| Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har søgt lidt rundt og læst lidt omkring emnet, men det skader vel ikke at spørge igen.
Jeg skal have mig et nyt tv, og står mellem at købe et 42" plasma eller et mindre LCD. Det eneste som afholder mig fra at købe et plasma er burn-in. Jeg bruger Windows media center, og tv'et kører derfor mange timer om dagen hvor jeg hører musik osv. Vil det være selvmord at købe plasma så?
Vil man kunne lade tv'et køre i nogle dage med "skiftende billeder" og derfor undgå burn-in fremover? Det er ikke urealistisk at tv'et vil køre i 5 timer eller mere med et billede som næsten ikke skifter...
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du på ingen måde ikke kan undgå billeder der ikke skifter, så må du acceptere dårligere billedkvalitet på et LCD TV. Men er det slet ikke muligt at få noget der bevæger sig på skærmen, mens mediecentret spiller musik? Der er intet i vejen for at bruge et medicenter i sig selv; det er det med statiske billeder der skal undgås i mange timer i træk.
Du kan ikke gøre et plasma TV fuldstændig immunt overfor indbrænding, men hvis du køber et ordentligt et og behandler det fornuftigt, så er der ikke rigtig noget at frygte.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er, at jeg er studerende og lige flyttet i lejlighed, så har ikke råd til et ordentligt... Men det ender nok med LCD, da jeg ikke gider gå rundt og frygte burn-in...
|
| Til top |
|
| |
Moooi Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas
Jeg har et pio 427 xd og har snart haft det i 3 måneder og bruger også min skærm en del til HTCP. Jeg var også bange for burn in til at starte med, men gør som de fleste anbefaler man gør i starten. Skru ned for kontrast og lys osv. og lad det køre sådan i en 14 dages tid.. Jeg er meget meget glad for mit tv idag og har faktisk vænnet mig til at der ikke er fuld skrue på alle instillingerne. Så tænk ikke så meget det med burn in!!
Ved film og HD-klip står min skærm så lækkert.. Håber meget snart at der kommer flere HD kanaler for på det tv er det en fornøjelse.. 
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
| Problemet er, at jeg er studerende og lige flyttet i lejlighed, så har ikke råd til et ordentligt... Men det ender nok med LCD, da jeg ikke gider gå rundt og frygte burn-in... |
|
|
Der er altså ikke noget at frygte, bare du ikke behandler det fuldstændig fjollet. Hvis du vil have en ordentlig billedkvalitet på et fladt TV kommer du ikke udenom plasma.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan behandler man det fjollet? JEg synes bare ikke det er fedt, at bruge mange penge på et tv, som har de begrænsninger... Så hellere en lidt ringere billedkvalitet, og så kan man have tv'et tændt så længe man har lyst. En 40" LCD giver jo samme "wow" oplevelse når man ikke sammenligner direkte mod et plasma mens man ser film.
|
| Til top |
|
| |
Moooi Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
| Hvordan behandler man det fjollet? JEg synes bare ikke det er fedt, at bruge mange penge på et tv, som har de begrænsninger... Så hellere en lidt ringere billedkvalitet, og så kan man have tv'et tændt så længe man har lyst. En 40" LCD giver jo samme "wow" oplevelse når man ikke sammenligner direkte mod et plasma mens man ser film. |
|
|
Det har kun sine begrænsninger i starter og derefter bliver det noget at det bedste. Der er så meget dybde i det pio 427 og alt står så lækkert via HTCP så jeg kan slet ikke forstå at du ikke kan se igennem at skulle sættte indstillingerne ned i starten og så efter 14 dage få et super fedt tv.. Hvis man ved at man lige skal køre tvét til er der vel ingen grund til at behandle det fjollet så der bliver en chance for burn in..
Du køber jo heller ikke en bil og derefter ikke gør det som forhandler beder en om at man ikke man presse bilen i starten, så man ikke øger chancen for at noget bliver ødelagt..
Du kan sagtens have skærmen tændt i flere timer, da mange forretninger har deres tændt næsten 24/7-- Du slukker vel tvét når du ikke ser på det ?? 
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
| Hvordan behandler man det fjollet? JEg synes bare ikke det er fedt, at bruge mange penge på et tv, som har de begrænsninger... Så hellere en lidt ringere billedkvalitet, og så kan man have tv'et tændt så længe man har lyst. En 40" LCD giver jo samme "wow" oplevelse når man ikke sammenligner direkte mod et plasma mens man ser film. |
|
|
Det synes jeg så ikke, men hvis du synes at kvaliteten på LCD TV er fin nok, og du absolut SKAL have statiske menuer på i fem timer i træk, så bør du da nok bare købe LCD.
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billedkvalitetsmæssigt er det smag og behag, om man foretrækker plasma eller LCD - så hvorfor risikere burn-in?
(at jeg så heller ikke forstår behovet for statiske menu'er istedet for f.eks. en screensaver, er så en anden sag)
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Billedkvalitetsmæssigt er det smag og behag, om man foretrækker plasma eller LCD - så hvorfor risikere burn-in? |
|
|
Billedkvalitetsmæssigt er det et faktum at godt plasma TV leverer mere korrekte billeder end et 'godt' LCD TV. Hvis man så også foretrækker det mere korrekte, og dermed plasma, så burde man nok købe såen et. Man risikerer kun burn-in hvis man behandler det forkert.
|
| Til top |
|
| |

Jonas tager en pause!
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger jo heller ikkek at jeg har et behov for statiske menu'er eller lignende... Men muligheden for at det sker vil være der. (Computer crasher, man falder i søvn med tv'et tændt osv). Men jeg må lige se på det - prisen for et 40" LCD er samme pris som et 42" plasma.
Når det er til HTPC, vil plasmas dårligere opløsning så kunne ses eller er der ulemper ved det?
Og hvad med strømforbruget? Har hørt plasma skulle suge strøm, og vil helst ikke have en for høj regning. Det er mest samsung tv jeg har set på.
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har burn in på mit pioneer og jeg syntes bestemt ikke jeg har opført mig fjollet.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
men du har heller ikke en af de nye Pioneer ?
Jeg har intet på mit 507 og selv med kanal logo en hel aften er der tegn på noget.
Hans
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne en screen-saver ikke gøre det?
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Når det er til HTPC, vil plasmas dårligere opløsning så kunne ses eller er der ulemper ved det?
Og hvad med strømforbruget? Har hørt plasma skulle suge strøm, og vil helst ikke have en for høj regning. Det er mest samsung tv jeg har set på. |
|
|
En forskel på 1024*768 og 1366*768 vil ikke være så slem, og så er det jo vigtigt at huske at der er mange andre ting der spiller ind når der skal laves pæne billeder. Du skal nok få menuerne osv. til at se fine ud. Strømforbruget er nogenlunde det samme som LCD TV i samme størrelse.
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Pioneer 427XD og har spillet en del xbox 360 på den det seneste. Ingen problemer med Burn-in eller lignende...
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans123 skrev:
|
men du har heller ikke en af de nye Pioneer ?
Jeg har intet på mit 507 og selv med kanal logo en hel aften er der tegn på noget.
Hans
|
|
|
Nej har det gamle. Men med det sagde folk også. Der kommer ingen burn in... men det gjorder der altså.
Med de nye siger i også at der ikke er burn in men jeg behøver kun et smut ned i expert også et smut hjem til min onkel for at se to tilfælde der beviser det modsatte.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Burn-in er ikke noget problem...
man skal bare lige køre en indkørings DVD, skrue helt ned for alle indstillinger, ikke se film i 4:3 eller 2.35:1, undlade at spille konsolspil, undlade at se kanaler med logoer i hjørnet i længere tid af gangen, undlade at bruge den til HTPC medmindre man vil have en konstant 'start' knap i nederste venstre hjørne, bestemt IKKE falde i søvn med statiske menuer på skærmen og sidst men ikke mindst, kun bruge det på ulige datoer når månen er på sit højeste og ulvene hyler...
Det er trods alt et TV til 12-30.000,- Du kan da ikke forvente at du bare kan bruge det som du har lyst til!
Overvej KRAFTIGT et LCD tv i stedet. Jeg mener personligt det er bedre overall, specielt til HTPC brug - Om man så mener at plasma har et bedre billede  er det nok værd at overveje, om man kan leve med de tydelige skavanker et plasma TV har.
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
VonLarsen skrev:
Om man så mener at plasma har et bedre billede er det nok værd at overveje, om man kan leve med de tydelige skavanker et plasma TV har. |
|
|
Ja, vildt nok, der er rent faktisk nogen der foretrækker det mere korrekte billede et plasma TV kan levere. Utroligt! Jeg synes ikke mit plasma TV har tydelige skavanker; det tror jeg også de fleste andre med plasma TV vil være enige med mig i. 9 ud af 10 gange der bliver lavet voldsom larm omkring indbrænding/burn-in, kommer det fra folk der har LCD TV, og har helt vildt ondt i røven over et eller andet, hvad det mon så kan være...
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
VonLarsen skrev:
Om man så mener at plasma har et bedre billede er det nok værd at overveje, om man kan leve med de tydelige skavanker et plasma TV har. |
|
|
Ja, vildt nok, der er rent faktisk nogen der foretrækker det mere korrekte billede et plasma TV kan levere. Utroligt!Jeg synes ikke mit plasma TV har tydelige skavanker; det tror jeg også de fleste andre med plasma TV vil være enige med mig i. 9 ud af 10 gange der bliver lavet voldsom larm omkring indbrænding/burn-in, kommer det fra folk der har LCD TV, og har helt vildt ondt i røven over et eller andet, hvad det mon så kan være... |
|
|
Det er ufatteligt så meget larm du kan lave, uden egentligt at sige noget.
Skræmmende at du åbenbart også bliver lukket ud i weekenden.
|
| Til top |
|
| |