Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt TV samt spørgsmål om DVB-tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Endnu en af disse tråde, men er i vildrede om hvor jeg skal kaste mine penge hen.

Er lige kommet hjem fra et halvt år i Irak, så har ikke rigtig fulgt med i tv-udviklingen, men har da overvejet følgende:

Panasonic TH 42PV60

Panasonic TH 42PV600 (kan dette vægophænges?)

Samsung LE40M61B

Samsung LE40M61BX (forskellen på denne og 61B?)

Samsung LE40M71B

Jeg har kigget og læst frem og tilbage i et stykke tid nu, og det er fandme svært, når man ikke er fagmand, derfor håber jeg at nogen kan hjælpe mig.

Jeg skal bruge et nyt tv.

Krav:

Vægophæng en mulighed

Min. 40"

Bruges primært til dvd og xbox 360, men også alm. tv via analog antenne, senere kabel, og samtidig overvejer jeg mediacenter, men det er ikke sikkert endnu.

Pris: max 20.000, gerne lidt billigere

Endvidere er jeg i tvivl om tuneren til digital skal være indbygget. Hvis jeg køber en ekstern, så skal jeg vel bruge fjernbetjeningen fra den til at skifte kanal, og ikke fjernbetjeningen til mit dyre tv? Pt sidder mine forældre og skifter på en billig plastik fjernbetjening, selvom de har den dyre B&O fjernbetjening, og det virker rimelig dumt.

Så kort sagt, jeg vil helst have 1 fjernbetjening jeg tænder tv'et på og styrer kanalerne. Kan dette lade sig gøre hvis den ikke er indbygget?

Endvidere er de vel ikke helt klar over formaterne endnu, så det kan være ens indbyggede tuner er nul og niks værd om et halvt år, eller er jeg forkert på den?

hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg kke så meget inde i det, men Sony Bravia tv'ene kan jeg rigtig got lide designet på, men hvordan er deres billede or resten af kvaliteten i forhold til samsung og panasonic?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Sådan som tingene udvikler sig indenfor TV og nye transmissions former..! Kan man vente sig ihjel!?

Jeg syntes du skal købe det tv, som du syntes har det bedste billede, hvor din holdning til pris og kvalitet hænger sammen, og den eneste feature som jeg vil hænge mig i !? At der er en eller anden form for digital billede indgang, og en minimum opløsning på 1280x768 for at være HD forberedt.

Fordi..!

DVB-T billede modtagelse. Her har man valgt at benytte MPEG-2 som faktisk, før det kommer på markedet, er forældet, det fylder simpelthen for meget, og man vil have svært ved at sælge kanaler nok på båndet. For der er ingen tvivl om, det bliver MPEG-4 det kommer til at blive, også når man skal til at se HD tv i fremtiden.

Og de er ikke rigtigt begyndt at sende i DVB-C over kabel, og samme sag gør sig gældende her.

Du skriver også at du ”måske” vil have MCE, så vil du jo benytte TV tuneren, fra denne, sådan som MCE er i dag, er efter min mening også forældet..! jeg tror først at MCE små fejl kommer til at blive fjernet, når Microsoft kommer med det i den nye Vista. Her vil der også være større mulighed for at upgradere med evt. HD formater, som ikke engang X-BOX understøtter. ”de få HDWM9 film man kan købe, understøttes ikke af X-box”  Det vil forhåbentligt også komme HD-film til download fra nettet.

Og så kommer hele snakken om Blue-Ray vs. HD-DVD.

Og igen MIT råd..! hvis du kikker lidt på MCE..? så start ud med at købe en billig maskine, for at se om det vitterligt er noget du mener du kan leve med. For de er altså langt fra fejlfrie! Jeg er i dag ved at bygge min 3 maskine, og har valgt IKKE at benytte MCE som den er i dag, men vil give det en chance når det kommer i den nye Vista.

Peter

hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Okay. Nu skal jeg jo så bare finde en butik i Aalborg-Århus egnen der har et stort udvalg. Nogen der kan nævne nogen?

De eneste af de tv jeg har nævnt er jo samsung'erne der kan køre den store opløsning. Men hvis nu, at opløsningen bliver 1280(hvor samsungen kører 1366) så må samsungen jo få en sort kant rundt på 86 pixels, eller er det bare mig?

Du kan ikke svare på mine sspørgsmål om DVB-tunere?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Du vil IKKE få sort kant! Da dit tv har indbygget en indbygget scalering.

Hvor smart er det at kikke på digitalt tv fra en ekstern dims..!? man modtager digitalt og dernæst konverterer det til analog for at tvèt kan se det? Men ok hvis man ikke har den digitale overførsels mulighed.

