| Forfatter |
|
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se hvad der giver det bedste billede ?
Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
askov skrev:
|
Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se hvad der giver det bedste billede ?
Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ?
|
|
|
Prøv at sætte den til 576P. Det kan ikke udelukkes at det er bedre. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
720P er i de fleste tilfælde det bedste...
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
askov skrev:
Jeg har købt mig en NAD T515 dvd afspiller med HDMI
udgang + jeg har et Samsung LE-32R72, men jeg synes det er svært at se
hvad der giver det bedste billede ?
Jeg kører med HDMI kabel, skal jeg vælge 1080i eller 720p på dvd afspillere for det bedste billede ? |
|
|
Hvis du har svært ved at se hvad der giver det bedste billede, må
det være fordi dine øjne ikke kan se forskel, og indstillingen dermed
er ligegyldig.
Jeg har selv high-end DVD der kan scalere til 720p og 1080i, men jeg
fik det bedste resultat efter min subjektive vurdering med 576p og så
lade projectoren stå for skaleringen.
Konklusion - brug dine øjne.
|
| Til top |
|
| |
Caraedoc Branchemedlem

Strax Service
Bruger siden: 16 August 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den fysiske opløsning på panel er 1366x768.
Så jeg ville vælge at køre 720p. __________________ Undskyld stavefejl, jeg skal lige vænne mig til min nye spændetrøje - Radio/TV-fagtekniker.
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caraedoc skrev:
Den fysiske opløsning på panel er 1366x768.
Så jeg ville vælge at køre 720p. |
|
|
Panelets opløsning siger intet om hvilken indstilling der skal vælges.
DVD-signalet skal skaleres under alle omstændigheder, og du kan ikke ud
fra panets opløsning konkludere at 720p er bedst.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billedet skal som Bird siger under alle omstændigheder skaleres til 1366x768.
Spørgsmålet er så om afspillerens eller skærmens scaler gør det bedst. Hvis valgmulighederne er 576p, 720p eller 1080i, ville jeg uden selv at have set lige denne kombination mene at 576p burde give det bedste resultat.
Sagen er at hvis du vælger 576p på afspilleren, så er det ikke en egentlig skalering den skal foretage, blot en de-interlacing af det 576i billede der ligger på DVD'en. Det er en forholdsvis simpel operation sammenlignet med en skalering. Herefter skal skærmen så skalere de 576p til 768p (!) som jo er skærmens native opløsning.
Vælger du derimod 720p på afspilleren, så sker der faktisk både en de-interlacing og ikke bare een men TO skaleringer. Først skalerer afspilleren billedet fra 576p til 720p hvorefter dette billede (som uden tvivl ville være helt ok til en 720p skærm/projektor) bliver skaleret videre op fra 720p til 768p. Uanset hvor god scaleren i afspilleren er, har jeg svært ved at forestille mig at resultatet skulle være lige så godt som hvis den eneste skalering der foretages sker i skærmen.
Men i sidste ende er det naturligvis dine øjne der skal afgøre det - og hvis du ikke kan se forskel, er det som Bird siger dybest set ligegyldigt hvilken model du vælger.
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Billedet skal som Bird siger under alle omstændigheder skaleres til 1366x768.
Spørgsmålet er så om afspillerens eller skærmens scaler gør det
bedst. Hvis valgmulighederne er 576p, 720p eller 1080i, ville jeg uden
selv at have set lige denne kombination mene at 576p burde give det
bedste resultat.
Sagen er at hvis du vælger 576p på afspilleren, så er det ikke en
egentlig skalering den skal foretage, blot en de-interlacing af det
576i billede der ligger på DVD'en. Det er en forholdsvis simpel
operation sammenlignet med en skalering. Herefter skal skærmen så
skalere de 576p til 768p (!) som jo er skærmens native opløsning.
Vælger du derimod 720p på afspilleren, så sker der faktisk både en de-interlacing og ikke bare een men TO skaleringer. Først
skalerer afspilleren billedet fra 576p til 720p hvorefter dette billede
(som uden tvivl ville være helt ok til en 720p
skærm/projektor) bliver skaleret videre op fra 720p til 768p.
Uanset hvor god scaleren i afspilleren er, har jeg svært ved at
forestille mig at resultatet skulle være lige så godt som hvis den
eneste skalering der foretages sker i skærmen.
Men i sidste ende er det naturligvis dine øjne der skal afgøre det -
og hvis du ikke kan se forskel, er det som Bird siger dybest set
ligegyldigt hvilken model du vælger. |
|
|
Helt enig.
Se min fremhævning. Dette kan ikke entydigt konkluderes. Hvis scaleren
er bedre i skærmen/projektoren end i DVD-afspilleren, så er dette ikke
korrekt. Min sony HS-60 projector (native 720p) scalerer bedre end min
relativ dyre DVD-afspiller (yamaha s2500). Billedet virker "blødere" og
mere ægte at se på.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig, Bird..! Jeg mente blot at det er ok at skalere til 720p hvis SKÆRMEN har denne opløsning. Det er klart at hvis skærmen/projektoren har en bedre scaler end afspilleren, så er det nr 1 at bruge den..!
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tidligere var jeg også en nørd der kiggede på specifikationer osv. Det
er fuldstændig tåbeligt at bruge tid på at sammenligne specifikationer,
når den bedste løsning er at se på de to skærme (opløsninger etc) ved
siden af hinanden. Det som du synes er bedst er det du skal vælge. Det
er ikke sværere.
Det samme er iøvrigt gældende med lyd. Brug ørerne og lyt dig frem. Det
er vores sanser der forsyner hjernen med informationer til videre
bearbejdelse. Det er ikke diverse tekniske specifikationer - det er da
ærgerligt at snyde hjernen med forhåndsinfo om at det pågældende
Samsung er bedre i kontrast osv. end det tilsvarende Sony, hvormed der
skabes en forhåndspreference for det ene produkt. Det kunne være rart
at være et uspoleret barn igen, og simpelthen vælge det der giver det
bedste billede og det der har den bedste lyd, alene ud fra det vores
sanser fortæller os.
Equalizer, rumkorrektion, 576p, 720p, 1080i, kabelvalg osv - glem det. Se og lyt. It's that simple.
|
| Til top |
|
| |
askov Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 28 September 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede lige en DVD fra HEIM-KINO. Der er et test billede hvor nogle farve bjælker er sat op mod hinnanden, (blå, rød, grøn, gul, hvid, sort osv.)
576p linjerne er ikke ikke skarpe (farverne blander lidt sammen)
720p nu er det meget skarpt og farverne er ikke blandet sammen længre
1080i ikke den store forskel fra 720p, meeen det giver lige det sidste! 
Kan jeg bruge dette til noget ? og konkludere på mit setup er 1080i bedst ? eller er dette kun tilfælde ved fx. stilbilleder
|
| Til top |
|
| |
bird Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 29 September 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
igen - smid nogle forskellige film på (lyse scener, mørke scener,
langsom panorering, hurtig panorering, farverig, farvefattig).
Valget er ikke vanskeligt
|
| Til top |
|
| |