Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Ny projektor, men hvad er bedst? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg er på udkig efter en projektor samt et rullelærred. Lærredet skal være 160 cm bredt hvis det fåes.

Jeg har kigget lidt på Panasonic, Sanyo, BenQ og Infocus, men det er svært at vælge.

Jeg vil bruge omkring 7k på projektor og lærred, og det må gerne være brugt.

Et par spørgsmål, hvad er Lense shift, Vertical Banding og Keystone korrektion?

Håber der er nogen der vil hjælpe, mvh Morten.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 29 August 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at projektorer er en risikabel ting at købe brugt da der er så mange ting som kan gå i stykker på dem pga slidtage.

Der var for en uges tid siden en anden tråd hvor pågældende havde samme budget som du har. Han endte med at købe en Infocus 4805 hvilket bestemt ikke er noget dårligt køb.

Vertial banding er streger som løber lodret fra top til bund af billedet med ca. 2,5 cm imellem dem. Det er blevet en mindre problem på de nyeste projektorer (det er kun på LCD at det optræder).

http://www.projectorcentral.com/banding_rainbows.htm

Lens shift er hvor meget linsen kan forskydes. Altså en indikator for hvor meget billedet kan flyttes.  http://www.projectorpeople.com/tutorials/lens_shift.asp

Keystone bruger du til at "vinkle" billedet. Det er lidt svært at forklare men forestil dig en trapetz form som forskydes til en almindelig firkant. Det er i bund og grund det keystone korrektion kan gøre. Det er og noget man helst skal undgå at bruge da det kan gå udover billedets kvalitet 

http://www.projectorpeople.com/tutorials/keystone-correction .asp

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Jeg mener at projektorer er en risikabel ting at købe brugt da der er så mange ting som kan gå i stykker på dem pga slidtage.

Der var for en uges tid siden en anden tråd hvor pågældende havde samme budget som du har. Han endte med at købe en Infocus 4805 hvilket bestemt ikke er noget dårligt køb.

Vertial banding er streger som løber lodret fra top til bund af billedet med ca. 2,5 cm imellem dem. Det er blevet en mindre problem på de nyeste projektorer (det er kun på LCD at det optræder).

http://www.projectorcentral.com/banding_rainbows.htm

Lens shift er hvor meget linsen kan forskydes. Altså en indikator for hvor meget billedet kan flyttes.  http://www.projectorpeople.com/tutorials/lens_shift.asp

Keystone bruger du til at "vinkle" billedet. Det er lidt svært at forklare men forestil dig en trapetz form som forskydes til en almindelig firkant. Det er i bund og grund det keystone korrektion kan gøre. Det er og noget man helst skal undgå at bruge da det kan gå udover billedets kvalitet 

http://www.projectorpeople.com/tutorials/keystone-correction .asp

Så er det vel Keystone man skal bruge hvis en projektor hænger højere end der hvor man vil have billedet på lærredet. Men skal man helst sørger for at projektoren hænger i højde med lærredet så, for derfor at undgå at skulle bruge keystone?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 29 August 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Nej det er lens shift du skal bruge til at forskyde dit billede.
Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Keystone skal bruges, hvis du ikke kan have projektoren pegende vinkelret ind mod lærredet. Det er ikke altid det samme som at projektoren er lige ud for lærredet.

Et eksempel ser du her

Digital keystone bør man undgå at bruge, da det går ud over opløsningen og kræver digital manipulation af billedet. Mekanisk keystone (vinkling af optikken) findes næppe i hjemmebio-projektorer.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Okay, takker for de gode kommentar og råd.

Er der ingen der kan komme med nogle konkrete bud på en god projektor i den prisklasse, og evt. et rullelærred, nyt eller brugt. Jeg har ikke helt fundet ud af om man skal tage chancen med brugt, men jeg er af den opfattelse at det bedst kan tjene sig, men er der virkeligt så stor fejlrate på brugte projektorer i dag?

Indtil videre er der blevet nævnt en Infocus 4805.

Hvad siger folk til det?

Mvh.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hvor meget bør jeg give for et lærred? Det kan maximalt være 160 cm bredt, og det er alt i alt, der er ikke mere plads imellem mine fronter til mere. Så lærredet i sig selv skal nok være under 160 cm. 

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 September 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Når du ikke vil ofre det store ville jeg købe et mørklægnings-rullegardin i IKEA. Modellen 'Tupplur' er tidligere nævnt som en 'god' løsning. Altså ikke anbefalelsesværdig til evig brug, men fin til et par måneder til man har sparet op til et rigtig lærred. Det koster ca 250kr, og så har du 6750 tilbage af dit budget, som du kan købe projektor for.

Her ville jeg så enten købe noget brugt, eller spare ca. 2000kr mere op, og så købe en ny Sanyo Z4 i digitalo.de (eller anden tysk net-shop) eller hvis du vil handle dansk så ryge på den Panasonic AE-900 til 9000kr de har hos ComputerCity (tror jeg nok det er)

Ved godt det er mange ekstra penge at hive op af lommen, med der er mange faktorer der spiller ind når man køber projektor brugt.. Udover antal timer pæren har kørt, aner du jo ikke om den er kørt ved fuld lysstyrke så pæren er slidt mere. Om projektoren har fået lov at stå og køle af efter brug (med tændte blæsere), eller om der bare er slukket på kontakten (hvilket også slider på pæren).

Men selvfølgelig hvis prisen er god, så kan man finde enkelte gode brugt-køb rundt omkring, men man kan altså også brænde fingerne.. Men prisen skal altså også være meget lav før jeg vil forsvare ikke at købe en ny.. Omkring halv pris vil jeg sige..

EDIT:: Om du køber Infocus (DLP) eller Sanyo/Panasonic (LCD) er farligt at råde om, da det jo er en smagssag om du bliver irriteret over regnbuer (på dlp) eller hønsenet (på lcd)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Mærklægning kommer udenfor bugdettet. Jeg har fået tilbudt en Infocus 4805, men jeg synes 5k er aalt for meget da den koster 6k som ny.

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 01 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i hvert fald godt anbefale 4805'eren. Har den selv og er vældig godt tilfreds.

Har iøvrigt sendt dig PB.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Kleinsmeden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Mærklægning kommer udenfor bugdettet.

Så vidt jeg forstår, blev mørklægningsgardinet nævnt som et alternativ til et dyrt lærred. Har set flere brugere herinde med den løsning. Overvejer selv den løsning, men overvejer dog mest om jeg lige har råd til projektoren.
Jeg har haft samme overvejelser som dig med budget osv. men er vist kommet frem til at man skal op omkring de 10.000kr før man får noget som ikke allerede er forældet... Hvis man er villig til at ofre de ekstra penge kan man få en Sanyo PLV-Z4 i Tyskland for ca. 9000kr. Det tror jeg er et rigtig godt bud på en god projektor og jeg tror man får meget for de ekstra penge.

Mvh Jakob

Min "Bio"
Til top Vis Kleinsmeden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kleinsmeden

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 September 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Kleinsmeden skrev:

Ascari skrev:
Mærklægning kommer udenfor bugdettet.

Så vidt jeg forstår, blev mørklægningsgardinet nævnt som et alternativ til et dyrt lærred.

Lige præcis

b.t.w. Men det er klart at du er nødt til at mørklægge rummet næsten helt hvis du vil have et acceptabelt sort-niveau (medmindre du ser film om aftenen naturligvis). Din projektor kan jo kun oplyse en pixel på lærredet, den kan ikke gøre det mørkere end det er når projektoren er slukket..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes