Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Min første projector (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 19 December 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa nu er tiden kommet til at jeg vil investere i en projektor.

Man kan selvfølgelig altid spare mere op men vil hellere have en nu end senere.

Så jeg begyndte at lede efter den bedste til prisen. Nogle enkelte projektore dukker så op igen og igen. Her er kandidaterne, jeg vil købe i tyskland da mine penge af en eller anden grund rækker en del længere der:

Sanyo PLV Z5. Den har jeg fundet til ca 1400€ (alle incl porto) men så har jeg læst at forskellen er minimal imellem denne nye model og den gamle udgave PLV Z4 som kan anskaffes en hel del billigere nu nemlig ca 1100€. Så lidt mere end 2000 som kunne bruges på et lærred og kabler istedet er måske en bedre løsning.

Så er der Panasonic PT AX100E som også kan anskaffes til ca 1300€ og lidt billigere end  Sanyos nye model, denne skulle efter sigende være bedre i lysere omgivelser. Vil det så være et bedre køb hvis man ikke kan mørklægge sin stue helt og have gode muligheder for at justere lysstyrken ?  Eller er forskellende minimale  alligevel ? Ser jo for det meste film om aftenen alligevel.

Jeg læste i et dansk computer blad at Optoma HD70 skulle være et fund til prisen i dk ( som er 12000 vejl.) Den er også markant billigere i Tyskland nemlig ca 1000€. Men er det en værdig konkurrent til de andre omtalte modeller nogen som kender noget til Optoma ? Dog skal det siges den ser ud til at larmer markant mere med 28db angivet end hvor Sanyo hvor støjen er opgivet til 22db i ECO mode.

Så kommer næste spørgsmål er projektore egnet til at køre i ECO mode når man skal se film ?

Sidste projektor med i overvejelserne er Hitachi PJ-TX300 som koster ca 1150€. Den skulle have et ret godt billede også.

Hvad er jeres erfaringer med disse projektore hvad ville i selv købe ?

Det lærred som jeg har fundet er beskrevet her, det jeg vil have er dog i 16:9 men pt udsolgt:

http://exclusiv-home.de/shop/catalog/product_info.php?cPath= 24&products_id=138

Nogen som har kendskab til det ? ( har fået det tilbud til ca 229€ incl porto til Danmark fra tyskland. Jeg syndes det ser meget godt ud men hvis det viser sig at være et dårligt køb koster det 80€ at returnere det Jeg aner ikke hvor vigtig et lærred egentlig er men det ville være fedt med en motor på syndes jeg.

Håber på nogle gode svar.
vh

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 December 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:
Så kommer næste spørgsmål er projektore egnet til at køre i ECO mode når man skal se film ?

Eco mode gør som bekendt det at der skrues lidt ned for lysstyrken - hvilket igen mindsker behovet for afkøling. Dette er årsagen til at projektoren støjer mindre i eco mode end normal mode. Støjniveauet skal man bestemt ikke undervurdere ved filmbrug, men det kan jeg se at du selv er opmærksom på.

Hvorvidt lysstyrken er høj nok ved eco mode afhænger (udover modellen, selvfølgelig) af i hvor høj grad du kan mørklægge, og hvor stort billede du vil have. Er der HELT mørkt og er billedet ikke større end måske 100", så vil samtlige projektorer du nævner fungere fint til filmbrug i ecomode.

Er det ikke muligt at mørklægge helt, bliver det mere en vurderingssag udfra hvor meget lys der er i rummet, og hvad du kan acceptere i form af (forringet) billedkvalitet, så det bliver du simpelthen nødt til at afprøve selv.

Hvilken af de nævnte modeller der er bedst vil jeg helst ikke gå ind i - jeg er selv meget glad for Panasonic, men kender ikke så meget til f.eks. Optoma.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Optoma HD70 er en DLP projektor, mens alle de andre du nævner er LCD'ere.. Det er to helt forskellige teknologier med hver deres fordele og ulemper, som du kan læse meget mere om ved at lege lidt med søgefunktionen.. Og hvilken du skal vælge, ja det bliver du nødt til at se med dine egne øjne.. én forskel jeg vil fremhæve er dog at på DLP'ere i 10.000kr klassen er der ikke lens-shift, så der skal regnes lidt for at finde ud af op den passer til dit lokale, og hvor den skal hænge, mens LCD'erne har lens-shift, så der kan man (stort set) placere den hvor man vil, og så dreje billedet ind rent optisk.. Det er smart.. Selv har jeg en Sanyo Z4 som jeg er meget glad for. Det er også min allerførste projektor, så vidste at uanset hvad jeg købte ville jeg få en WHAU-oplevelse første gang.. Og den har bestemt ikke skuffet mig.. Den har 4 forskellige pære-indstillinger og jeg kan ikke se forskel på dem, og jeg har ikke mørklagt mit lokale 100%, slet ikke.. så den står altid i eco, så pæren også holder lidt længere..

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Svar ok så betyder det faktisk at i mørke er der ingen af dem som larmer nævne værdig. Men hvis man vil se en film midt på dagen larmer din panasonic så eller er det uden betydning ?

Man man evt modificere med bedre blæser. Jeg ved at fra PC er der en masse forskellige ventilatore som larmer vidt forskelligt ved samme hastighed. Fx er papst kendt forat lave lydløse ventilator.

Kan man evt gøre dette ved en billig projektor for at opgradere den ?

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 19 December 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Nu sidder du jo ikke med hovedet lige inde i projektoren, og personligt skruer jeg altid godt op for lyden når jeg ser film eller spiller ps2, så tvivler på at du vil få problemer med støj uanset hvilken af dem du vælger, medmindre du er meget blæserstøj-overfølsom eller har en Xbox360 som afspiller .. Det med at skifte blæseren ville jeg ikke lege med, da du jo bryder garantien så.. Og nu snakker vi jo ikke en PC-PSU til 250kr hvor der er sparet på alt så der er sat en blæser i med nylon-lejer eller lignende..

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at på papiret er der ikke meget forskel på Sanyo Z4 og Z5, men jeg blev af en serviceteknikker direkte frarådet at købe en Z4, da han havde haft uforholdsmæssigt mange af dem på værksted... De største nyheder i Z5'eren ligger altså indeni, i mekanikken og specielt den software der styrer projektoren. En fejl jeg f.eks. har set omtalt som ofte forekommende på Z4 er, at den efter noget tid mister styringen af 16:9 vs 4:3, så 16:9 vises med sorte bjælker i siderne... og det er jo surt at skulle sende sin projektor på værksted i tide og utidde og skulle undvære den i reperationsperioden. Desuden er der problemet med garantireperationer, hvis du køber den i tyskland - man kan vist tegne en ekstra europa-garanti, men så bliver den dyrere end de priser du har set...

Z5'eren skulle være helt fri for disse skavanker, og da også ha nogle enkelte deciderede forbedringer i forhold til Z4.

Personligt endte jeg dog med Panasonic AX100 - den er helt suveræn synes jeg. Naturligvis e det bedst med et helt mørklagt rum, men det er nu meget rart at kunne se film også midt på dagen, med delvis eller ingen mørklægning - det klarer den rigtig godt, også i eco-mode. Og når man ser film om aftenen eller i et helt mørklagt rum, så er den efter min mening suveræn. Bl.a. har den en unik featue der gør, at de såkaldte "grids" imellem de enkelte pixel i LCD elementerne blødes op, og de er derfor næsten umulige at spotte, medmindre man er helt tæt på lærredet.

Så min stemme går på Pana'en, men i sidste ende er det jo smag og behag...

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:
Svar ok så betyder det faktisk at i mørke er der ingen af dem som larmer nævne værdig. Men hvis man vil se en film midt på dagen larmer din panasonic så eller er det uden betydning ?

Well, man bestemmer jo selv om man vil køre i eco- eller normal mode. Forskellen er ikke så stor at man pludselig bare ikke kan høre filmen for susen - men er man først opmærksom på blæserstøjen, så vil man nok foretrække ecomode når det er muligt.

Nu håber jeg ikke du regner med at kunne bruge projektoren i decideret dagslys..? Det kan ikke lade sig gøre, uanset hvor meget lys den kan kaste af sig.

Mht at skifte blæser - en god hjemmebioprojektor støjer i forvejen mindre end de fleste pc'er, med mindre pc'en er passivt kølet. Jeg har selv moddet min pc med en støjsvag psu, Zalman køler på cpu'en og arctic cooler på gpu'en - og den støjer stadig nogenlunde lige så meget som min projektor. Alt er relativt - jeg finder støj fra en projektor langt mere generende end fra en PC - men det har nok noget at gøre med hvad man foretager sig når man bruger dem..!

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

hvalen skrev:

Nu håber jeg ikke du regner med at kunne bruge projektoren i decideret dagslys..? Det kan ikke lade sig gøre, uanset hvor meget lys den kan kaste af sig.

Jeg synes nu godt Panasonic AT100 kan bruges i dagslys - måske ikke strålende solskin lige på, men alt er jo relativt... og jo mere man trækker gardinerne for, jo bdre står billedet naturligvis. "Dagslys-storskærm" kan dog være meget praktisk f.eks. i forbindelse med WM eller den slags... det er klart ikke noget jeg vil anbefale til film.

MVH

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
RogueAgent skrev:

hvalen skrev:

Jeg synes nu godt Panasonic AT100 kan bruges i dagslys - måske ikke strålende solskin lige på, men alt er jo relativt... og jo mere man trækker gardinerne for, jo bdre står billedet naturligvis. "Dagslys-storskærm" kan dog være meget praktisk f.eks. i forbindelse med WM eller den slags... det er klart ikke noget jeg vil anbefale til film.

MVH

Det VAR nu også film jeg tænkte på. Ser man ting med meget lys og klare farver, som f.eks. tegnefilm og sitcoms, så gør det knap så meget om man kan se alle detaljer.

Men prøv lige at se en film som Alien eller Mystic River på en projektor i dagslys. I dare you..!

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
erla skrev:
RogueAgent skrev:

hvalen skrev:

MVH

Det VAR nu også film jeg tænkte på. Ser man ting med meget lys og klare farver, som f.eks. tegnefilm og sitcoms, så gør det knap så meget om man kan se alle detaljer.

Men prøv lige at se en film som Alien eller Mystic River på en projektor i dagslys. I dare you..!

Jamen vi er helt enige

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige svar. Jammen fodbold kan jo være sjovt at se.  Jeg er også blevet mere varm på panasonics projektor. Så er der lige råd til mit lærred også. Dog vil jeg vente for at se om der også er Januar udsalg  i Tyskland også. Men også fordi det lærred som jeg vil have først kommer på lager igen i Januar og det er nok ikke særligt sjov at sidde med en projektor og hvor godt er et hvidtlagen mon

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 20 December 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:

Dog vil jeg vente for at se om der også er Januar udsalg  i Tyskland også.

Så vidt jeg ved, stiger den tyske MWS fra 16% til 25% pr. 1. januar 2007

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Sendt: 20 December 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Den stiger til 19%.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 20 December 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Juri skrev:
Den stiger til 19%.

PYHA der var ikke så slemt som jeg frygtede, takker for rettelsen.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

hilfiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2005
Sendt: 21 December 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej. Hvis du vælger panasonicen i tyskland skal du tage højde for at købe en ekstra europa garanti hos forhandleren, ellers skal du sende den til tyskland. Skrev en forespørgsel til digitalo.de og har aldrig fået noget svar, sanyoen kan du vist få lavet hos straxservice i danmark ved køb i tyskland, men tjek hellere før et evt. køb. Så dukkede den op på fælleskøb og betalte gerne den lille mer pris. Nu står den i min stue og får mine varmeste anbefalinger. Har den forbundet via en sony 820 optager gennem hdmi med selector. De kraftige lys indstillinger kræver en del kalibrering, men den til film er super, også bliver fodbold heller ikke det samme igen.

Til top Vis hilfiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hilfiger

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Så er der shoppet, men en helt anden kandidat tog pladsen nemlig en Benq PE8720 som er blevet sat meget ned her i DK og Norge. Men ser ud til at holde en højpris andre steder.

Så jeg håber den lever op til de gode anmeldelser som den har modtaget over alt. Når denne projektor sidste år kunne sælges for 50000kr virker 13000kr som et rent røver køb og jeg endte faktisk med at købe den her i DK hos justbuyit.

Skal lige siges jeg ikke har modtaget den endnu da jeg først harbestilt den her til aften .

Nogle som kan anbefale et lærred til denne projektor ?  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes