Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 16:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 01 September 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej..
Jeg er ny indenfor dette område, og kunne godt tænke mig noget hjælp til et nyt setup
Så håber der er nogen der kan hjælpe..
PT har jeg et 14" tv og en billig denver dvd afspiller, det er jo ikke optimalt når ens PC skærm er større, end ens tv 
og man også har rimlig mange dvd'er (synes jeg selv intil jeg så hvad folke har herinde  har kun ca 200)
men sagen er jeg skal til og flytte i lejlighed, og har fået sparret lidt penge op, ca 10000, måske plus minus noget  det må vi se til..
Men kan man få en projektor, og noget surround sound til de penge der er noget værd? eller skal jeg glemme det og spare mere op?

Håber i kan hjælpe 
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Det er en svær opgave, men hvis du kan bruge noget tid på at støve nogle af tingene op brugt, kan du nok godt få et okay begynder setup - men du må nok indstille dig på en del kompromiser.

Jeg ville nok droppe projektoren i første omgang, og gå efter et 32" CRT TV som skærm, ellers skal du finde en meget billig projektor brugt, og bruge en hvid væg til at starte med. Kig evt. efter DIY-lærreder her på siden... men brugte projektorer kan være noget af en gambling mht. lampens levetid, og de er dyre ay skifte :-/

Marants og Pioneer laver okay surround-recievere i den lave ende af prisskalaen, og sidste års modeller kan fås til gode priser rundt omkring. Mener f.eks. TapeConnection kører et okay tilbud på en lille Marantz, og cinemagic har nogle billige Pioneer. Kig i prislejet under 3K. Så må du starte med at bruge din gamle Denver DVD.

Mht. højtalere så plejer Dali at lave rimeligt gode ting til prisen, men deres billige centerhøjtalere synes jeg har hørt er lige en tand for spinkle... HiFiklubben er også begyndt med nogle Gale-højtalere... Kemder dem ikke, men synes det ser ud som om man får meget for pengene i det her sæt. Nogen der kender det ?

Lad være med at købe dig fattig i kabler i første omgang - det er en post du altid stille og roligt kan opgradere...

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt... skriv endelig hvad du finder ud af og spørg hvis du falder over nogle tilbud du er i tvivl om. Der er sikkert nogen herinde der kender det, og som kan vejlede dig når du har nogle lidt mere konkrete forslag til komponenter. Håber også folk vil kommentere på mine råd her, og foreslå alternativer...

Det er altid sjovt at starte fra scratch - det kan kun gå fremad, og de første skridt vil ofte være de største du ta'r, sidenhen bliver det efterhånden bare petitesser der bliver justeres på i forhold, men i dit tilfælde vil det jo gøre en kæmpe forskel at invistere 10K - rigtig god fornøjelse! :-)


Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hmm... hvordan vil folk fordele budgettet ?

Her er et bud:

Højtallere: Kr. 4.000,-

Reciever: Kr. 3.000,-

Skærm: Kr. 2.500,-

Kabler: Kr. 500,-

I alt: Kr. 10.000,-

Så er spørgsmålet bare hvad det skal være... ?
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

okay det lyder spændende:D tak for svaret..
mht. lærrede så er det en ny malet lejlighed jeg skal flytte i så alle vægge er hvide, så regnede entlig med at bruge den hvide væg som lærrede.. det kan vel godt bruges til at starte med?

Det GALE højtaler sæt ser da også okay ud:) (efter hvad jeg nu ved:S) hehe
har også hørt fra en af mine venner at samsung havde nogle gode begynder sæt?

men jeg forstillede mig også at det var noget brugt projektor jeg skulle ud og finde..
men hvilke mærker skal man kigge efter og er der nogle specielle ting man skal kigge efter?
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ville holde mig fra færdige alt-i-et-sæt... hellere nogle færre komponenter det er værd at bygge videre på, end noget alt for billigt, hvor du bliver træt af det og må skifte det hele ud efter et halvt år... og det tror jeg du vil ende med, hvis du køber et færdigt sæt med reciever og højtalere i en pakke, indenfor dit budget.

Jeg ville også hellere købe en rimelig reciever nu, og så spare op til en bedre DVD senere, end købe et sæt bestående af reciever og DVD. Der er ingen tvivl om at Denver'en bliver det svage led - men du vil kunne komme igang og så hellere spare sammen et halvt års tid og købe en bedre til den tid - så har du også bedre tid til at finde den rigtige model, og de modeller der er hotte nu, vil være billige til den tid.

Mht. projekter har jeg selv en som er helt kanon i billedet - men den larmer så meget at jeg aldrig har den sat til! Hvis du skal ha' ordentligt billede og et fornuftigt støjniveau, skal du ha' en Sanyo Z3 / Z4 eller Panasonic PT-AE 900... de koster mellem 9 og 14K fra nye idag. Men, men,men - hvis du køber en projektor brugt, kan du ikke se hvor meget pæren er brugt eller hvordan den er blevet behandlet. Du risikerer at skulle skifte pære efter en uge, og den koster alene 3-4K ... så det synes jeg er for risikabelt... start med et stort, billigt TV ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 4050
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Jeg ville holde mig fra færdige alt-i-et-sæt... hellere nogle færre komponenter det er værd at bygge videre på, end noget alt for billigt, hvor du bliver træt af det og må skifte det hele ud efter et halvt år... og det tror jeg du vil ende med, hvis du køber et færdigt sæt med reciever og højtalere i en pakke, indenfor dit budget.

Jeg ville også hellere købe en rimelig reciever nu, og så spare op til en bedre DVD senere, end købe et sæt bestående af reciever og DVD. Der er ingen tvivl om at Denver'en bliver det svage led - men du vil kunne komme igang og så hellere spare sammen et halvt års tid og købe en bedre til den tid - så har du også bedre tid til at finde den rigtige model, og de modeller der er hotte nu, vil være billige til den tid.

Mht. projekter har jeg selv en som er helt kanon i billedet - men den larmer så meget at jeg aldrig har den sat til! Hvis du skal ha' ordentligt billede og et fornuftigt støjniveau, skal du ha' en Sanyo Z3 / Z4 eller Panasonic PT-AE 900... de koster mellem 9 og 14K fra nye idag. Men, men,men - hvis du køber en projektor brugt, kan du ikke se hvor meget pæren er brugt eller hvordan den er blevet behandlet. Du risikerer at skulle skifte pære efter en uge, og den koster alene 3-4K ... så det synes jeg er for risikabelt... start med et stort, billigt TV ;-)

 

Må sige, at jeg er helt enig. "faren" ved det er bare at man ikke "bliver færdig", det har jeg i alle tilfælde selv oplevet, men det handler selvfølgelig om, hvor meget man går op i det. Selv mangler jeg stadig bag ht og center til mit eget setup

Men hvis du er ihærdig, så er det bedre at købe lidt efter lidt, som jeg selv har gjort det i øvrigt og mange andre også, og så få noget som man bliver glad for. Du kan med fordel købe en masse brugte gode sager, feks her på siden...

 

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

okay, så hellere satse på en ny Sanyo projektor, og nogle brugte og lidt dårlige højtallere?

man kan godt bare bruge en hvid væg til lærrede ikke?

Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens få brugte højttalere, som ikke er dårlige, og stadig have penege til din projektor.

mvh

brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

scarey skrev:
okay, så hellere satse på en ny Sanyo projektor, og nogle brugte og lidt dårlige højtallere?


Njah... ikke for dårlige højtalere ;-)

Og du skal også bruge en surroundreciever... Sanyo'en er fed, men vil næsten æde hele dit budget... men okay - så er du ihvertfald godt startet, og kan så altid udbygge...

Du kan naturligvis evt. købe en billig brugt stereoforstærker og kun et sæt højtalere til at starte med... så bliver det jo bare ikke surround...

scarey skrev:

man kan godt bare bruge en hvid væg til lærrede ikke?


Jo, det kan man sagtens - du får bare ikke fuldt udbytte af projektoren, da en væg ikke kaster lyset tilbage på samme måde som et rigtigt lærred. Men kig under DIY (Do It Yourself) her på siden - folk er meget opfindsomme når det kommer til at lave billige skærme ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

okay, ja det må jeg lige kigge på imorgen er ved at være en smule træt nu og skal også lige have tjekket DIY ud:)
så må jeg også lige finde ud af om jeg kan finde nogle flere penge til lyd hehe
skal nemlig flytte sammen med en så er ikke 100% på vores budget:D hehe
det kan da også være man kan få et godt tilbud fra nogle venner på projektoren (han arbejder i en radio butik)
men vil til og sove nu:D og læse imorgen
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3136
Sendt: 02 September 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Altså, hvis du er vild med en loddekolbe, har et professionelt måleprogram, er uddannet snedker og ører som en ragekniv, kan du roligt kast dig ud i at bygge dine egne højttalere. Hvis ikke, er der rigtig mange gode brugte på markedet.

mvh

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Altså, hvis du er vild med en loddekolbe, har et professionelt måleprogram, er uddannet snedker og ører som en ragekniv, kan du roligt kast dig ud i at bygge dine egne højttalere. Hvis ikke, er der rigtig mange gode brugte på markedet.

mvh

Brok



hehe okay.. tja er okay med en lodekolbe hehe men det er ikke helt nok.. Jeg må nok ud og kigge efter noget brugt..

Hvor meget forskel vil der være fra at lave et DIY lærrede i forhold til en hvid væg?
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

scarey skrev:

Hvor meget forskel vil der være fra at lave et DIY lærrede i forhold til en hvid væg?


Det kommer an på hvor jævn væggen er. De fleste vægge er jo ikke helt plane, f.eks. pga. tapetsamlinger... desuden kan man bruge malling der ikke er helt hvidt på et DIY-lærred og opnå bedre kontrast og sortere sort...

Men hvis det er en rimelig plan væg, så start med at bruge den og se hvordan det virker... brug hellere pengene på nogle gode højtalere i starten ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Okay..
Nu har jeg været ved at kigge rundt og har fundet føldgende...

Projektor: Sanyo PLV-Z3 til 7999,- http://www.billigimport.dk/udv-visning.php?produkt=PLVZ3

Højtalere:

GALE Senior til 3999,-

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/GALE_Senior_hoejttalersystem.htm

Surround Receiver:

NAD T743v2 surround receiver til 2999,-

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/recei ver/NAD_T743v2_surround_receiver_Graa.htm?aID=6227&rID=6 228

kabel: bare noget billigt noget.

Lærred: hvid væg
(og måske senere noget DIY)

Nogen der har nogle komentare?
kan godt se det kommer til at koste noget noget mere end de 10k jeg havde regnet med men så må man jo sparer lidt mere sammen eller hvis jeg finder noget bedre brugt..
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Det synes jeg ikke lyder så tosset :-)

Så igår en NAD T742 på QXL der blev solgt for 1.600,- ...

Har på et tidspunkt haft en Pioneer VSX 916 til 2.800,- fra www.cinemagic.dk - den sparkede ret meget mås, og så har Pioneer en rimelig cool auto-setup funktion i deres recievere, der automatisk indstiller afstand og eq på alle kanalerne - den ville jeg evt. overveje i dit sted.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

tak:D har også læst længe og fået hjælp hehe:D
Det lyder da ret sejt med auto setup.. og hvis den så også er billigere så er det da også et plus..
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Den har også syv kanaler istedet for 5 - dvs. du kan på et tidspunkt udbygge med to baghøjtalere og lave 7.1 surround. Bruger du den til 5.1 kan du "bi-amp'e" frontkanalerne, hvis Gali'erne kan bi-ampes, eller du kan bruge de to ekstra kanaler til et sæt højtalere i et andet rum... jeg synes den er super cool... ikke vildt high end, men et rigtig godt sted at starte IMHO.

Cinemagic - VSX 916 til kr. 2.618,-

Pioneers side om 916 - klik på "MCACC" i siden for at læse om auto-setup...

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 
Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 487
Sendt: 02 September 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Drop Gale sættet. Du kan få meget mere lyd til samme pris brugt.

Fladt fx. lige over denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=23392
Det virker dog lidt voldsomt, og måske sammen med denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=23278

og så et tv til et 2000,- må også være til at støve op, og så er der 500,- til kabler

God jagt

Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers
 
scarey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 39
Sendt: 02 September 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Kaizers skrev:
Drop Gale sættet. Du kan få meget mere lyd til samme pris brugt.

Fladt fx. lige over denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=23392
Det virker dog lidt voldsomt, og måske sammen med denne http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=23278

og så et tv til et 2000,- må også være til at støve op, og så er der 500,- til kabler

God jagt



Ja har været inde og se på de højtalere.. har også overvejet at købe dem.. men er de bedre?

Jeg er stortset bestemt mig for at jeg vil have en projektor, nok også den Sanyo Z3..

Men har ikke helt bestemt mig for det med lyden endnu.. Men kigger stadig også på brugte ting;)
Til top Vis scarey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scarey
 
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1081
Sendt: 02 September 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil uden at ha' hørt nogle af dem spille, helt klart tro det brugte tilbud er det bedste - de ser ud til at være godt skruet sammen og med nogle fornuftige enheder. Tror bestemt ikke du går galt i byen med dem.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes