Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hjælp til Hjemmebio(projektor, lærred mm) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sorensen85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej!

Mine forældre er i gang med at ombygge stuen derhjemme og med til det projekt hører så også nyt TV udstyr. Den løsning som de umiddelbart havde tænkt sig var en fladskærm hængt op på væggen; men så kom vi til snakke om muligheden for en projektor og lærred. Ingen af os kender dog særlig meget til dette så jeg har brug for lidt hjælp.

1. Stuen er ret stor og har nogle store vinduespartier. Altså er stuen ret oplyst om dagen. Dog rammer der intet sollys direkte ind hvor lærredet skal hænge. (med mindre man skal se Go' morgen danmark).. Vil det være umuligt at se TV i dagtimerne hvor stuen er forholdsvis oplyst eller skal der total mørklægning til før at en projektor virker?

2. Det er meningen at projektoren skal bruges både til TV og DVD. Vi får TV signalet fra en fællesantenne. Er det nemt at tilslutte en sådan til en projektor og dermed se TV? Eller skal man gøre det igennem en DVD afspiller eller lign?

3. Vi har allerede en DVD afspiller som jeg regner med stadig kan benyttes. Så mangler der vel "bare" en projektor, et lærred og nogle højtalere (lydanlæg)? Eller er der noget mere udstyr jeg ikke har tænkt på som skal bruges for at få en hjemmebio op og køre?

4. Jeg synes lidt det er en jungle at lede efter udstyr til hjemmebioen på nettet. Det er gået nogenlunde med at finde projektorer, men jeg er helt lost når jeg skal finde dertilhørende lærred og højtalere. Nogen der kan være behjælpelig med lidt links?

Til top Vis sorensen85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorensen85

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

1. En projektor kaster et billede op på et lærred, og derfor er det lærredets grundfarve der bestemmer dit sortniveau.. En projektor kan jo ikke lave sort på andre måder end at slukke for det lys den sender ud, så for at et tv-billede ikke skal være helt lyst og uden kontrast skal rummet næsten være 100% mørkelagt.. næsten.. Dermed ikke sagt at du så bare skal have et sort lærred  men et gråt lærred kan hjælpe på sort-niveauet i rum der ikke er helt mørke.

2. En projektor har ikke (nogle har, men størstedelen har ikke) indbygget tuner, så der skal du bruge en ekstern tuner som f.eks. en videomaskine (hvis vi snakker analogt tv-signal) eller en digital tuner.. Men dette problem kan du også rende ind i hvis du køber fladskærm, da nogle modeller heller ikke har indbygget tuner.

3. Det kommer an på hvor langt du vil gå. Hvis den DVD-afspiller du har nu er et par år gammel, eller er en low-price maskine giver den garanteret kun et 576 liniers billede ud som du kan proppe i alle tv herhjemme, men en hjemmebio-projektor er i dag mindst med 720 liniers paneler, så der vil du jo få et pænere billede med en afspiller der giver et tilsvarende signal ud.
Og jo, du skal have lyden ud gennem enten et anlæg, eller et sæt aktive højtalere (evt. et aktiv subwoofer med 2 eller flere sattelitter)
Og du kan sagtens lade projektoren lyse på en hvidmalet væg, eller på et mørklægningsgardin fra IKEA, men nr. 1 er altså et lærred (hvidt eller gråt) Men det er dine øjne der skal bestemme det.

4. Jeg kører selv med et sæt højtalere jeg oplevede i et auditorium, og da de spillede til mine ørers tilfredstillelse, og de samtidig var i et design som høvdingen kunne lide blev det dem. Det er dog kun et 2.1 system (dvs en aktiv sub, med 2 sattelitter) men det fungerer fint til mit behov. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=197442 Jeg har før hørt udtrykket at en hjemmebio UDEN surround er ligesom sex MED gummi  og det er da også helt rigtigt, at det giver en bedre lydoplevelse, men det er jo helt op til hvad du vil betale og dit behov..

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

1. Projektor kræver mørklægning - alt andet er utilfredsstillende, hvis man lægger vægt på billedkvalitet. Lys er projektorens fjende nr. 1. Mørklægning er den eneste brugbare løsning.

2. Brug video, HD-optager (bedst pgra. HDMI eller component udgange), selector fra TDC eller lignende.

3. @filur99 - sludder. Du ved intet om det er DVD-afspilleren eller om det er projektoren der bedst skalerer til 1280x720.

angående lyd, så skal der en forstærker til at en art. Det er mange muligheder, og da du ikke har indikeret noget prisniveau og behov for kvalitet, så er det umuligt at vejlede dig.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

bird skrev:
3. @filur99 - sludder. Du ved intet om det er DVD-afspilleren eller om det er projektoren der bedst skalerer til 1280x720.

Korrekt, jeg ved intet om skalleringen da jeg intet ved om hvad han ejer i forvejen, og hvor meget han har i sinde at bruge, men vi kan vel så blive enige om at en lowprice dvd-afspiller for det meste kun har scart og composit video-out, og at det er langt bedre med en nyere dvd-afspiller med component eller hdmi udgang...

sorensen85, kom med lidt info om hvilken dvd du har i forvejen, samt om hvad du har i sinde at spendere på det..

bird
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

@filur999: Det kan vi blive enige om. DVD-afspilleren skal have minimum HDMI eller component, uanset om det er projektor eller afspiller der skal foretage skaleringen.

Til top Vis bird's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bird

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes