| Sendt: 14 September 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Men ellers trofaste Sanyo PLV-Z3 projektor er begyndt at støje. Sådan en syg sporadisk-hylende-rasle-lyd, som nogle kender det fra billige og/eller defekte grafikkort eller cpu blæsere. Så jeg overvejer at skifte blæserne ud med nogle nye - og de mest støjsvage jeg kan opdrive.
Jeg pillede forsigtigt låget af, og lurede lidt ind. Projektoren har tilsyneladende hele 3 blæsere. De to af dem, umiddelbart tilgængelige, er standard 70mm blæsere som man kender dem fra computere. Ved at google lidt efter modelnr, fandt jeg specifikationerne på dem, og kan finde nogle erstatningsblæsere, der formentlig kan erstatte dem fint, og endda, ifølge specifikationerne ihvertfald, støje en smule mindre.
Men
I bunden af projektoren, altså neden under al elektronikken, der ganske vist lader sig afmontere, men kun en smule besværligt, sidder en lidt atypisk blæser. Jeg kunne ikke lige se hvad det er for en størrelse, men jeg TROR der er tale om en såkaldt radial blæser. Er der nogen der kender noget til det? - jeg har faktisk netop denne blæser mistænkt for at være skyld i min projektors tiltagende støj. Men inden jeg splitter den total ad, vil jeg jo gerne lige undersøge om det overhovedet er muligt at skaffe en erstatning.
Hvis andre er interesseret i et plv-z3 udskiftnings projekt, hører jeg da gerne fra ja.
Iøvrigt er jeg stadig total pjattet med min projektor, og har ikke et øjeblik fortrudt at jeg kort tid efter den udkom, købte den "billigt" i england for 14.000 kr ;-) - jeg ved ikke hvor mange timer jeg har brugt den, men jeg vil anslå 1500 - og pæren lever stadigt.
__________________ Med venlig hilsen
Bjarne
|