Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Samsung LE-40M91B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kiil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Efter som Samsungs nye LE-40M91B ikke er omtalt i forumet, kunne jeg det godt lige tænkte mig at høre folks meninger om dette.

Skal have købt nyt tv inden for ca en måndes tid. Dette behøves ikke at være en samsung lcd, dog lyder 91B til at være en del anderledes end 61/71B. Eller er et Panasonic plasma stadigvæk det bedste valg?

Synes jeg har læst en del om at den sorte farve gengivelse skulle være et problem på LCD panelerne. Her skulle den nye 91B være en del bedre pga dens nye baggrundsbelysning samt en kontrast på 10000:1 Eller er jeg forkert på den?

Er heller ikke sikker på om man skal gå efter en opløsning på 1366x768 eller om man skal op i 1920x1080. Hvis man skal op i den sidste nævnte har Samsung jo også deres LE-40F71B men dette er vel en del bagud i forhold til den nye M91B?

Så alle gode råd er velkomne så mit valg forhåbenligt bliver lidt lettere

Mvh Henrik

Til top Vis kiil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiil

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 November 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke gå efter nogen opløsning, med mindre du skal bruge skærmen til computer-monitor. Det du skal gå efter, er det pæneste billede du kan finde. Jég er ikke i tvivl om hvor dét findes, men du må jo selv kigge lidt på de forskellige modeller og danne dig et indtryk.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

kiil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Opløsning var nu mest med henblik på hdtv udsendelser i 1080i/p. Spørgsmålet var så igen om det var klogt at gå efter et panel med 1920x1080?

Ellers bare fyr løs, må være nogle kloge hoveder der kender til den 91B model. Otto, selvom du ikke er samsung mand, har du jo sikkert nogle guldkorn :)

Naiera, Hvad er dit bud så, nu hvor du ikke er itvivl?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

kiil skrev:

Opløsning var nu mest med henblik på hdtv udsendelser i 1080i/p. Spørgsmålet var så igen om det var klogt at gå efter et panel med 1920x1080?

Nej, på nuværende tidspunkt er det ikke, for alle 1920*1080 displays har et dårligere billede end de gode plasma TV med 1024*768 opløsning. På nær selvfølgelig Pioneers 1080p plasma tingest til 65.000 kroner

kiil skrev:
Naiera, Hvad er dit bud så, nu hvor du ikke er itvivl?

Panasonic eller Pioneer, alt efter tegnebogens størrelse.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

O'Brian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
[QUOTE=kiil]

Nej, på nuværende tidspunkt er det ikke, for alle 1920*1080 displays har et dårligere billede end de gode plasma TV med 1024*768 opløsning.

Er det noget du kan dukomentere, eller din egen "ekspert" mening ?

Til top Vis O'Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af O'Brian

Isildur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 November 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Efter at have set F71eren fra samsung og divers andre HD skærme med Hd amteriale på ville jeg gå efter en Plasma skærm.

HAr ikke set samsungs baglys funktion men den Philips har er til pis (IMO) så det vil jeg ikke gå efter, og Samsungs dynamiske kontrast er også lige til at slukke for med det samme... Det har de stadigvæk ikke fået til at spille 100%.

Til top Vis Isildur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Isildur

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Isildur skrev:

HAr ikke set samsungs baglys funktion men den Philips har er til pis (IMO) så det vil jeg ikke gå efter, og Samsungs dynamiske kontrast er også lige til at slukke for med det samme... Det har de stadigvæk ikke fået til at spille 100%.

Dynamisk kontrast vil _aldrig_ spille 100%... Det er en funktion der i bund og grund kun er der for at kompensere for manglende kontrast, og vil altid medføre ulemper.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

Isildur: Du har vist misforstået snakken om baggrundsbelysningen med Samsung M91 LCD'en. Det er ikke det pop lys som Philips har, men panelet de nævner om her. Det nye fra Samsung kaldes LED.
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Isildur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Angel skrev:
Isildur: Du har vist misforstået snakken om baggrundsbelysningen med Samsung M91 LCD'en. Det er ikke det pop lys som Philips har, men panelet de nævner om her. Det nye fra Samsung kaldes LED.

Til top Vis Isildur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Isildur

kiil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Takker for gode inputs

Men er der virklig ingen der har testet, eller blot set den nye M91 model. Eneste jeg har hørt er at forskellen skulle være markant, men det kan alle jo komme og sige.

Ellers er et plasma fra Pioneer da nok og overveje. Dog skal panelet nok primært bruges til at vise mpeg4 kilder og ikke analoge signaler. Udfra dette er et plasma så stadigvæk det det bedste bud?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 21 November 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

kiil skrev:

Takker for gode inputs

Men er der virklig ingen der har testet, eller blot set den nye M91 model. Eneste jeg har hørt er at forskellen skulle være markant, men det kan alle jo komme og sige.

Ellers er et plasma fra Pioneer da nok og overveje. Dog skal panelet nok primært bruges til at vise mpeg4 kilder og ikke analoge signaler. Udfra dette er et plasma så stadigvæk det det bedste bud?

M91 er meget ny - så der er nok ikke så mange, der har set den endnu (jeg har heller ikke).

Pioneer (plasma) vs. Samsung(LCD) er der rigeligt med tråde om - de ender hver gang i kæpheste/religion - så dem kan du roligt læse - samme resultat vil hurtigt kunne komme i denne tråd

I bund og grund er det et spørgsmål om personlige preferencer - så du må selv ud og sammenligne - ingen af os kan fortælle dig, hvad du vil foretrække. Personligt har jeg valgt Samsung LCD (modellen er nu udgået) - udfra mine preferencer. Giv gerne en tilbagemelding om dine oplevelser (og valg).

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

hidef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 November 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
Isildur skrev:

Dynamisk kontrast vil _aldrig_ spille 100%... Det er en funktion der i bund og grund kun er der for at kompensere for manglende kontrast, og vil altid medføre ulemper.

Hej, har Samsung 40" F71 modellen sammen med Blu-ray og XBOX HD DVD add on. Valgte primært denne model udfra opløsningen. Såvidt jeg kan se så kan man ikke slukke for Dynamisk kontrast (HDMI, Component). Hvis jeg kører XBOX HD DVD Add-on via VGA, som ikke kører med dynamisk kontrast, ja så er det som at se film gennem madpapir uanset contrast/brightness indstillinger, ganske enkelt skrækkeligt. Mørke film er ikke til at holde ud at se, så jeg må køre med Dynamisk kontrast og hvad det medfører (farveskift problemer)

Til top Vis hidef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hidef

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 21 November 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg så den på KT-messen, og var noget skuffet.Jeg vil dog helst ikke udtale mig for kategorisk,da jeg synes erfaringerne er lidt for spinkle.Nu havde jeg også temmelig høje forventninger til LED teknologien,der ligesom indikerer lidt af et gennembrud for LCD .Og de blev altså ikke indfriet i første omgang.

For mig at se var der ingen synlig forskel på M91´s gengivelse af farver og ikke mindst sort - vs den "væg" af Samsung LCD varianter der ellers var repræsenteret.Vi stod der vel en 20 minutters tid og sammenlignede efter bedste evne,uden rigtigt at kunne se nogen forskel.Måske var farvegengivelsen lidt bedre på M91,når man placerede sig helt ude v siderne.

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 21 November 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

På tidligere M-modeller har man kunnet slå dynamisk kontrast fra (jeg har selv gjort det) i menuen. Det fungerer bedst hos mig!
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

kiil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt videre.

For at gøre det kort så fik jeg set den omtalte 91B. og jeg må sige at jeg var skuffet. Om det er fordi det er deres første generation med led baggrunds lys ved jeg ikke, men de ca 10k prisforskel fra en 71B er ihvertfald ikke det værd da jeg kun stort set ikke kunne se forskel.

Men hvis nogen har nogle LCD mærker, modeller der er værd at kigge på høre jeg da gerne.

Har så også været lidt ude og kigge på plasmaskærme, da de nok fra min side desværre er blevet lidt overset. Må sige at jeg mere og mere hælder til plasmaens noget mere "naturlige" billede. Har desværre ikke set LCD og plasmaerne side om side da de hang opdelt.

Af dem jeg kiggede på var

I den billige ende Panasonics TH 42PV60

Den lidt dyrer Pioneer PDP 427XA

Og da den alligevel hang der Pioneer PDP 507XA

Efter jeg så har set dem ved siden af hinanden, undre det mig at den billige PV60 har en kontrast på 10000:1  imod 427XA 3000:1. Udfra mit indtryk er 427 min vinder, men dataen siger jo noget helt andet.

Til dem med plasma. Hvordan opføre de sig hvis man smider en pc eller anden hdmi kilde på og viser feks mpeg4 i opløsninger hvor der skal skaleres. Sidste overvejning bliver så burn in. Men alt i alt en positiv oplevelse af pdp

Thorsen.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 November 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke hænge dig deres kontrast forhold, fordi hver producent har sin egen måde at opgive det på.

Den eneste standardiseret måde at måle det på er nemlig så kritisk, at det vil oftest give konstrast forhold på fobløffende små 8-10:1

Det er vist en standard som billede "guruen" Joe Kane har været med til at fastsætte.

Har desværre ikke set m91, men jeg syntes faktisk at m61 gjorde det bedre end m71... Men sådan er vi jo forskellige, gudskelov

Men Pioneer's plasma syntes jeg også gør det bedre.

Til top Vis Thorsen.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thorsen.

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Så blev den testet på Areadvd.de .Og får vel en noget blandet test.Størst er skuffelsen over,at LED teknologien tilsyneladende ikke gengiver sort synligt bedre end tidligere LCD´er :

Preis-/Leistung:

Pro:
  • Sehr plastisches Bild
  • Gutes De-Interlacing
  • Extrem hoher Kontrast
  • Sehr neutrale Farbdarstellung
Contra:
  • Keine 1080p-Unterstützung
  • Schlechter Ton
  • Kein optimaler Schwarzwert trotz LED-Backlight

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst hele testen, men det er mig en gåde hvordan de kan stille ekstrem høj kontrast som noget positivt over for "Kein optimaler Schwarzwert trotz LED-Backlight", ”samme sort niveau som før”, som noget negativt.

Hvis de mener, at den dynamiske kontrast er utrolig høj, så vil jeg da på ingen måde placere det som noget positivt. De to ting er da også afhængige af hinanden. Du kan ikke have kæmpe kontrast uden at have et godt sort niveau. Så skal det være fordi sort er nogenlunde, og brightness så er ekstrem højt, men det synes jeg igen er negativt - altså ekstrem høj brightness.

Jeg har desuden stået og kigget lidt på M91 på mit gamle arbejde, og jeg synes der er to kritikpunkter for skærmen. Dels at farverne er mega overdisponerede. Det er ikke LED teknologiens skyld, for den har stort potentiale, men nok nærmere gjort fordi man nu kan pga. det forøgede farvespekter. Og det største kritikpunkt i mine øjne, er så, at jeg synes skærmen har tendens til en del slør. Ikke så meget slør i traditionel forstand, for det minder mere om Overdrive trailing. Det kan godt være det kan indstilles væk, men det var i mine øjne utrolig markant. Nu har jeg meget erfaring med Samsungs monitors, hvor responstiden for panelet styres med nogenlunde samme Overdrive system, og jeg ser paralleller mellem M91 og nogle af de monitors, hvor Overdrive var forkert styret.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 December 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Citér:
Den eneste standardiseret måde at måle det på er nemlig så kritisk, at det vil oftest give konstrast forhold på fobløffende små 8-10:1

Det er vist lidt overdramatiseret, og det tror jeg også Joe Kane vil give mig ret i  I praksis kan plasma og CRT, og for den sags skyld sikkert også SED, have problemer med blooming, da selve oplysningen af fosforen påvirker de sideliggende fosfor "pixels" med lys. Men andre panelteknologier, som f.eks. LCD lider stort set ikke under blooming eller andre defekter, der påvirker pixels. Så reelt set vil f.eks. ansi kontrast være meget tæt på on/off kontrast, som typisk er den der anvendes (når der altså ikke anvendes dynamisk kontrast).

Desuden synes jeg tit man ser argumentet; hver producent har deres metode. Det har de altså ikke. Der findes på LCD-TV målingen der hedder on/off eller dynamisk. På plasma Tv måler man efter en procentmæssig sats, der fastlægges i forhold til lyset. Man siger f.eks.; hvor meget brightness udgiver skærmen i én pixels, når denne og kun denne lyser. Det sætter man så i forhold til sortværdien.

Det som i stedet er fejlen i angivelser af kontrast, er, at ikke alle metoderne giver et særlig godt billede af hvordan det er i virkeligheden. Og ved siden af er det tit overdrevet, men det er nu ikke fordi der findes lige så mange metoder, som der findes producenter. Der er faktisk nogle meget strenge krav til hvordan specifikationer skal opgives. Dog afviges der tit fra disse, hvilket nok mest af alt er et resultat af forbrugerens store fokus der ligger på dem. Overbærenheden med afvigelsen og den del af det, at kravene også dels kommer til producenternes gunst, giver os reelt set specifikationer, der siger tæt på meget lidt.

Men hvis det er nogle specifikationer, som man specielt skal anfægte, så er det dynamisk kontrast for LCD-TV og ikke mindst kontrast og brightness opgivelsen for plasma-Tv. De mere anerkendte producenter er så lidt mere ærlige, men når man ser en angivelse som f.eks. 10000:1 på et Medion plasma, så er man altså helt derude, hvor selv mågerne vender i skam.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes