigge. Personligt vil jeg anbefale plasma, men det skyldes selvfølgelig at det var hvad jeg selv valgte, om det er løsningen for dig kan jeg jo ikke sige.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 19 Juni 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Det var ikke bare Plasma v. LCD.

Men også om disse er gode nok, læser mig til at Plasma har bl.a problerm med indbræning og Lcd med død pixel og holdbarhed, derfor gå mit spørsmål og man skal vente til at der kommer noget mere holdbart på market, eller om der er noget nyt lige om hjørne.

30K + er jo mange penge for noget der ikke er rigtig god nok, ville derfor vente, hvis der snart er noget på vej.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 487
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

altså... man kan få super gode lcd og plasmaer som det er nu.. Det der er lige på vej hedder SED og det er toshiba og canon som står for det... Hvor meget det lige er på vej, kan det være mr. flatpanels (han ved vist næsten alt inden for dette felt) eller en anden kan svarer på. Det skulle efter hvad jeg har hørt kommer det til at starte ved 42"-50" og ligge i omegnen af plasma priser altså 30k+. Kender en som har set det, og han er meget begejstret.. det skulle rive lcd og plasma rundt..
Hvad jeg har læst mig til begynder de masseproducere i starten af 2007, så kommer der jo nok til dk i løbet af 2020
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers
 
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1288
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Kaizers Det er godt at være optimist 

2020 passer nok med indførels af 100% digtalt HD TV i DK (100% = at der ikke kan modtages andet end HD TV) og HD-DVD og Blu-Ray uden børnefejl (eller en anden form for HD afspiller)
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det var ikke bare Plasma v. LCD.

Men også om disse er gode nok, læser mig til at Plasma har bl.a problerm med indbræning og Lcd med død pixel og holdbarhed, derfor gå mit spørsmål og man skal vente til at der kommer noget mere holdbart på market, eller om der er noget nyt lige om hjørne.

Pixelproblemer optræder såvel på LCD som plasma. LCD har ikke problemer med holdbarhed - faktisk er teknologien langt mere gennemprøvet en Plasma i kraft af de mange PC-skærme - såvel stationære som på laptops. Jeg vil derfor forvente større risiko for fejl på en plasmaskærm end på en LCD-skærm.

Jeg har selv valgt en Samsung 46" LCD (LE46M51B), som jeg er godt tilfreds med.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
Madman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Samsung LE-40R76BX 250w/40 = 6.25 W pr. tomme, de nye Panasonic 42" plasmaer bruger 261w/42 6.21 W pr. tomme, så LCD bruger mere pr. tomme og man er ret sikker på at det ikke bruger mindre en 250W, hvor PV60 godt kan bruge mindre, tidligere strøm samligning, har tit været mellem 32" LCD og 42 Plasma, så skal plasma altså bruge mere, man kan heller ikke forvente at en Passat har det samme benzinforbrug som en Fiat 500

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes