Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Beregning af billedhøjde m/PT-AX100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for hjælp!

Jeg er blevet lidt lun på Panasonic PT-AX100U, men har brug for hjælp til beregning af billedhøjden.

Jeg går efter denne model, dels pga. af de fine anmeldelser, lens shift og fordi dens store mulighed for zoom gør at den kan hænge samme sted som min nuværende projektor, ifølge projektorcentrals calculator.

Jeg har bl. a. læst denne anmeldelse: http://www.projectorcentral.com/panasonic_ax100.htm

Da jeg som sagt gerne skulle have den til at hænge samme sted som nu, (så jeg slipper for at flytte loftsbeslaget), hæftede jeg mig ved dette afsnit i ovennævnte anmeldelse:

However, if you wish to ceiling mount, you can shift the lens such that, once the projector is inverted, the top edge of the image is below the centerline by about 16% of the picture height. So for example, if you are projecting a 120" diagonal image, the picture height will be 59", and the maximum gap between the top of the image and the centerline will be 9.4". In practical terms, after adding a few vertical inches for the ceiling mount itself, if you have an 8 foot ceiling, the 120" image will appear on the wall about where you want it. If you are going for a smaller image, say 100" diagonal, or if you have a much higher ceiling, the range of the lens shift will not be able to compensate for such a radical offset. In these cases, you may wish to use an extension tube with the mount to keep the image from appearing too high on the wall. (We don't recommend tilting and using keystone correction on any 720p projector since it causes all signals, and native HD 720p in particular, to be rescaled.)

Er der nogen der kan regne ud i hvilken højde underkanten af "mit" billede er, ud fra mine oplysninger?!

Underkanten af projektoren (altså det der i virkeligheden er bunden af den, den hænger nu med bunden i vejret), vil ved loftsmontering være 2.60 m. Linsen vil vel så være ca. 5 cm. lavere...

Mit lærred er 68" (172 cm.) B x H: 150 x 85 cm.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m

Nicolai

Ja, det er fint, men hvor kan du skrive hvilken højde apparatet hænger i?!

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt deres calculator; både deres pro udgave og deres gamle version af samme, men så vidt jeg kan se kan den kun bruges til at bestemme hvor stor billedet kan blive ved forskellige afstande, hvor meget belysning der anbefales og lign.

Jeg kan ikke se hvor man kan skrive hvor højt projektoren skal hænge, og det er af afgørende betydning hvor meget lens shift der er på PT-AX100, for at kunne få billdet ned i den rette højde, og samtidigt undgå at bruge keystone correction.

(We don't recommend tilting and using keystone correction on any 720p projector since it causes all signals, and native HD 720p in particular, to be rescaled.)

Noget jeg også har læst flere gange i dette forum.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

ehm .. det kommer vel lidt an på hvor højt dit lærrede hænger i forhold til projektoren ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Nej, hvis bare jeg kan få at vide hvad den minimale højde er, så ville jeg være glad.

Altså, hvor langt kan billede komme ned, selvfølgelig uden af billedets sider er skrå, hvilket vil påkræve brugen af keystone correction?!

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

altså umiddelbart ville jeg sige at hvis dit billede er 85 cm højt kan du lens shifte 16% af billedhøjden  op eller ned, sådan som jeg forstår det.

dvs (85/100)*16 = 13,6 cm

Laveste lærredshøjde = 2,60 -5 -13,6 = 241,4 cm

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
altså umiddelbart ville jeg sige at hvis dit billede er 85 cm højt kan du lens shifte 16% af billedhøjden  op eller ned, sådan som jeg forstår det.

Det syntes jeg lyder lidt underligt.

Hvis underkanten er billedet er i en højde af 241 cm, vil overkanten (med min billedstørrelse) være 326 cm oppe. Så skal man godt nok læne sig pænt meget tilbage, for at sige det mildt.

Jeg syntes at have set skitser af projektorer set fra siden, hvor de stående laver en lyskegle, hvis underkant er næsten vandret og hvor overkanten har en pæn vinkel opad. Hvis man så vender projektoren på hovedet, er det vel omvendt; vandret overkant, og vinkel nedad.

Eller tager jeg fejl?! Kan det overhovedet udregnes?!

J. Skovgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Lærredes højde = 85cm ~ 16% = 13,6cm (maximal forskydning fra linse centerlinie til overkant af lærredet, ved loftmontering)

Projektor monteringshøjde = 255cm (Linse centerhøjde)

Underkant af lærredet = 255 - 13,6 - 85cm = 156,4cm

Det er sådan jeg lige forstår det, og det er jo nok lige i den høje ende, så enten et større lærrede, eller sænke projektoren, eventuelt sætte den på en hylde på bagvæggen.   

Ellers så må du kikke lidt efter en projektor med en større linse offset, mener at Optoma laver nogle Projektore med en temmelig stor Offset (bla. HD70)

J. Skovgaard
Til top Vis J. Skovgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J. Skovgaard

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Ulempen ved HD70, og andre DLP'ere (der er til at betale) er at de har FAST offset, hvorimod de fleste LCD'ere har lensshift og derfor kan flytte billedet..

Til Kaizer: Hvad med Sanyo Z5 så, den har 50% H og 100% V lens shift.. Det er da en sjat..

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:

Ulempen ved HD70, og andre DLP'ere (der er til at betale) er at de har FAST offset, hvorimod de fleste LCD'ere har lensshift og derfor kan flytte billedet..

Til Kaizer: Hvad med Sanyo Z5 så, den har 50% H og 100% V lens shift.. Det er da en sjat..

Z5 er da en mulighed. Jeg har faktisk kigget lidt på Z4. Den kan også hænge samme sted som min nuværende, og jeg har hørt at forskellen mellem Z4 og Z5 ikke er særlig stor.

Jeg har bare noget svært ved at forstille mig forskellen fra min Infocus SP4805 og Z4. Jeg formoder at den højere opløsning er noget jeg vil kunne se, men hvor stor forskellen er, ved jeg ikke. Og så er jeg heller ikke sikker på overgangen fra DLP til LCD.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:

MonoTovarisj skrev:

Det syntes jeg lyder lidt underligt.

Hvis underkanten er billedet er i en højde af 241 cm, vil overkanten (med min billedstørrelse) være 326 cm oppe. Så skal man godt nok læne sig pænt meget tilbage, for at sige det mildt.

Jeg syntes at have set skitser af projektorer set fra siden, hvor de stående laver en lyskegle, hvis underkant er næsten vandret og hvor overkanten har en pæn vinkel opad. Hvis man så vender projektoren på hovedet, er det vel omvendt; vandret overkant, og vinkel nedad.

Eller tager jeg fejl?! Kan det overhovedet udregnes?!

Nu har jeg heller ikke sagt noget om at lærredshøjden var lig underkanten af lærredet, men lærredshøjden er derimod overkanten af lærredet. Grunden til jeg lagde alle mellemregningerne på var så du kunne se at med den størrelse lærred du havde valgt kan du forskyde billedet 13,6 cm.

Hvis projektoren hænger på hovedet i dit loftophæng vil overkanten af billedet være i center af optikken ved lensshift på 0%. Og ved 16% lensshift ned, vil det være 13,6 cm under center af optikken.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes