Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: z2 med farvefejl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Status: Offline
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

hejsa..

min nu 2,5 år gamle sanyo z2 er begyndt at blive gul i højre side og lyserød i venstre side.. det er så lidt at det kun kan ses ved hvid baggrund.. projektoren har kørt i 2498 timer, men lampen har kun kørt i 1911 timer på eco og 4 timer på normal, er det pæren som er ved at være slidt eller anden fejl?

Håber I kan hjælpe.

Mvh Rolf

Til top Vis LaZBoY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaZBoY

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Det vel det der sker med LCD paneler, de skifter farve under leve tid, derfor er der så mange der gå efter DLP Pj. som netop ikke har disse problemer,( man nogle andre regnbue, blæser/farvehjuls støj og kun et panele (3 panaler koste stadig en formune).
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

det virker da lidt som noget fusk at de reklamere med 4000-5000 timer på lampen (eco) når panelet ikke engang kan klare 2500 timer...

burde farven ikke ændres ens over hele billedet? i stedet for misfarvninger i hver side i 2 forskellige farver? garantien dækker vel ikke sådan noget?  

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 19 November 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det er spørsmål om den har været udsat for formeget varmen, eller den har stået forket, der har ikke været udluftning nok, ellr den har stået i stærk sol om dagen, eller en sport ligh, der er for tæt på.

Derfor er det ikke sikke garantien dækker, da den har været behandlet forkert.

Forkert behandlign, kan netop være grunden, til at det er sket nu, eller er der nogle defekte lcd panaler på market, derved ville der være flere Pj. med samme problem.

Misfarvning komme ikke ens over hele flade, selv på helt nye paner er der farve forske over hele panelet.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 November 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige pointere at LCD-paneler ikke kan skifte farve da de jo kun er sort/hvide!

Farverne i LCD projektorer dannes af nogle farvefiltre inden lyset sendes gennem LCD-panelerne. Det er muligt at disse filtre ændrer sig med tiden. Det kan muligvis også skyldes at lyset fra lampen ændrer farve gennem dens levetid, således at projektorens oprindelige justering ikke længere passer.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

her er et billedet af det.. (taget med min mobil) det ser ikke helt så slemt ud i virkeligheden, mobilen forstærker tilsyneladende farverne.

http://peecee.dk/resize.php?id=12951

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 November 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Jeg vil lige pointere at LCD-paneler ikke kan skifte farve da de jo kun er sort/hvide!

Farverne i LCD projektorer dannes af nogle farvefiltre inden lyset sendes gennem LCD-panelerne. Det er muligt at disse filtre ændrer sig med tiden.

Det ER selve LCD-panelerne der bliver slidt, ikke farvefiltrene. Du glemmer en væsentlig detalje: Farve skabes ved at mixe lysstyrken af de tre grundfarver, rød, grøn og blå. Hvis du ændrer på lysstyrken af én farve, så ændrer du på den samlede farve. Hvis LCD-panelerne bliver slidt forskelligt på de tre paneler - eksempelvis fordi der er stor forskel på hvor meget lys f.eks. den blå og den grønne skal levere - så vil forringelsen i lysstyrke resultere i en ændring af farverne.

EDIT: Men du har naturligvis principielt ret i at panelet som sådan ikke skifter farve.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

BladeDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2004
Sendt: 14 December 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Nu er det sgu også sket for min projector, efter 2år og lidt over 2500 timer, er den gået hen og blevet blå i det ene hjørne..

Skal panelet så skiftes? kan det overhovedet skiftes og hvad koster det så?

Jeg overvejer at købe en ny, men det er jo ærveligt hvis man ikke kan få solgt den gamle :(
Til top Vis BladeDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BladeDK

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

jeg har ikke hørt noget nyt endnu fra min forhandler... men du kan jo også lige prøve at kontakte dem du har købt den ved. (hører meget gerne fra dig hvis du finder ud af noget..)

Men jeg tror at jeg har fundet endnu en fejl på min projektor.. min baggrundsfarvei windows er standard xp/2000 blå, og mellem jeg ser film / serier på computeren går der nogle gange 5-10 min. hvor det eneste som er på skærmen er baggrundsfarven pånær i midten hvor filmafspilleren er (sort firkant med nogle knapper) når jeg så sætter afspilleren i gang med at afspille igen (fuld skærm) kan jeg nu se en farvefejl der hvor den sorte firkart fra afspilleren har været (lidt ala gamle fjernsyn hvor der er noget som er fastbrændt.) dette forsvinder langsomt igen under filmen..

håber denne lange forklaring kan forstås, ellers kan jeg tage et billedet af det?

LaZBoY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

I får lige nogle billeder alligevel..

Billedet 1: jeg har lavet denne hvide baggrund med sorte firkanter

http://peecee.dk/uploads/1206/fotografier-0010.jpg

(læg mærke til denne flotte hvide farve :) )

Billedet 2: Jeg har her lagt to forskellige grå nuancer over den nederste af de sorte firkanter

(læg mærke til hvor tydelig den sorte firkant er gennem de grå farver)

http://peecee.dk/uploads/1206/fotografier-0009.jpg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes