Forfatter |
|
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg skal ud og købe min første projektor. Jeg overvejer en Sanyo Z2 eller en Pany 500. Alternativt overvejer jeg en brugt CRT projektor f.eks. en Sony vph 127x eller lignende. Er billedet så meget bedre på en CRT projektor, at det forsvarer den noget mere omstændelige installation og konfiguration?
Hvilket lærred bør jeg anskaffe mig? Jeg har et gammelt lærred der har været brugt til at vise lysbilleder på, som jeg har overvejet at give en sort ramme. Vil det være en acceptabel løsning, eller er et rigtigt lærred at foretrække?
Jeg satser på at kunne få et billede på ca. 100".
Jeg skal anvende projektoren i et kælderrum på ca. 30 m2. Det er muligt at mørklægge rummet næsten 100%. Vægge og loft er malet mat hvide, så de kan måske give lidt genskind.
|
Til top |
|
|
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
Hejsa
Jeg skal ud og købe min første projektor. Jeg overvejer en Sanyo Z2 eller en Pany 500. Alternativt overvejer jeg en brugt CRT projektor f.eks. en Sony vph 127x eller lignende. Er billedet så meget bedre på en CRT projektor, at det forsvarer den noget mere omstændelige installation og konfiguration?
Hvilket lærred bør jeg anskaffe mig? Jeg har et gammelt lærred der har været brugt til at vise lysbilleder på, som jeg har overvejet at give en sort ramme. Vil det være en acceptabel løsning, eller er et rigtigt lærred at foretrække?
Jeg skal anvende projektoren i et kælderrum på ca. 30 m2. Det er muligt at mørklægge rummet næsten 100%. Vægge og loft er malet mat hvide, så de kan måske give lidt genskind.
|
|
|
Billedet bliver ikke bedre end det lærred det bliver vist på, så kan du selv regne svaret ud ;0).
Det er det samme som at købe en forstærker til 30000kr. og smide et par små noname satelitt højtalere på den.
Efter hvad jeg har forstået er CRT nogle ordentlige bæster typisk 40-100+ kg. Så det er helt sikkert noget man skal tage med i betragtningen.
Mvh.
Per
|
Til top |
|
|
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg vil anbefale dig at se på en CRT, når du har rummet til det, den giver et meget bedre bilde end en LCD og DLP, syntes jeg
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes du skulle prøve at se nogle forskellige projektorer i diverse hifi forretninger. Således vil du blive overbevist af dine egne øjne, istedet for andres holdninger på diverse fora.
- hermed ikke sagt at fora ikke er de bedste til at spore sig ind på hvad det sådan ca. er man ønsker...
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
Hejsa
Jeg skal anvende projektoren i et kælderrum på ca. 30 m2. Det er muligt at mørklægge rummet næsten 100%. Vægge og loft er malet mat hvide, så de kan måske give lidt genskind. |
|
|
Det er altså ikke så svært at installere og kalibrerer en CRT med Digital chassis (de fleste).
Det er næsten som dit TV, alt foregår (med undtagelse af linie justering) via fjernbetjening og onscreen menuer og guider.
Når du har prøvet det én gang, så er det let næsten gang.
Jeg vil klart anbefale et bedre lærred, men hvis penge punge n er tom, kan du jo bruge det som en midlertidigt løsning.
Jeg vil anbefale et fastramme lærred fra Da-Lite med Cinema Vision Gain 1.3 dug.
Jeg har selv købt en 92" (samme bredde som 100" 4:3) 16:9 til min nye CRT fra crtcinema.com - ca. 3500kr inkl fragt til DK, derefter kommer tolden og momsen.
Denne dug er sammen med Stewards de eneste der er ISF certificeret.
Ja, CRT er så meget bedre, når du først har set kontrasten (= dynamiken), naturligeheden og dybde fornemmelsen på en CRT, så har du nok ikke lyst til andet.
Mørklægning er en GOD idé, - hvem ser da også film i en oplyst stue??
Kan du ikke male dine vægge en mørk farve?
Reflektioner vil være et problem, uanset hvad projektions teknologi du vælger. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 November 2003 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thue K skrev:
Jeg synes du skulle prøve at se nogle forskellige projektorer i diverse hifi forretninger. Således vil du blive overbevist af dine egne øjne, istedet for andres holdninger på diverse fora.
- hermed ikke sagt at fora ikke er de bedste til at spore sig ind på hvad det sådan ca. er man ønsker...
|
|
|
Jeg er helt enig, jeg har også travet Odense tyndt for at finde projektorer, men det eneste sted jeg har kunnet se en i brug var i Electronic World, hvor de havde en forkølet data-projektor stillet op.
Er der nogen, der kender et sted i Odense/Fyn, hvor man kan se en CRT projektor eller en Sanyo/Panasonic i funktion?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 26 November 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kommer til KBH og ikke har andre steder at tage hen er du velkommen til at komme forbi og glo på mit Z1 set-up.
|
Til top |
|
|
MicoBrian Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 27 November 2003 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at kvaliteten i en CRT projektor er højrere end både LCD og DLP projektorer, specielt sort-niveauet er klart bedre på en CTR.
Men alt kommer jo i sidste ende an på prisen. Når du nu har et kælderrum, som det er muligt at mørkelægge, så kan du sagtens få glimrende kvalitet med LCD og specielt med DLP. - og de er typisk billigere og mindre end en CRT projektor.
Men jeg vil absolut ikke råde dig til at bruge dit lysbilled lærred. Hvis det er et ordentligt lysbilledlærred, så er det meget reflekterende (gain >> 1). Så vil jeg egentligt sige at et hvidt lagen, hængt op på væggen, er bedre. Men hvis du overvejer at bruge 20-30K på at indrette bio, så er der sikkert også nogen tusinde til et ordentligt lærred.
Men held og lykke med det. Når du har fået det lavet, må du jo uploade nogle billeder. - det er altid sjovt at se.
Brian
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2003 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MicoBrian skrev:
Der er ingen tvivl om at kvaliteten i en CRT projektor er højrere end både LCD og DLP projektorer, specielt sort-niveauet er klart bedre på en CTR.
Men alt kommer jo i sidste ende an på prisen. Når du nu har et kælderrum, som det er muligt at mørkelægge, så kan du sagtens få glimrende kvalitet med LCD og specielt med DLP. - og de er typisk billigere og mindre end en CRT projektor.
Men jeg vil absolut ikke råde dig til at bruge dit lysbilled lærred. Hvis det er et ordentligt lysbilledlærred, så er det meget reflekterende (gain >> 1). Så vil jeg egentligt sige at et hvidt lagen, hængt op på væggen, er bedre. Men hvis du overvejer at bruge 20-30K på at indrette bio, så er der sikkert også nogen tusinde til et ordentligt lærred.
Men held og lykke med det. Når du har fået det lavet, må du jo uploade nogle billeder. - det er altid sjovt at se.
Brian |
|
|
Fra ny er CRT meget dyre, men ingen siger man absolute skal købe nyt. Selv en 10 år gammel CRT er generelt bedre end de bedste og dyreste nye DLP - inkl. 3 Chip løsninger.
De kan som regel fås fra 7000-30.000kr. Alt efter kaliber, type og mærke. 7" ES er billigst mens 9" EM er dyrest.
Det er lige netop sort der er så afgørende for oplevelsen, tænk Star Wars hvor rummet faktisk er sort og ikke mørkegråt.
Et lagen bør du for alt i verden undgå! Det kan ikke styre lyset og er umuligt at holde helt flat.
Du kan jo bruge dit lærred som en midlertidig løsning. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 27 November 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige været til demo med Barco's DLP og her erkender den kære mand at problemet med DLP er sortniveau (ja selv på 3 chip) og de eneste der kan dette er CRT. Så er du til høj kontrast så er CRT vejen.
Han siger også at skal man købe nyt f.eks. for 85.000kr så er en DLP det bedste da nye CRT koster fra 125.000kr
Derfor find nogle CTR som eret par år gamle de fås billigt og til Hjemme nørden så er det altså det bedste billede man kan få uanset pris.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 November 2003 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder mere og mere som om CRT er vejen frem. Kender I et sted hvor man kan se en CRT projektor i funktion?
De to eneste ordentlige projektorer jeg har set var på KT Radios HiFi messe i Odense, hvor de havde en Panasonic 300 og en Infocus 5700 (gav et godt billede).
Hvad skal man specielt være opmærksom på når man kigger efter en CRT projektor. Der er noget med om det er Electro magnetisk eller electro statisk fokus (hvad betyder det i praksis)?
Er der noget med at de væskekølede rør, kan tabe væsken over årene?
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Har lige været til demo med Barco's DLP og her erkender den kære mand at problemet med DLP er sortniveau (ja selv på 3 chip) og de eneste der kan dette er CRT. Så er du til høj kontrast så er CRT vejen.
Han siger også at skal man købe nyt f.eks. for 85.000kr så er en DLP det bedste da nye CRT koster fra 125.000kr
Derfor find nogle CTR som eret par år gamle de fås billigt og til Hjemme nørden så er det altså det bedste billede man kan få uanset pris. |
|
|
Barco Cine 7LT fås til omkring 70000kr..... ja fra ny. __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projectorfreak skrev:
Det lyder mere og mere som om CRT er vejen frem. Kender I et sted hvor man kan se en CRT projektor i funktion?
De to eneste ordentlige projektorer jeg har set var på KT Radios HiFi messe i Odense, hvor de havde en Panasonic 300 og en Infocus 5700 (gav et godt billede).
Hvad skal man specielt være opmærksom på når man kigger efter en CRT projektor. Der er noget med om det er Electro magnetisk eller electro statisk fokus (hvad betyder det i praksis)?
Er der noget med at de væskekølede rør, kan tabe væsken over årene?
|
|
|
Elektromagnetisk fokus er den bedste fokus, alt står godt også i hjørnerne, men EM fokus koster knaster. Dette betyder dog ikke, at ES fokus er dårligt.
Jeg har ikke hørt om nogle der taber væske "over årene", kun i forbindelse med skader. Og det har været liquid couplede rør, ikke væske kølede...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 02 December 2003 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad CRT projektorene i den lidt mere økonomiske klasse ? Skal man "nøjes" med DLP som NEC HT-1000, eller LCD som Panasonic 300 og 500 ?
De CRT jeg havde kig på var bl.a.
Barco Data 801S set brugt hos DC-Tronic til ca. 16.000,-
Sony VPH- 1272 set ny DC-Tronic til 20.000,-
hvad mangler de billige / hvad kan de dyere? Er det ikke mest noget at gøre med hvor stort billed man skal bruge?
Webmonkey, hvad gav du for en BG808, er det ikke sådan en du har ?
Har hørt noget om at rørene i CRT projektorer kan genopbygges?
Er der nogen i nærheden af limfjorden eller skive som har en CRT fætter, som man kan se en demonstration af ?
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2003 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mange CRT rør kan genopbygges.
Genopbyggede rør kan ofte fås til ½ af ny pris.
Se evt. på crtcinema.com
Sony rør er dog ofte et problem, da Sony har modsat sig opbygningen.
Barco 801s er fin som begynder projektor(hvis du altså senere vil have noget med EM), men 16.000 lyder lige i overkanten. Det kan godt være at det er 8" (samme rør som VPH-1272), men den er stadig med ES fokus.
Jeg fik min Barco 808 til en meget favorabel pris
Som Jonas siger, så for du det bedste billede med en billig CRT contra en dyr digital.
Der er gandske vist noget mere opsætning/tweake arbejde, men når du har gjort det, så bliver du belønnet!
(Og så kan man læne sig tilbage i sofaen og grine af de som har købt Z2 og AE500....  )
Jeg har en Electrohome ECP 3500 CRT jeg kan sælge for 9000kr. Den er 100%, gode rør og kan selv ses i drift.
Performance mæssigt ligger den hos omkring Barco Data 800/801. Og den er meget støjsvag ligesom Barcoerne.
Sonyen larmer en DEL.
Desuden fylder den halvdelen af Barcoen.
Designmæssigt ligner den meget cyclops SIM.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|