Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 15:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony KDF-E50A11E VS. Samsung SP-50L6H (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at spare sammen til et nyt tv, og efter mange timers usselt ungdomsarbejde er jeg ved at have penge til det

Egentlig var planen en 32/37" lcd, eller et 42" plasma, men så faldt jeg over sony's 3lcd, og mente bestemt at den store billed-størrelse retfærdiggjorde dybden, som stadig er mindre end et 32" crt

Nu ser jeg at Samsung har Dlp i samme størrelse og ca. samme pris, men det er jo svært, når jeg ikke kan se dem nogen steder

Det er disse 2 der er tale om:

Sony

Samsung

Er der nogen der har set de to skærme, eller ved hvilket det er bedst, og evt. hvor jeg kan se dem i Odense eller København

Kom også gerne med andre forslag til en skærm i 10.000. kr-klassen (fra Tyskland)

Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

Skal lige  siges  at jeg har planer om at bruge det med en HTPC Men kan de det? Tænker på 1:1 pixel mapping, ved ikke hvad det er, men har hørt det er nødvendigt til htpc

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Her kan jeg hjælpe, har selv brugt det Sony TV'et  til det samme. Det egner sig ikke super godt til HTPC.

TV'et tilføjer et skarpheds filter til HDMI inputtet som ikke kan slukkes helt, der resulterer i at der ved 1280x720 input over HDMI bliver 1:1 mapped på linie basis, men hver linie tværet lidt ud horisontalt. Jeg tror ikke der bliver skaleret dog, men 1:1 pixel mapping er det *IKKE*. Desuden har det også ca. 5% overscan. Kig her http://pixelmapping.wikispaces.com/Sony+TVs og følg linked under 'Source'.

Et par hurtige pro/cons ved TV'et:

Godt:
- Generelt god billedkvalitet
- Stor og billig
- Strømbesparende (175-180W for 50" har målt efter og det passer)
- Godt til at lege biograf

Dårligt:
- Er ikke spor stille, larmer ca. som en projektor (nogen har dog nævnt at det kun gælder modeller produceret tidligt og at støjen siden er forbedret).
- Når du tænder går der ca. 30-40 sekunder før der kommer noget billede, og mindst 60 sekunder før billedet er oppe på normal lysstyrke.
- Håndterer mørke scener lidt småskidt da det er baseret på LCD teknologi.
- Skrøbeligt, mit TV er gået i stykker så mange gange at jeg nu er ved at bede om at få pengene tilbage.
- Knap så godt til casual TV seening, et larmende 50" monstrum er et voldsomt mens man ser nyheder.

Da jeg bruger HTPC til at (TV/DVD/musik) har jeg tænkt mig at købe et LCD/plasma tv istedet når jeg får pengene tilbage. Evt. et 42" Amoi 1920x1080p LCD TV som kan købes for under 15.000kr i tyskland. Producenten siger det understøtter 1:1 og det gør en svensker som har det også.
Til top Vis ziphnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ziphnor

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på LG's 42PM1MA, men hvordan med opløsningen? Og hvad med burn in?

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Kan det passe at man skal have et 1080p tv med 1:1 pixelmapping, for at det er optimalt til HTPC?

Lcd'er kommer jo normalt ikke i 720p, og man kan ikke 1:1 pixelmappe, da den anden opløsning ikke kan deles med 8

Og hvad med plasma-opløsningerne? Pixelsne er jo aflange, så det bliver jo strakt ud

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Man kan godt pixel mappe et 1366x768 display med en PC. Du tænker på 1:1 pixel mapping ifht til video kilden.  1:1 pixel mapping betyder at 1 pixel i PC'ens output tegnes som en pixel på panelet. At PC'en har skaleret video kilden er en anden sag. Du skal tænke på at et 1080p display også bliver nød til at foretage et skalerings trin for at vise 720p.  Desuden er det meste TV stadig 576p hvilket skal skaleres uanset hvad. Det man prøver at undgå med 1:1 pixelmapping er at indføre et skalerings trin imellem PC'en og fjernsynet.

Hvis man har et 1920x1080 LCD TV og man mest modtager 1080i så kan man opnå 1:1 pixel mapping hele vejen igennem, fra kilden, til desktoppen til TV'et.

Det er kun 42" plasma der er aflange, 50" er normale.

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Har kigget lidt på LG's 42PM1MA, men hvordan med opløsningen? Og hvad med burn in?

Personligt ville jeg ikke gide at slås med at få programmer til at kompensere for de aflange pixels.

Ellers har jeg på fornemmelsen at LG's PC1R serie er bedre, den er meget nyere ihvertfald. Alle LG plasma'erne lader dog til at have mørke grå baggrund istedet for sort, hvilket er lidt uheldigt(prøv at se dem i en butik).

Personligt har jeg lige besluttet mig for at vente efter at jeg læste dette: LG press-release

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil du undgå at skærmen skalerer billedet, når en computer ikke sender 1366, men 1360? 

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Computeren kan sagtens sende 1366x768, alle Nvidia kort kan gøre det over DVI og ATi X1K serien kan også være med. Kig på dokumentationen til Nvidias nyere drivere, 1366x768 står som en understøttet opløsning. Derudover mener jeg at LG skærmene godt kan mappe 1360x768 1:1 med 3 pixels underscan i hver side.

Men som sagt har jeg selv tænke mig at vente på LGs 1080p skærm, og alle grafikkort der rent faktsik er hurtige nok til at vise HDTV kan også outputte 1920x1080p.

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Havde ellers læst i den der ultimative lcd til htpc tråd, at det ikke er muligt for noget grafikkort at sende en opløsning, der er udelelig med 8, pga at alle grafikkort undtagen 2 Matrox kort, overholder en standard, der komme fra en eller anden Motorolla controler,  eller sådan noget.

Men det ved jeg ikke om passer?

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Havde ellers læst i den der ultimative lcd til htpc tråd, at det ikke er muligt for noget grafikkort at sende en opløsning, der er udelelig med 8, pga at alle grafikkort undtagen 2 Matrox kort, overholder en standard, der komme fra en eller anden Motorolla controler,  eller sådan noget.

Den tråd er gammel, men det passer næsten. Inden Ati X1k serien kom var der næsten ingen kort der kunne gøre det over VGA. NVidia har dog altid kunne gøre det over DVI, og ATi X1k kan nu gøre det over både VGA og DVI.

Hvis du ikke tror mig så se Nvidias driver release notes:
her

Kig nederst på side 74(trykte sidetal ikke PDF sidetal), Tabel A.2 "Non-standard modes supported", der ser du feks. 1680x1050 og 1366x768 .

Og ellers kan du læse på powerstrip forumets FAQ om dette:
http://forums.entechtaiwan.net/viewtopic.php?t=20

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Mange tak

Ikke fordi jeg ikke troede på dig, men det er jo svært når 2 siger noget forskelligt

Så tror jeg, jeg vil satse på lcd, så jeg ikke skal bekymre mig om burnin Jeg har overvejet LG, men skal jeg købe med eller uden indstilling af backlight

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Mange tak

Ikke fordi jeg ikke troede på dig, men det er jo svært når 2 siger noget forskelligt

Det er skam helt i orden. Der er mange mennesker som bare påstår ting på et forum for at virke smart(jeg er heller ikke selv helt uskyldig ;)

Citér:

Så tror jeg, jeg vil satse på lcd, så jeg ikke skal bekymre mig om burnin Jeg har overvejet LG, men skal jeg købe med eller uden indstilling af backlight

Indstilling af backlight? Det er en problem stilling jeg endnu ikke har hørt om? Udover brightness hvad skulle man så kunne indstille på backlight?

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hvor kraftigt det skal lyse, altså hvor meget det lyder op Sådan har jeg ihvert fald forstået det

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Hvor kraftigt det skal lyse, altså hvor meget det lyder op Sådan har jeg ihvert fald forstået det

Nu er det nok mig der er dum, men det var lige præcis det jeg troede brightness indstillingen var :)

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

ziphnor skrev:
KennethB skrev:

Nu er det nok mig der er dum, men det var lige præcis det jeg troede brightness indstillingen var :)

Nok mig der har misforstået noget så

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu ret forelsket i Sonys 50"
Er det, det de kalder A12U i USA? For på avforums har jeg ikke hørt noget med 40 sek. opstart. Er du

sikker på, at det ikke er dit tv, der er noget galt med
Jeg tror godt jeg kan bruge det til htpc, for som du skriver på avforums, er det kun ved computer brug, det er et problem.

Og htpc'en skal kun bruges til at afspille film, og så til at dekode DTS/DD, som skal forstærkes af min stereoforstærker, og bagkanalerne af en 3kanals effekt

Dog er der ikke købt andet end stereo forstærkeren + fronter, så planerne kan jeg ændre 1000 gange inden tv + surround bliver en realitet.

Men mange, mange tak for hjælpen indtil videre

sauron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 August 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Har også sony'et og er yders tilfreds.har ik haft nogle problemer med det og blæsern ka man stort set ik høre (har en nyer model). bruger min til tv og dvd og xbox360 og syntes den viser alting fl**t( mørke sener har den lidt sværdt ved men ik noget vildt). tror ik du finder bedre til prisen.

den tag lidt langtid om at varme op men det ik noget jeg tænker over mere. kan kun anbefale dette fjernsyn.

plus koster samsungen ik næsten 8000kr mere i dk. aller er den faldet meget på det sidste?

J

Til top Vis sauron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sauron

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

sauron skrev:

Har også sony'et og er yders tilfreds.har ik haft nogle problemer med det og blæsern ka man stort set ik høre (har en nyer model). bruger min til tv og dvd og xbox360 og syntes den viser alting fl**t( mørke sener har den lidt sværdt ved men ik noget vildt). tror ik du finder bedre til prisen.

Sony'en egner sig ikke til at forbinde til en HTPC, tro mig! Og det er nu engang blevet bragt op som relevant for OP. Desktoppen ligner l**t pga af den vandrette skalering/edge enhancement. Det ser sikkert fint ud i Xbox'en fordi Xbox spil er lavet til fremvisning på TV, så de sørger for store bogstaver etc så skalerings problemer ikke er så tydelige. Browsing og PC spil er ikke rart at se på ved brug af DVI->HDMI.

Men hvis man er ligeglad med HTPC og derudover ikke har nogen støj problemer(som sagt min var en jumbo-jet) og kan leve med den lange opstarts tid, så får man rigtig meget TV for meget lidt.

ziphnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

KennethB skrev:
Jeg er nu ret forelsket i Sonys 50"
Er det, det de kalder A12U i USA? For på avforums har jeg ikke hørt noget med 40 sek. opstart. Er du

sikker på, at det ikke er dit tv, der er noget galt med
Jeg tror godt jeg kan bruge det til htpc, for som du skriver på avforums, er det kun ved computer brug, det er et problem.

Hvad er forskellen på PC og HTPC? HTPC = Home Theater Personal Computer = PC! En HTPC er ikke andet end en computer og hvis en computer har forbindelses problemer så får en HTPC det også. Desuden skal du passe meget på for den amerikanske udgave understøtter nemlig 1:1 over VGA ved 1280x768(med vertikalt overscan)! (det gør den europæiske IKKE).

Mht. til opstarts tiden, så er det ikke nævnt fordi *ALLE* bagprojektions tv har så lang opstarts tid. Det skyldes at pæren skal varme op, ligesom i en normal projekter. Et bagprojektions TV er ikke andet end en projekter der flyttet om bag lærredet.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes