Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 14:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Screen Goo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er igang med at anskaffe mig en projektor nemlig Benq PE8720 den er ihvertfald købt og betalt.

Da jeg er en Newbii hvad angår projektorer har jeg lige et spg angående lærredvalg.

Mine første overvejelse gik på at købe en Cinescreen fra tyskland. Men så læste jeg at rullelærred altid vil have lidt "bølger" hvis man ikke bruger tension, altså opstrammer lærredet. Men så bliver det ret dyrt.

De fastrammelærred man så kan købe er også ret dyre, derfor vil jeg købe et malelærred og male med Screen Goo, det er ligesom ikke til at tage væggen med når jeg engang flytter .

Nogle som har erfaringer eller har set film på Screen Goo ?

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:

Jeg er igang med at anskaffe mig en projektor nemlig Benq PE8720 den er ihvertfald købt og betalt.

De fastrammelærred man så kan købe er også ret dyre, derfor vil jeg købe et malelærred og male med Screen Goo, det er ligesom ikke til at tage væggen med når jeg engang flytter .

Du køber en total lækker projektor, og så vil du spise den af med et sådan lærred? Skam dig   

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Jammen med screen Goo skulle jo være rigtigt godt, det påstår de på deres hjemmeside, men inden jeg kaster penge i den retning ville jeg vide mere om produktet, det er derfor jeg spørger.

Hvad er dine erfaringer da ? Skal lige siges at malingen alene koster ca 1600kr så mit lærred bliver heller ikke så billigt da jeg også vil bruge rigtig kvalitets lærred, fremstillet og perfekt opstrammet hos city lærred i KBH. De lave præcist efter de mål som man kommer med til en fair pris, også smider jeg også en flotramme omkring.

Dette er fra deres hjemmeside www.screengoo.com :

Screen Goo is a specially formatted, highly reflective acrylic paint, designed specifically for the video projection industry. Screen Goo acrylic paint allows one to transform any smooth, paintable surface into a high performance projection screen.

Screen Goo's performance reflects many years of research and development, and the precision production techniques of
Tri-Art Manufacturing. It has the capacity to outperform most existing screen products in use today. Screen Goo is made from the highest grade acrylic available and contains no filler materials. Whether used in a professional or home situation, its simple application, versatility, quality and variable gain characteristics are remarkable.

Men er da enig i at Benq PE8720 skal have en ordenlig behandling

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:

Skal lige siges at malingen alene koster ca 1600kr så mit lærred bliver heller ikke så billigt da jeg også vil bruge rigtig kvalitets lærred, fremstillet og perfekt opstrammet hos city lærred i KBH. De lave præcist efter de mål som man kommer med til en fair pris.

Hvad løber dit lærred op i? Du nævnte at du fandt fastrammelærred for dyrt, men så meget sparer du heller ikke, med mindre du sammenligner priser på Stewart lærreder .

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Hvad løber dit lærred op i? Du nævnte at du fandt fastrammelærred for dyrt, men så meget sparer du heller ikke, med mindre du sammenligner priser på Stewart lærreder .

Ja for mig drejer det sig om at få mest muligt for valuta for pengene og ved at lave det selv kan jeg få det i de mål som passer præcist med mit setup.

Lærred og ramme laves med et dobbeltkrydsbag på for ekstra afstivning og med bredramme. Ialt koster det : 873kr ved 190cm*100cm. Disse lærreder er beregnet til Akrylmaling.

Man kan vælge imellem en masse forskellige lærredmatrialer hos dem, i kan se det her:

http://www.kunstnerartikler.dk/city_lrreder.6

Skal jeg have lærredet indrammet koster det ca 100kr pr meter så evt 600kr oven i. Så et sted imellem 2500-3000kr

Men jeg har ikke besluttet mig endnu. Tager gerne imod gode råd. 

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Projectorcentral har sammenlignet Stewart Studiotek 130 med CRT White Screen Goo. Deres konklusion er, at kvaliteten en lille smule dårligere på alle områder. Den største forskel er, at Stewart er gain 1.3 og Screen Goo er gain 1.0. Så hvis man ikke har brug for det højere gain, hvilket ikke burde være et problem med en Benq PE8720, medmindre du vælger at lave et meget stort lærred eller har meget ambinet lys i rummet, så er Screen Goo CRT White den klare vinder, når man tager prisen i betragtning. Det forholder sig lidt anderledes med de grå varianter, da farvegengivelsen ikke er helt så god som f.eks. på et Stewart Firehawk. Dette lærred er dog også i en helt anden prisklasse.

Den umiddelbare ulempe ved Screen Goo er, at det kan gå galt under fremstillingen. Hvis man maler med rulle, kan der opstå striber, disse skulle dog blive mindre tydelige når malingen hærder helt op. Dette kan dog løses ved at sprøjtemale lærredet. Ifølge diverse fora skulle dette også give et marginalt bedre billed. Hvis du ikke selv har en sprøjtepistol eller pladsen til dette, kan det anbefales at finde en auto- eller møbelmaler, som vil lave det "orange".

http://www.projectorcentral.com/goo_systems_projector_screen s.htm

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:

Men er da enig i at Benq PE8720 skal have en ordenlig behandling

Godt . Det var nok der jeg gik fejl. Tolkede dit første indlæg a la "har brug for et lærred, fastramme er for dyrt, så jeg laver bare et selv". Så det var mere den holding jeg tolkede, som jeg reagerede på end din faktuelle løsning.  

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hvalen

Du behøver ikke en ramme og lærred til Screen Goo. Jeg vil faktisk sige, at den eneste fordel det har er vægten. Det kan males direkte på en grundet træplade. Jeg har købt en tilskåret 8 mm tyk MDF plade til ca. 90 kroner pr. m^2 incl. tilskæring. Denne skal grundes og så males med Screen Goo CRT White. Den samlede pris for et 107" 2.35:1 bliver lige under 2000 kroner og så er der også maling i overskud til at jeg kan give mit 58" 16:9 DIY lærred i soveværelset en Goo behandling. Så to stk. lærreder på specialmål til ca. 2k. Dette vil have koster spidsen og en vinge af en jetjager i Stewart Studiotek 130 ;o). Et 82" 16:9 Studiotek 130 koster omkring 12k.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Eeyore

Tak for det, det havde jeg ikke tænkt på ;) det vil jeg arbejde videre med ;)

Men min kommende Benq er jo en DLP, har du en CRT projektor ?

Jeg skal jo vælge en variant :)

ER bange for at det bliver for lyst, og tak for linket det ser interressant ud.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hvalen

Nej jeg har en Optoma H79 DLP projektor.

De grå varianter er kun til projektorer som har lav kontrastforhold og til brug i rum som ikke kan mørklægges helt (min holdning). Til din projektor vil jeg helt klart bruge en CRT White Screen Goo.

Pærens lysstyrke aftager med alderen (slidtage). Derfor er det vigtigt at vælge lærred ud fra dette, ellers ender man med et lærred som giver et for mørkt billed allerede efter "få" timer. Visse pærer kan have halveret lysstyrke allerede efter 500 timer.

Hvis dit billed i starten, skulle blive for lyst selv i low lamp mode, kan du altid sætte et ND filter på linsen og så fjerne det igen, når pærens lysstyrke er faldet. Senere kan du sætte lampen til high mode. Derved "forlænger" du pærens anvendelses tid, da man med et gråt lærred med lavt gain, vil skulle skifte pæren oftere for at have et tilstrækkeligt lyst billed.

Du skal sigte efter at have 16-22 fl (footlambert) lysstyrke fra lærredet i størst mulig tidsrum.

Du kan beregne det ud fra denne formel:

(projectorlysstyrke[lumens] / (billedbredde[cm] x billedhøjde[cm] x 0,001076391044943201)) x lærredgain

Dog skal du huske at projektorlysstyrken som producenten opgiver den ofte er meget overdrevet samt at din pære mister ca. 50% af lysstyrken indenfor de første 500-1000 timer.

Kaasing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hej,

inden du nu går alt for langt med dit maleprojekt, så prøv lige at kigge på denne side http://www.av-connection.dk/?Cpage=Default&ML1=3

Der har jeg lige bestilt et Projecta fastramme lærred på 200x112 cm til ca 2600 inkl fragt. Synes ikke det kan betale sig med en mal selv løsning til næsten samme pris og en masse bøvl.

Bare min mening, jeg synes tit jeg ser nogen der først har lavet en gør-det-selv løsning, men efter kort tid køber de alligevel et "rigtigt" lærred.

Vh

Kaasing

Til top Vis Kaasing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaasing

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode input. Jeg vælger at gå efter Screen Goo metoden. Lyder til at jeg får utroligt meget for pengene der ;)

Så det bare om det skal være lærred eller MDF. Det kommer nok an på chefen.

@ Eeyore Tak for tippet , men når man rækker en lille finger så .

Det filter du snakker om syndes jeg lyder som en rigtig god idé så jeg vælger CRT white og den sort gengivelse på Benq PE 8720 skulle være kanon. Hvor køber man sådan et filter ?, men det er jo ikke engang sikkert det bliver nødvendigt. Skal bruges til Film om aftenen og her er mørk, dog med hvidevægge, men kan så altid male lidt mere 

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt.

Du kan købe det i en fotoforretning. Du skal bare købe den diameter der passer til din linse. Så vidt jeg husker kan ND filtre fås i mindst 3 versioner som dæmper mere eller mindre. Du kan måske få lov til at låne et par stykker med hjem og finde det rigtige til dit behov.

Info om ND filter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Neutral_density_filter

hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

NU er min Projektor ankommet. Tør næsten ikke tænde for den .

Må men nu skal jeg til at købe noget screen goo, nogle som er med på at fælles køb ?

Det bliver CRT white som jeg skal købe  Så er det bare et spg om det skal sprayes eller rules på. Idéen med at male en MDF plade lyder tiltalende men også tung.  

Dog skal jeg ned efter at mørklægningsrullegardin til jomfru turen.

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

hvalen skrev:
Dog skal jeg ned efter at mørklægningsrullegardin til jomfru turen.

Det gjorde jeg også, og jeg er sgu blevet hængende ved det siden  har kørt snart 3 måneder med det, og bestiller ikke lærred foreløbelig

ThueVT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Til alle jer der laver GDS "lærreder" med malede plader, har jeg opskriften på en super ramme: billig og velfungerende(jow, rammen har en funktion - den afgrænser det lyse område(billedet) og giver en større subjektiv kontrast)

Lav rammen af alm.dørindfatning det har flere fordele:

• Kanten er vinklet så den lysende kant, skabt af reflektioner på indersiden af rammen undgås
  • Det er billigt og der er let at få fat i
  • Det passer med de indfatninger(og fodlister) der sidder i de fleste hjem
  • Bredden er ok(65/68mm) - hvis man vil have den bredere findes der også en 91mm, men den er ret stor at have på en væg

Da sort stof anses for at være det bedste som ramme og høvlet træ anses for at være for blankt, skal rammen behandles lidt for at blive 100 %:

• med (alt for) groft sandpapir (korn 40) slibes/raspes overfladen let op så den bliver lidt "behåret"
  • rammen SPRAYmales med BILLIG mat spraylak - en dyr/god maling påført med pensel eller rulle gør overfladen blank igen - billig spraymaling er noget tyndt sjask og derfor helt perfekt til opgaven

Jeg malede på en gipsplade og skruede rammen på bagfra - ialt kostede det mig kun ca. 100 kr at lave dette lærred.

(Farven er hvid: en farveprøve til 25,-som jeg fik malerdamen stil at spække med hvid tonefarve for at oge dækkeevnen. Jeg har lidt fortrudt lidt senere at jeg ikke fik en lys grå - det kommer nok en dag jeg får lyst til at male - jeg er altså ikke helt glad for lærredsdelen, men rammen er 100%)

Til top Vis ThueVT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThueVT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes