Emne: LCD/PLASMA HJÆLP ! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 27 Juli 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LCD og Plasma er et område der har min store interesse (primært fordi vi skal have nyt TV), men desværre er området meget uklart for mig.
Jeg søger simpelthen det bedste TV på markedet med et max. budget på max. kr. 30.000
Krav til størrelse er mellem 40-46 tommer Gerne Digital tuner Vil aldrig blive tilsluttet PC'ere osv.
Jeg har læst stolpe op og ned om diverse forskellige TV med forskellige skavanker, men jeg savner et LCD/PLASMA Top10.
Hvad skal vi købe ?
Pioneer ? - Panasonic ? - Samsung ? osv.
Hvad er Jeres bud på det ultimative TV i prisklassen omkring kr. 30.000 ?
Happy
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 27 Juli 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så vil jeg jo sige pioneer plasma. så enkelt er det.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 27 Juli 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre ikke så enkelt endda. Her i forummet findes en række entusiaster, der hver især mener, at det produkt, de har valgt, er det eneste rigtige. Derfor vil de klart anbefale dét og mene, at alt andet er dårligere. Meget naturligt - men selvfølgelig er dét, jeg har valgt bedre 
Mere seriøst: Pioneer og Panasonic laver bestemt flotte skærme således, som andre har skrevet. Hvilken, der er bedst, bliver der aldrig enighed om - og i virkeligheden handler det nok også meget om personlige preferencer. Men man skal heller ikke være blind for, at der findes gode alternativer - der på nogle punkter faktisk kan være bedre end de 2 nævnte.
Jeg har selv valgt Samsung LE46-M51B - en 46" LCD skærm, som jeg er særdeles tilfreds med. Min begrundelse for valget:
- I mine øjne et lige så godt billede som Pioneer 50" - faktisk bedre mht. at billedet stod mere roligt (direkte sammenligning af de 2 skærme med samme signal).
- Gode erfaringer med Samsung fra billigere produkter
- Jeg foretrækker LCD fremfor plasma fordi:
- Mange historier om problemer med indbrændinger på plasma.
- LCD er en mere gennemprøvet teknologi - LCD-skærme har været anvendt i mange år til andre formål - f.eks. bærbare PC-ere - i store tal. Plasma har først været solgt i større mængder i de sidste 2-3år - og iflg. en forhandler, jeg har stor tillid til, har de langt flere reparationer på plasma end på LCD.
- Ingen blæser til at forstyrre fornøjelsen (ikke generel: nogle LCD har faktisk blæser - og ikke alle blæsere kan høres i praksis)
- Flot design (smagssag)
Dette var mine overvejelser - andre kan (og vil) være uenige!
Vær opmærksom på, at alle fabrikanterne (Panasonic(?), Pioneer og Samsung) er igang med at forny deres modelserier. Det betyder, at du kan vælge at vente lidt og få en bedre skærm - eller købe den udgående model lidt billigere (hvis du er heldig). Du kan finde tråde herinde om, hvornår de forskellige skærme forventes at nå DK.
|
| Til top |
|
| |
Tommy21 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 597
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pionner laver de bedste skærme.
Panasonic er også ok, men en vw bliver jo heller aldrig til en mercedes bare fordi den kører godt.
Tommy
__________________ Setup
MartinLogan Vantage, Motif, Fresco i, encore TF
Parasound A21
Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95
Ps3, xbox 360, Wii, PsP
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy21 skrev:
Pionner laver de bedste skærme.
Panasonic er også ok, men en vw bliver jo heller aldrig til en mercedes bare fordi den kører godt.
Tommy
|
|
|
Se - det var et glimrende eksempel på, hvad jeg skrev.... 
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
|
Det er desværre ikke så enkelt endda. Her i forummet findes en række entusiaster, der hver især mener, at det produkt, de har valgt, er det eneste rigtige. Derfor vil de klart anbefale dét og mene, at alt andet er dårligere. Meget naturligt - men selvfølgelig er dét, jeg har valgt bedre 
Mere seriøst: Pioneer og Panasonic laver bestemt flotte skærme således, som andre har skrevet. Hvilken, der er bedst, bliver der aldrig enighed om - og i virkeligheden handler det nok også meget om personlige preferencer. Men man skal heller ikke være blind for, at der findes gode alternativer - der på nogle punkter faktisk kan være bedre end de 2 nævnte.
Jeg har selv valgt Samsung LE46-M51B - en 46" LCD skærm, som jeg er særdeles tilfreds med. Min begrundelse for valget:
- I mine øjne et lige så godt billede som Pioneer 50" - faktisk bedre mht. at billedet stod mere roligt (direkte sammenligning af de 2 skærme med samme signal).
- Gode erfaringer med Samsung fra billigere produkter
- Jeg foretrækker LCD fremfor plasma fordi:
- Mange historier om problemer med indbrændinger på plasma.
- LCD er en mere gennemprøvet teknologi - LCD-skærme har været anvendt i mange år til andre formål - f.eks. bærbare PC-ere - i store tal. Plasma har først været solgt i større mængder i de sidste 2-3år - og iflg. en forhandler, jeg har stor tillid til, har de langt flere reparationer på plasma end på LCD.
- Ingen blæser til at forstyrre fornøjelsen (ikke generel: nogle LCD har faktisk blæser - og ikke alle blæsere kan høres i praksis)
- Flot design (smagssag)
Dette var mine overvejelser - andre kan (og vil) være uenige!
Vær opmærksom på, at alle fabrikanterne (Panasonic(?), Pioneer og Samsung) er igang med at forny deres modelserier. Det betyder, at du kan vælge at vente lidt og få en bedre skærm - eller købe den udgående model lidt billigere (hvis du er heldig). Du kan finde tråde herinde om, hvornår de forskellige skærme forventes at nå DK.
|
|
|
Fint indlæg og rart at du skriver hvad der er din personlige opfattelse frem for at opstille det som om det er facts.
Jeg undlod i mit svar at tage udgangspunkt i hvad jeg selv har valgt, men jeg vil da også gerne fortælle om baggrunden for mit, eller rettere vores valg, kæresten havde også lidt at skulle have sagt 
Det skal siges, at vi købte vores fjernsyn i starten af året, i mellemtiden er der kommet nye modeller og priserne har ændret sig.
Vores valg faldt på et Panasonic TH-42 PV500. De afgørende faktorer var pris, billedkvalitet og afstand. Design var også en lille faktor.
Det mest afgørende var billedkvalitet og afstand, så lad os tage dem. Vi sidder kun 2,5 meter fra fjernsynet. Vores oplevelse af LCD var, at med nogle af de rigtig gode 32" kunne den afstand lige akkurat gå an, med skærme større end 32" var afstanden for kort. Grunden til det, er at vi på de fleste LCD oplever billedet som lidt "fnidret" af mangel på et bedre ord, og det kan man se når man er så tæt på, billedet er simpelthen lidt uroligt.
Det næste problem med LCD er problemerne med at gengive sort. Der er desværre en tendens til at det hele bare bliver mørkegråt og der forsvinder alt for mange detaljer i mørke scener. Jeg så lidt af Batman Begins på en 40" Samsung mener jeg det var, og det var ikke en speciel positiv oplevelse.
Vi synes generelt også, at farverne på LCD skærme har det med at se lidt unaturlige ud, hvilket ikke er et problem hvis man kun ser tegnefilm og spiller computerspil, men det er ikke så godt til film. Der er selvfølgelig stor forskel fra skærm til skærm.
En del LCD skærme har jo også problemer med opdateringshastigheden, så der kan være en tendens til at billedet hakker i det, når der panoreres, men det er selvfølgelig igen meget forskellig fra model til model.
Da tv'et primært skal bruges til at se film og ikke så meget til at se tv, så var det alt sammen egenskaber der gjorde LCD mindre atraktivt i vores øjne.
Ingen af disse problemer var aktuelle med hverken Pioneers eller Panasonics plasmaer, begge ville have passet godt til vores ønsker. Grunden til at det blev Panasonic var prisen. Pioneer var dyrere, specielt da der kom et godt tilbud på Pana'en, så derfor står det nu i vores stue.
Jeg kunne godt tænke mig at tage fat i nogle af de punkter du nævner:
Indbrændinger: Det er rigtigt at man kan finde mange historier om det, og du kan også finde mange historier fra folk der ikke har haft det problem. Det er primært et problem med ældre skærme, men det er da noget man skal være opmærksom på. Vi har ikke set antydningen af indbrænding på vores, vi har faktisk ikke engang oplevet image retention, som mange forveksler med indbrænding, så jeg anser det ikke for at være en faktor når det gælder vores tv, men derfor kan det jo godt være et problem på andre.
LCD er mere gennemprøvet: Det er jo kun delvist sandt i denne sammenhæng. At man i mange år har lavet skærme til computere hjælper jo ikke meget når man skal bruge et tv til stuen, med mindre man vil nøjes med 15"  Det er jo kun i de seneste par år, at man har været istand til at lave skærme der var større end 32" så rent faktisk har man betydeligt flere års erfaring i at lave store plasma skærme end LCD.
Blæsere: Du har helt ret i at de kan være irriterende, men der er der også stor forskel fra model til model. En af mine venner har et Panasonic TH-42 PV-60, der kan man godt høre blæserne når der er helt stille i stuen. Det er ikke irriterende, men du kan høre de er igang. På vores kan man ikke høre blæserne. Det eneste tidspunkt jeg kan høre dem, er når jeg tænder fjernsynet, så kan jeg høre at de starter. Det kræver igen, at der er helt stille i stuen, og når først de kører kan de ikke høres, jeg kan f.eks. ikke høre at der bliver mere stille når fjernsynet slukkes igen.
Det var så mine erfaringer og overvejelser, og jeg er sikker på der også er mange der er uenige med mig 
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at Pioneer XDE436 er den bedste i prisklassen - Efter min mening.
Helt enig i at Panasonic PV500, PV600 PV60 osv er næsten lige så gode, men kun NÆSTEN.
Derudover er der nogle LCD'er som også gør det rigtig godt her er Samsung 40M61 og den nye 40M71 samt Philips 9830/9831, samt Sony's nye 2000 nogle af de bedste.
Samlet set er der efter min mening ikke nogen tvivl om at Pioneer'eren vinder samlet, den har ganske enkelt det bedste billed.
Dette er naturligvis bare min mening, andre har en anden mening - Heldigvis da.
Mit råd. tag ud og se de omtalte modeller og træf dit valg.
Nicolai __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt på linie m MichaelWB,og vil blot tilføje,at jeg synes LCD er noget mere signalafhængig end plasma ?, -og så synes jeg forøvrigt ,at fodbold VM i den grad var noget mere overbevisende på plasma .
Jeg tror på ,at en måske ikke så fjern fremtid tilhører LCD, - men foreløbigt har jeg ikke set et LCD der matcher feks Pana60 på et SD tv signal.Det være sig digitalt eller analogt. Heller ikke Philips 9831 !
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
|
|
|
|
rigtig flot indlæg men.
den kan også vendes om.
i stedet for at sige: det tv har jeg valgt, så det er det bedste.
kan man sige: jeg har valgt det her tv fordi det er det bedste.
det er to forskellige betydninger som lyder ens men er meget forskellige.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
|
Jeg er helt på linie m MichaelWB,og vil blot tilføje,at jeg synes LCD er noget mere signalafhængig end plasma ?, -og så synes jeg forøvrigt ,at fodbold VM i den grad var noget mere overbevisende på plasma .
Jeg tror på ,at en måske ikke så fjern fremtid tilhører LCD, - men foreløbigt har jeg ikke set et LCD der matcher feks Pana60 på et SD tv signal.Det være sig digitalt eller analogt. Heller ikke Philips 9831 !
|
|
|
Enig. tror selv på at LCD har fremtiden men lige PT er plasma bedst.
læste forresten om en ny type skærm kaldt: OLED som ikke vil være mere en 2 cm tyk. fremfor LCD/plasma på 10 cm.
Så er der overhovedet en fremtid for det l**t vi ligger og roder med i dag. Hmm. nej tror jeg så nok ikke.
ups off topic. men det skulle lige med.
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 28 Juli 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ejer hverken en plasma eller LCD i øjeblikket, men har også været ude at kigge.
Personligt synes jeg at Pioneeren havde (klart) det bedste billede(imod alle andre plasma eller LCD), men den har ry for indbrænding og er alt for dyr. Panasonic lader til at være et rigtig godt kompromis. Begge dog kun sålænge vi ikke taler om tilslutning til en PC hvor de vist begge falder til kort (ingen 1:1 pixelmapping så vidt jeg har hørt).
I LCD verdenen er Samsung ret godt(men ingen 1:1 via DVI->HDMI). LG'erne har også gode anmeldelser men har ikke selv set dem.
Mht. til plasma vs. LCD, så er det et hårdt valg. Rent billedekvalitets mæssigt så er plasma'erne dog bedst(IMHO), de har bedre sort, er bedre til at vise mørke scener/gråtoner(stort problem for LCD), de har hurtigere respons tid og bedre kontrast. LCD'er er tilgengæld mere lysstærke og får ikke indbrænding og er generelt mere fysisk/mekanisk holdbare.
Derudover har 42"/43" plasma en lidt lav opløsning på kun 1024x768(non-square pixels, et problem ved tilslutning til PC). Tilsvarende LCD'er har 1366x768 eller 1920x1080 hvilket potentielt giver et skarpere billede ved HD materiale(og især i computer menuer etc).
Personligt overvejer jeg en 50" LG 50PC1R plasma med 1366x768
opløsning ( 18-19k i tyskland), men jeg har ikke udelukket en 42" LG
LCD (LG 42LB1R eller LG 42LC2R). (LG fordi de understøtter 1:1 pixelmapping).
Umiddelbart ville jeg klart gå efter plasma siden du ikke regner med PC tilslutning.
Jeg kan anbefale at læse: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display
Tilsidst vil jeg foreslå at du går ud at kigger lidt selv og prioriterer i forhold til de forskellige svagheder.
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Fint indlæg og rart at du skriver hvad der er din personlige opfattelse frem for at opstille det som om det er facts. |
|
|

MichaelWB skrev:
|
Jeg undlod i mit svar at tage udgangspunkt i hvad jeg selv har valgt, men jeg vil da også gerne fortælle om baggrunden for mit, eller rettere vores valg, kæresten havde også lidt at skulle have sagt 
Det skal siges, at vi købte vores fjernsyn i starten af året, i mellemtiden er der kommet nye modeller og priserne har ændret sig.
Vores valg faldt på et Panasonic TH-42 PV500. De afgørende faktorer var pris, billedkvalitet og afstand. Design var også en lille faktor.
Det mest afgørende var billedkvalitet og afstand, så lad os tage dem. Vi sidder kun 2,5 meter fra fjernsynet. Vores oplevelse af LCD var, at med nogle af de rigtig gode 32" kunne den afstand lige akkurat gå an, med skærme større end 32" var afstanden for kort. Grunden til det, er at vi på de fleste LCD oplever billedet som lidt "fnidret" af mangel på et bedre ord, og det kan man se når man er så tæt på, billedet er simpelthen lidt uroligt.
|
|
|
Det afhænger meget af indstilling. Ved udpakning af vores, var det klart et problem (og skuffelse) med fabriksindstillingerne. Efter ½ time med lidt indstillinger, var problemet væk og billedet flot - selv med et ringe antennesignal. Om Plasma kunne have gjort det lidt bedre er svært at sige, da jeg ikke havde et plasma ved siden af....
MichaelWB skrev:
|
Det næste problem med LCD er problemerne med at gengive sort. Der er desværre en tendens til at det hele bare bliver mørkegråt og der forsvinder alt for mange detaljer i mørke scener. Jeg så lidt af Batman Begins på en 40" Samsung mener jeg det var, og det var ikke en speciel positiv oplevelse. |
|
|
Igen - var det indstillet "korrekt"?
MichaelWB skrev:
|
Vi synes generelt også, at farverne på LCD skærme har det med at se lidt unaturlige ud, hvilket ikke er et problem hvis man kun ser tegnefilm og spiller computerspil, men det er ikke så godt til film. Der er selvfølgelig stor forskel fra skærm til skærm.
En del LCD skærme har jo også problemer med opdateringshastigheden, så der kan være en tendens til at billedet hakker i det, når der panoreres, men det er selvfølgelig igen meget forskellig fra model til model.
Da tv'et primært skal bruges til at se film og ikke så meget til at se tv, så var det alt sammen egenskaber der gjorde LCD mindre atraktivt i vores øjne.
Ingen af disse problemer var aktuelle med hverken Pioneers eller Panasonics plasmaer, begge ville have passet godt til vores ønsker. Grunden til at det blev Panasonic var prisen. Pioneer var dyrere, specielt da der kom et godt tilbud på Pana'en, så derfor står det nu i vores stue.
Jeg kunne godt tænke mig at tage fat i nogle af de punkter du nævner:
Indbrændinger: Det er rigtigt at man kan finde mange historier om det, og du kan også finde mange historier fra folk der ikke har haft det problem. Det er primært et problem med ældre skærme, men det er da noget man skal være opmærksom på. Vi har ikke set antydningen af indbrænding på vores, vi har faktisk ikke engang oplevet image retention, som mange forveksler med indbrænding, så jeg anser det ikke for at være en faktor når det gælder vores tv, men derfor kan det jo godt være et problem på andre. |
|
|
Uden at skulle påberåbe mig statistisk grundlag, har der været en tendens til blandt de historier, jeg har hørt/læst, at Pioneer har en del problemer - Panasonic lader til at være mindre ramt, hvilket også svarer til dine erfaringer.
MichaelWB skrev:
|
LCD er mere gennemprøvet: Det er jo kun delvist sandt i denne sammenhæng. At man i mange år har lavet skærme til computere hjælper jo ikke meget når man skal bruge et tv til stuen, med mindre man vil nøjes med 15"  Det er jo kun i de seneste par år, at man har været istand til at lave skærme der var større end 32" så rent faktisk har man betydeligt flere års erfaring i at lave store plasma skærme end LCD.
[QUOTE=MichaelWB]
Ikke desto mindre vil jeg foretrække de mange års erfaringer med lidt mindre skærme - det har da også vist sig at LCD har færre problemer end plasma i praksis. Det er dog kun en fordel med begrænset levetid - erfaringerne med plasma kommer jo nu med de store styktal, og forbedringerne er store for hvert modelskift samtidig med at prisen falder (gælder også LCD).
[QUOTE=MichaelWB]
Blæsere: Du har helt ret i at de kan være irriterende, men der er der også stor forskel fra model til model. En af mine venner har et Panasonic TH-42 PV-60, der kan man godt høre blæserne når der er helt stille i stuen. Det er ikke irriterende, men du kan høre de er igang. På vores kan man ikke høre blæserne. Det eneste tidspunkt jeg kan høre dem, er når jeg tænder fjernsynet, så kan jeg høre at de starter. Det kræver igen, at der er helt stille i stuen, og når først de kører kan de ikke høres, jeg kan f.eks. ikke høre at der bliver mere stille når fjernsynet slukkes igen.[QUOTE=MichaelWB]
Der er også stor forskel på, hvor "følsom" man er mht. støj. Personligt kan jeg ikke acceptere "uvedkommende støj" som blæsere (eller knirken i bilen) - andre kan sagtens abstrahere fra den slags.
[QUOTE=MichaelWB]
Det var så mine erfaringer og overvejelser, og jeg er sikker på der også er mange der er uenige med mig 
|
|
|
Tak for dem!
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panasonic kan opnå 1:1 pixelmapning via VGA indgangen.
Da jeg valgte TV hadde jeg 3 faktorer at tage hensyn til; Pris, billedkvalitet og daglig brug (herunder bl.a faren for retention/burn-in)
Selv om Pioneer i manges øjne (jeg er dog selv ikke sikker) leverer et bedre billede scorede den så lavt i de to andre kategoriene at den udgik som kandidat. På det tidspunktet da jeg købte var det ellers kun LCD der var et realistisk alternativ. Absolut alle LCD apparatene scorede lavt i mindst en kategori da de alle enten var for dyre, hadde for dårlig billedkvalitet eller dårlig indsynsvinkel.
Det jeg til slut stod tilbage med var PV60. I dag findes der nye plasmaapparater fra LG og Samsung som der også er værdt at tage med i overvejningen, og om du ikke skal ha dit nye TV i morgen så er Pioneers nye model også lige om hjørnet. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|