| Forfatter |
|
LoOnEyBinDK Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Så vidt jeg kan se på de forskellige forumer, er LG LCD'er de eneste der understøtter 1:1 pixelmapping i HDMI/DVI.
Mit spørgsmål er nu om dette er gennerelt for alle LG'er, så vidt jeg kan se i manualen (downloadet) på det tv jeg har tænkt mig at købe (37 LC2) understøttes dette. 1360*768 er listet som en understøttet opløsning både for VGA og HDMI/DVI.
Har jeg ret i dette, anyone?
MVH
|
| Til top |
|
| |
kraller Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 20 Juni 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men er 1:1 pixelmapping ikke en smule "hyped". Jeg kan godt forstå det er rart hvis man bruger sit TV som computerskærm i stor stil.
Men hvis man blot benytter et Media Center og viser lidt billeder er det vel en smule overdrevet at lade 1:1 være alt-afgørende i valg af skærm. Jeg synes nu billedet er fint nok med skalering - i hvert fald godt nok til at vise billeder og endda også afvikle en browser (men gider man det i længden) Langt størsteparten af tiden ser man vel TV/DVD og der er så mange andre faktorer som er mere vigtige end 1:1.
|
| Til top |
|
| |
malkekoen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 254
|
| Sendt: 21 Juni 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil langt hen ad vejen give troelsit ret. Men 1:1 er nu rart når man bruger sin skærm til PC også.
Men hvorfor skal den absolut kunne gøre dette via DVI/HDMI? Mange af skærmene tilbyder dette via VGA - og jeg vil næsten vædde 1 kg salt på at du ikke kan se større forskel på VGA og DVI (på de gode skærme).
Jeg har selv et Sony KDL 32v2000 der kører 1:1 via VGA og det står ligeså flot som det LG jeg har set (LG LB1R), der kørte via DVI. Og jeg bruger min skærm til PC 50% af tiden.
|
| Til top |
|
| |
LoOnEyBinDK Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi, at skærmen så ikke ville kunne bruges i fremtiden i forbindelse med Windows Vista, som kræver HDCP for at kunne afspille HD materiale. Det er bare et forsøg på at være fremtidssikret.
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så vidt jeg ved kan man godt tilslutte sin computer via HDMI, men man får så bare ikke 1:1 mapping - Dvs man får et ok billede kontra et meget godt billede.
Fair nok - det er ikke optimalt, men jeg mener bare at udfra et bredere perspektiv har det kun meget sjældent indflydelse. Jeg synes det er synd hvis man lader denne "feature" styre sit valg af TV på nuværende tidspunkt og hvor langt tid mon der går før man rent faktisk kan afspille HDCP-kodet materiale via Vista. Jeg vurderer vi taler op imod 2 år (udokumenteret gæt)
Langt de fleste vil jo bruge deres nye flade til at se TV på - herunder primært danske kanaler og DVD-film - og der mener jeg desværre man uberettiget begrænser sig ved at lade 1:1 styre sit køb.
Bare min holdning 
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis skærmen primært skal bruges sammen med en computer, så er det jo et meget godt argument, men ellers så synes jeg også der er lidt for meget fokus på det ind i mellem. 
Jeg har netop haft et af Sharp nye Tv til test, som for resten er ganske interessante, og den leverede heller ikke 1:1 pixelmapping, når den blev tilsluttet til en computer. Den understøttede dog opløsningen 1024x768 og den opløsning blev faktisk vist ganske pænt. Vertikalt passer den og horisontalt er gangefaktorer 1,33 i forhold til 1366, som bruges i 1366x768 opløsningen. I denne opløsning stod selv tekst på skrivebordet ganske klart og var fuldt ud anvendeligt. Jeg er også sikker på, at det er de færeste der rent faktisk vil klage over dette med mindre de udelukkende skal bruge Tv'et til monitor for computeren. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 22 Juni 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig. Og pointen er at der næppe er mange der køber et 32-42" TV for at udnytte det PRIMÆRT som pc-monitor, men hvad ved jeg
Langt størstedelen af tiden ser man vel TV/DVD
|
| Til top |
|
| |
el_barto Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 23 Juni 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyundai Imagequest serien understøtter også 1:1 PM herunder Q320, Q321 og A321. ved ikke med Q400 da det er så ny en model.
__________________ Ay Carumba!
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger


Bruger siden: 03 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelsit skrev:
Jeg er enig. Og pointen er at der næppe er mange der køber et 32-42" TV for at udnytte det PRIMÆRT som pc-monitor, men hvad ved jeg
Langt størstedelen af tiden ser man vel TV/DVD |
|
|
Hjemme hos mig står der kun en æske under TV'et, og det er min HTPC. Den modtager Digitalt kabel tv og afspiller DVD, jeg har ikke engang et antenne kabel tilsluttet mit TV. Så jo, største delen af tiden ser jeg TV/DVD, men jeg gør det *via* en PC, og i denne situation er 1:1 pixelmapping ret vigtigt. DVB-C(digitalt kabel-tv) modtages i 576i(indtil videre), hvis du kører 1366x768 skalerse billedet op til 1366x768p og sendes til skærmen. Det er sgu' ikke optimalt hvis skærmen så omskalerer billedet en gang til.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 23 Juli 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også det til at nogen af de TV der ikke understøttet 1:1 der faktisk nedskalere input til noget der ligger under 720. Så når du sender den et HD signal vil den smide noget af det væk før den så opskalere igen til TV’ets opløsning. Hvor fedt er det at købe en HD Ready skærm der så laver hærværk på dit HD signal?
Hvor meget det så betyder i praksis er et godt spørgsmål og er sikkert forskelligt fra TV til TV afhængig af hvor god en skaler den har og TV’ets øvrige egenskaber, men alt andet lige må et TV der ikke nedskalere signalet være bedre end et der gør.
|
| Til top |
|
| |