Hvis du vil benytte kun en fjernbetjening, og have en ekstern DVB-T tuner! Så findes der et stort udvalg af programmerbare fjernbetjeninger på markedet. Prøv lige at læse svaret igen ”hvis du vælger et MCE, vil du jo benytte dens tunerdel= dens fjernbetjening, og kun benytte tvèts til tænd/sluk”

Så du kan roligt købe et tv, med 1366 linjer.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 August 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

hyperspeed skrev:
Du kan ikke svare på mine sspørgsmål om DVB-tunere?

DVB-T tunere finder du i flere mærker. Bl.a. alle modeller fra Sony og Philips.

Men dem du kigger på nu (Samsung og Panasonic) har ingen modeller på det danske marked med DVB-T tuner . Der findes nogle modeller på det tyske marked, men de vil sansynligvis ikke virke herhjemme (ingen undertekster).

/Lars

apr3ntice
Branchemedlem
Branchemedlem
Strong Scandinavia A/S, tekniker

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 August 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Logitech's Harmony Universal remotes er rimlig fede, sys jeg, og de kan fås fra 400kr

Som jeg har forstået det er de tv hvor der er indbygget DVB-T tuner ikke er klar til MPEG-4 så selvom man går efter et tv med dvb-t tuner skal man indstille sig på at man nok kommer til at købe en STB uanset hvad... med mindre man køber et nyt tv til den tid selvfølgelig :D

PS. mht dine forældre, så kan man til mange bokse få et scartkabel med dekoder så man kan bruge sin BEO fjernbetjening til boxen... Det kan man ihvert fald til vores... Ellers kan man (så vidt jeg er orienteret) også programmere en BEO remote så den også kan betjene boksen...

Til top Vis apr3ntice's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af apr3ntice

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

#Lars

Denne Panasonic har da f.eks. DVB-T tuner http://www.easyshopping.dk/default.asp?mode=andrevare_info&a mp;id=2937&menu=Multi&menuid=249&catid=356  altså Panasonic TH-42PX60E. Den har da ingen problemer med danske undertekster eller lign., har den? Mine forældre overvejer nemlig dette TV .

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
Denne Panasonic har da f.eks. DVB-T tuner http://www.easyshopping.dk/default.asp?mode=andrevare_info&a mp;a mp;id=2937&menu=Multi&menuid=249&catid=356  altså Panasonic TH-42PX60E. Den har da ingen problemer med danske undertekster eller lign., har den? Mine forældre overvejer nemlig dette TV .

Ja, det er parallel-import af en forhandler der ikke interesserer sig en dyt for hvad han sælger.

Den dag modellen kommer på Panasonic DK, så kan den bruges i Danmark. Lad være med at chance den på importerede produkter der ikke er firmware opdateret til brug på det danske DVB-T marked.  

Panasonic og Samsung har ingen modeller med DVB-T tuner til brug i Danmark - endnu.

/Lars

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Ja, det er parallel-import af en forhandler der ikke interesserer sig en dyt for hvad han sælger.

Den dag modellen kommer på Panasonic DK, så kan den bruges i Danmark. Lad være med at chance den på importerede produkter der ikke er firmware opdateret til brug på det danske DVB-T marked.  

Panasonic og Samsung har ingen modeller med DVB-T tuner til brug i Danmark - endnu.

/Lars

Det for pokkers. De er noget luskede de forhandlere - tusind tak for info'en, for det kunne da have haft temmeligt alvorlige konsekvenser. Især fordi det er mig der skal finde et for dem, og hvis det så ikke kunne vise danske undertekster til 16k, så ville der nok vanke .

Hvis en DVB-T-tuner, intern som ekstern, kan firmwareopgraderes, vil man så kunne opgradere fra mpeg2 til mpeg4 som skulle være det fremtidige format? Eller er det hardwaren der skal ændres før man kan gøre brug af mepg4?

På forhånd tak.

Mit surroundanlæg

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

hyperspeed skrev:
Panasonic TH 42PV600 (kan dette vægophænges?)

Efter hvad jeg kan se her, så ja: http://www.crtv.dk/panasonic/ty-wk42x60/showprodukter/488

Panasonic vægbeslag til montering af Panasonic plasma skærm på væggen. Passer til TH- 42pa60, 37pa60, 42pv60, 37pv60, 42pv600 og 37pv600, passer også til de tidligere modeller af Panasonic fladskærme:

Mit surroundanlæg

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

BlackWidow skrev:
Hvis en DVB-T-tuner, intern som ekstern, kan firmwareopgraderes, vil man så kunne opgradere fra mpeg2 til mpeg4 som skulle være det fremtidige format? Eller er det hardwaren der skal ændres før man kan gøre brug af mepg4?

Hardwaren skal understøtte MPEG4 også.

Så det er en anden grund til at være tilbageholdende med at købe et TV med indbygget DVB-T tuner. Man skal ihvertfald være forberedt på, at den næppe kan bruges fuldt ud efter år 2010.

Men når det er sagt, så er de indbyggede DVB-T tunere almindeligvis at foretrække. Så er betjeningen den samme (de ligger som almindelige kanaler på fjernbetjeningen) og kvaliteten er ofte helt i top når signalet ikke har været igennem en konvertering til/fra analog undervejs.

/Lars

hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Var inde og kigge på Samsung LE40M71B og det var virkelig lækkert. Nogen der kender en butik i enten randers eller aalborg der forhandler panasonic? Vil gerne se panasonic'en i funktion inden, for den er jo både billigere og imo bedre på papiret.

Samsung'en har bare et lidt federe design, men har jo ikke set panasonic'en endnu

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

larl skrev:
Hardwaren skal understøtte MPEG4 også.

Det anede mig godt.

Så det er en anden grund til at være tilbageholdende med at købe et TV med indbygget DVB-T tuner. Man skal ihvertfald være forberedt på, at den næppe kan bruges fuldt ud efter år 2010.

Er det først i år 2010 at det bliver et problem? Begynder man ikke med mpeg4 før dette?

Men når det er sagt, så er de indbyggede DVB-T tunere almindeligvis at foretrække. Så er betjeningen den samme (de ligger som almindelige kanaler på fjernbetjeningen) og kvaliteten er ofte helt i top når signalet ikke har været igennem en konvertering til/fra analog undervejs.

/Lars

hyperspeed skrev:

Var inde og kigge på Samsung LE40M71B og det var virkelig lækkert. Nogen der kender en butik i enten randers eller aalborg der forhandler panasonic? Vil gerne se panasonic'en i funktion inden, for den er jo både billigere og imo bedre på papiret.

Samsung'en har bare et lidt federe design, men har jo ikke set panasonic'en endnu

Jeg ved at Tape Connection i Århus gør, så hvis det er muligt kunne du kigge forbi der. Og der er ingen tvivl om at M71'eren er et fedt TV - både hvad angår design og ydelse .

Mit surroundanlæg

hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Må jo nok hellere tage et smut til århus på tirsdag så

Kom til at tænke over det. Når der nu ikke er indbygget DVB-T-tuner i den, så skal man have den eksterne boks at sætte til. Denne kan kun styres via dens egen fjernbetjening, eller hvis man køber en universal-fjernbetjening, eller er jeg forkert på den?

Når nu ens nye dyre tv har PIP og de andre, og man kun har en ekstern boks, så kan man ikke se fx DR1 og TV2 på samme tid, eller er jeg forkert på den?

Findes der en boks der sender alle signalerne ud gennem et kabel, eller kan boksene kun magte en kanal ad gangen?

Som jeg har forstået det, så skal jeg have 2 bokse for at kunne se DR1 og TV2 på samme tid, eller er jeg forkert igen?

Håber der er en der kan svare, for det er sgu forvirende det her, og den expert-butik og fona jeg var inde i idag, der fik jeg vist forvirret ekspedienten mere end jeg selv er

hyperspeed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Nu tager jeg ned til tapeconnection i morgen og kigger på følgende tv:

Pioneer PDP 436 XDE
Panasonic TH 42 PV 600
Samsung LE 40 M 71

Er der noget jeg skal være opmærksom på ved tv'ene og er der evt andre jeg skal tage med i min overvejelse?

Endvidere, er der nogen der kan svare på mine spørgsmål angående DVB-T i foregående indlæg?

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

hyperspeed skrev:
Nu tager jeg ned til tapeconnection i morgen og kigger på følgende tv:

Pioneer PDP 436 XDE
Panasonic TH 42 PV 600
Samsung LE 40 M 71

Er der noget jeg skal være opmærksom på ved tv'ene og er der evt andre jeg skal tage med i min overvejelse?

Kig også på Philips 37PF9731D, når du nu er der. Har lige vundet Eisa prisen som bedste highend LCD TV. Læs mere her.

hyperspeed skrev:
Endvidere, er der nogen der kan svare på mine spørgsmål angående DVB-T i foregående indlæg?

Hvis du skal styre en ekstern modtager fra samme fjernbetjening, så kræver det enten en TV-fjernbetjening der kan programmeres til andet udstyr - eller en universal fjernbetjening.

Mht. PIP kan man ofte vælge AV også, men du mister selvfølgelig muligheden for hurtigt kanal-skift på AV-kanalen imens. Forstået på den måde, at PIP normalt er en integreret del af TV'et hvor kanaler + kanal-skift styres fra samme fjernbetjening.

/Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes