Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Spørgsmål vedr. opløsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonWerner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål vedr. opløsning. Jeg har tilsluttet mit LCD-tv til min computer der også fungere som HTPC og jeg kører med opløsningen 1360 x 768p. Når jeg så ser en dvd via HTPC'en bliver opløsningen på dvd-filmen så 1360 x 768p i stedet for de normale 720 × 576p? Med andre ord, opscalerer den billedet?

Måske er det bare indbildning med jeg synes nemlig at billedet er bedre når jeg afspiller dvd'er fra HTPC i forhold til når jeg bare bruger min alm. dvd-afspiller.

Mvh. John

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ja, der sker en upscaling. LCD'en KAN kun vise den opløsning den er bygget til, så et eller andet sted skal der ske scaling. Det der så er spørgsmålet er hvor det skal ske henne, i fjernsynet eller på afspilleren/HTPC'en.

Jeg har ikke så forfærdeligt meget erfaring med scalerne i fjernsyn, men jeg har hørt at de på de bedre modeller er ganske gode, og ofte bedre end dem der sidder i afspilleren medmindre man har en high-end afspiller.

Dog kan man jo få nogle ganske gode software scalere som man kan køre på f.eks. en HTPC, så der er der mulighed for at lege lidt med noget. PC'en har jo ret mange hestekræfter at stille til rådighed for scaling.

L.

DonWerner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 November 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Okay, så var det altså ikke indbildning fra min side. Synes nok billedet var bedre når dvd'erne bliver afviklet over HTPC'en.

Du nævner nogle programmer som man evt. kan bruge til at tweake sin opsætning med, kan du huske hvad de hedder? Jeg kunne da godt tænke mig at prøve dem.

Mvh. John

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes