Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: God CRT side!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 December 2003 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

hej

fladt lige over denne hjemmeside på Dansk(så er det lidt nemmer at forstå)hvor der står, meget godt om CRT og lidt om LCD og DLP

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 December 2003 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Øhm.. Hvilken?

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

Mads Alnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2003 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Kanon side... Der får man sku svar

/Mads

Til top Vis Mads Alnor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads Alnor

cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Hmmmm hvilken side????
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted

mer156
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 December 2003 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hmm
Til top Vis mer156's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mer156

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2003 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Det gad jeg også godt at vide. Jeg synes bestemt ikke der er for mange af slagsen på dansk.
Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

manley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2003 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

hej

ups. hvde ikke lige set at den ikke var kommet med men har er den http://www.vision.esenet.dk 

Til top Vis manley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af manley

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 02 December 2003 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

kender godt manden, har købt 2 projektorer af ham.

Han er 100% total fin!

Og det er nogle HELT andre priser en f.eks. DC tronic har...

(jeg postede også denne URL for en uges tid siden)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ja, priserne er helt sikkert anderledes end dem dc-tronic har, men produkterne er så måske heller ikke i samme stand.

Kik f.eks på den Electrohome ECP 3500 der er til salg. Der er vist et screenshot af en Windows desktop og her kan man tydeligt se at der er indbrænding i rørene og i venstre øverste hjørne og nederste højre hjørne er der så meget konvergensfejl at der er fare for at få varige øjenskader af at se film på den! (Overdrivelse fremmer forståelsen).

Og forstå mig nu ret: Dette er ikke nogen kritik af firmaet. Kr. 9000,- er jo ikke meget for en CRT projector og som med alt andet får man sikkert hvad man betaler for :-(

Mvh

Per Ejvind
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Der er ikke tale om et firma, men en privat person.....

De screenshots skal man ikke regne med. De har ikke været sat grundigt op.

Den ECP har ikke indbrændinger.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det lyder underligt at projektoren ikke har været sat ordentligt op. Hvis jeg skulle billeddokumentere en projectors kvalitet i en salgsopstilling ville jeg da justere den korrekt inden jeg tog billederne . . . .

Mvh
Per Ejvind
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

For det første kan man jo ikke rigtigt bruge billeder til at bedømme noget. Desuden vil de fleste nok se dem i drift...

At der evt. er konvergens problemer i et hjørne vil heller ikke rigtigt have nogen betydning når man bruger 16:9. Der bruger man jo i praksis kun det miderste af røret.

Brian C.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Nu vil jeg lige forsvare mig, idet det er min hjemmeside der er omtalt i dette indlæg.

En fornuftig opsætning af en CRT projektor tager omkring 4-5 timer, måske mere eller mindre alt efter model og rutine.
De maskiner jeg har på hjemmesiden er sat op som en hurtig test for at vise at alt fungerer efter hensigten, jeg bruger måske 10-20 min på en opsætning.
Og som der bliver skrevet, er konvergensen på den ECP3500 ikke justeret pænt ind.

Et digitalt billede kan på ingen måde retfærdiggøre billedet fra en CRT projektor - det skal ses live.
Kendere af CRT projektorer, der er mine typiske, men også foretrukne "kunder", kender disse forhold, og er egentlig ikke interesseret i de intetsigende billeder - jeg tager dem med alligevel, for det giver alligevel en vis tryghed for købere der ikke har mulighed for at komme og se - typisk udenlandske købere. (som jeg sælger flest til)
Kendere vil meget hellere have billeder af CRT/fosfor fladen, idet den fortæller en del om rørernes stand, og jeg fremviser nu altid billeder af rørerne på min hjemmeside. (i modsætning til de fleste andre sælgere iøvrigt)
(Den ECP3500 tilhører en ven det har opgraderet og han har sat maskinen til salg på min hjemmeside - og billederne er fra dengang han købte den af mig.)

Jeg roder med CRT projektorer som hobby, og har absolut ingen interesse i at skjule noget som helst. At flere køber igen fra mig bekræfter også dette.
Jeg sælger kun maskiner jeg vil være bekendt at sælge, og giver altid en fair beskrivelse at maskinerne.

Nu lyder det måske som om at jeg sælger 100 vis af CRT projektore, dette er slet ikke tilfældet. De fleste CRT projektorer jeg får, kommer fra mødesale,konference rum og lign, men desværre er de efterhånden alle blevet udskifte til LCD maskiner, som indrømmet også er mere velegnet til pc præsentationer. Der går efterhånden flere måneder mellem dem.

Og som svar til Per omkring om man får hvad man betaler for, så får man ikke hvad man betaler for.. Man får meget mere end hvad man betaler for - fakta er, at brugte CRT projektorer er meget billige idag og giver klart mest billede for pengene sammenlignet med de andre teknologier.
Jeg bliver iøvrigt lidt ked at at læse om alle de købere af små LCD/DLP maskiner, de aner ikke hvad de går glip af - jeg kender ikke nogle CRT ejere der har nedgraderet til en LCD/DLP, men mange der har gået den anden vej.

Rørerne på den 3500 er meget fine. CRT rørerne bliver slidt fra dag 1, så naturligvis er der en smule slid på det blå rør, men slet ikke noget det er synligt på et billede, og der er absolut ingen indbrænding.

Brian C.

Til top Vis Brian C.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian C.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa Brian C jeg giver dig ret CRT er det bedste. Hvad med den sony 1292 hvorfor er den stadig på din side troede du havde solgt den ?
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Brian C.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2003 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas!

Nej jeg har ikke solgt den Sony 1292.

En sony 1292 er jo en lidt speciel sag, alene vægten på 92kg sætter allerede krav til loftets bæreevne, for slet ikke tale om lydniveauet, idet den larmer som ind i h......

Synd at den har fået det uheldigt ry, for det er en lækker maskine - 9", liquid coupling, 135 khz, colorcorrected CRT's.

Den laver et fedt billede i 960p med htpc.

Brian C.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

Mange tak for dit svar! Hvis det tager 4-5 timer at sætte den op forstår jeg godt den ikke er justeret. Det er måske af samme grund at der ikke findes transportable CRTére Men det der billede af Windows desktop virker altså skræmmende!

Jeg er meget interesseret i at købe en brugt CRT-projector, men hvis der er ligeså meget konvergensfejl som på billedet så skal jeg ikke have en. Det meste af tiden ser jeg faktisk 4:3 materiale så billedet fra min projector skal også være skarp i hjørnerne. Så faktisk har jeg "næsten" bestemt mig til at kæbe en ny DLP projector.

På visse dyre computerskærme, f.eks. Eizo, er skærmen delt ind i 256 områder. I hvert af disse områder kan der justeres vandret og lodret konvergens. Herved kan man, med tålmodighed, få et helt perfekt billede. Fungerer det på samme måde på ECP 3500´eren?

Jeg håber du vil svare, og takker på forhånd

Mvh
Per Ejvind

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

ECP serien har mange, men dog ikke 256 områder du kan justerer konvergensen.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2003 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Gider du forklare lidt om hvordan rør genopbygges, og hvorfor ikke Sony?

Har skævet lidt til den Sony 1272 som dctronic solgte ny til 20k, måske en brugt Barco BG808, men synes da helt klart at 1292 ser interessant ud.

Støj problemer i Sony'en, er det noget som på forsvarligvis kan bringes til et minimum, ved størrer blæsere med lavere RPM ?

Er Sony'ens tændte tid 3286 timer ? og hvorlang tid er der i så fald ca. tilbage i rørene?

Jeg går ud fra at når røren er ved at være færdige kan det ikke rigtigt betale sig at købe nye til den. Mister de billedkvalitet i løbet af brug, så den reele tid tilbage med ordentlig billed kvalitet er mindre ?(går ud fra at det er sony rør som sidder i og derfor ikke kan repeareres)

Nogen ulemper ved 1292 fremfor 1272'eren, kan 1292 f.eks. også benyttes til lidt mindre lærreder og stadig have en god/bedre billedkval end sin lillebror, tager den længere at tid at indstille?

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Brian C.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Svar til Per Ejvind

Ja billederne at den ECP3500 er ikke for gode, der må du bære over med mig, som sagt, tilhører maskinen en kammerat, der har maskinen til salg.
Han købte maskinen af mig for 2-3 år siden, og jeg har blot genbrugt de billeder jeg stadigt havde liggende. Den ECP var faktisk den absolut første ECP jeg havde haft på det sidspunkt, så jeg kendte intet til opsætning af den model.
Idag kan jeg lave et langt bedre konvergens på 10 minutter, end jeg måske brugte ½-1 time på den allerførste gang. Selvom principperne er meget ens på alle CRT maskiner, skal man alligevel rode lidt for at finde ud af menuerne m.v. på de enkelte modeller.
På 3100'eren er konvergensen også justeret bedre ind, jeg har max brugt 10 min på den opstilling.

Transportabele CRT er ikke en ny tanke, for der findes faktisk auto-justerings systemer til CRT projektorer - Electrohome kalder deres for ACON, Barco kalder det for IRIS. Det består af et lille camera og noget hard/software der så via diverse mønstre m.v. kan autojustere maskinen.
Justeringen bliver ikke for god, og man kan selv gøre det lange bedre, så til hjemembio er det ikke interessant.

Du skal ikke kigge på konvergensfejl eller nøjes med et 16:9 billede - der er absolut ingen problemer i at justere en CRT projektor op - jeg ved ikke hvor alle de fordomme kommer fra, for det er meget lettere end de har ry for. Måske kommer rygtet fra de gamle analoge maskiner, hvor justeringen foregik via drejepotmetre og skruetrækker, ja de var godtnok noget trælse på dette punkt, især de billige italienske mærker, vidikron m.v. - de er meget ringe, og kan slet ikke sammenlignes med proff. maskiner som dem jeg roder med.

At købe en CRT projektor er kun noget man skal, hvis man gerne vil pille lidt, justere og den slags - typisk også dem der selv udskifter deres pc hardware, elsker overclocking og den slags.
Hvis man rent teknisk har 10 tommelfingre og ikke har interessen i at lære teknikken og hellere vil have en plug'n play løsning, så er en LCD/DLP nok bedre.

Hvis man har interessen, bør man gøre sig selv den tjeneste at se en god CRT i virkeligheden inden man springer på en LCD/DLP - ikke nok med at CRT laver det bedste billede, så er de også billigere og holder værdien meget bedre.

Konvergensen er også zone opdelt på de digitale maskiner, dog ikke 256 zoner, men et passende antal - jeg mener at der er 25 på en ECP.

Brian C.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2003 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Gider du forklare lidt om hvordan rør genopbygges, og hvorfor ikke Sony?

Har skævet lidt til den Sony 1272 som dctronic solgte ny til 20k, måske en brugt Barco BG808, men synes da helt klart at 1292 ser interessant ud.

Nejj ikke DCtronic gør som dem hent den i udlandet og spar deres avance. Jeg købte en 1252 for 450$ og den fejler intet en kammy har lige købt en 1272 til 550$ den fejler heller ikke noget.

Støj problemer i Sony'en, er det noget som på forsvarligvis kan bringes til et minimum, ved størrer blæsere med lavere RPM ?

Jeg har et støj kit så larmer de ikke

Er Sony'ens tændte tid 3286 timer ? og hvorlang tid er der i så fald ca. tilbage i rørene?

10000 timer tag og dividere det ud på en film 2 timer og hvis du ser en film om dagen bliver det til 13 års forbrug

Jeg går ud fra at når røren er ved at være færdige kan det ikke rigtigt betale sig at købe nye til den. Mister de billedkvalitet i løbet af brug, så den reele tid tilbage med ordentlig billed kvalitet er mindre ?(går ud fra at det er sony rør som sidder i og derfor ikke kan repeareres)

Nogen ulemper ved 1292 fremfor 1272'eren, kan 1292 f.eks. også benyttes til lidt mindre lærreder og stadig have en god/bedre billedkval end sin lillebror, tager den længere at tid at indstille?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes