Hejsa
Hvis det skulle være gået jeres næse forbi, så afholdes der CES 2007 i Las Vegas. De fleste producenter af fladskærme er repræsenteret på messen, men den jeg havde tænkt mig at diskutere i tråden her var Philips - og deres nye 2007 modeller.
Jeg er selv en glad ejer af et 37PF9830 men vidste (formentligt ligesom alle jer andre), at der naturligvis ville komme nye modeller på markedet i de efterfølgende sæsoner - og måske kan vi være så heldige, at de begrænsninger som mange har debatteret er blevet løst.
Her tænker jeg fx. på manglende 1:1 pixelmapping af 1920x1080 signaler og Pixel Plus 2HD/3HD arbejdede i 1366x768 (hvilket jo er ærgerligt når der kunne modtages 1080i signaler). Betragtningsvinkler er også noget jeg gerne så forbedret (selv om de fleste sjældent ser film i 178 graders betragtningsvinkel, så er det fedt at farverne er ægte fra en 45 graders vinkel).
Den nye generation af Pixel Plus hedder (så vidt jeg kan se) Pixel Perfect HD og eftersom panelerne er specificeret som værende 1080p (og ud fra der kan læses i pressematerialet), kan PP HD arbejde på alle formater. Det ville virkelig være fedt, hvis man endelig kunne bruge Digital Natural Motion teknologien på HD signaler.
Desværre ser det ud til at Philips stadigvæk refererer til Pixel Plus 3 HD samtidig med Pixel Perfect HD. Det kan være, at dette betyder deres entry model bruger PP 3 HD mens de efterfølgende modeller bruger Pixel Perfect HD (jeg krydser fingre, for PP 3 HD som det kendes fra 2006 modellerne har en del begrænsninger).
Der er lagt op til 6 nye modeller fra Philips, men det er vist kun dem med 1080p der rigtigt er interessante for folk her i disse fora. Desværre ser det ud til, at det kun er en enkelt model (42PFL9832D) der har Ambilight Full Surround - det er lidt ærgerligt, da denne model med den hvide bagplade gør fladskærmen væsentligt større (og væsentligt mere klodset efter min mening).
Heldigvis har Philips taget LED teknologien til sig - det betyder bedre farver fra Ambilight.
Jeg tror sådan et 47PFL9732D ligger lige i sweetspot for de fleste - jeg er ret spændt på at se, hvordan fladskærmene klarer skærerne, for konkurrencen på teknologi er efterhånden ved at være ret hård. De seneste HD BRAVIA modeller fra SONY leverer et virkelig godt billede og efterhånden som HD materiale bliver gjort mere tilgængeligt for os danskere, er det vigtigt at skærmene kan andet end håndtere SD signaler (hvilket jo traditionelt set har været en af Philips' store fordele).
|
Model |
Display Type |
Ambilight
2 Channel |
Ambilight
Full Surround
|
120 Hertz |
ClearLCD |
Pefect Pixel HD |
1080p |
MSRP |
Availability |
|
32PFL7332D |
32” LCD |
X |
|
|
|
|
|
$1,199 |
March |
|
42PFL7432D |
42” LCD |
X |
|
|
|
X |
X |
$1,999 |
April |
|
42PFL9832D |
42” LCD |
|
X |
X |
X |
X |
X |
$2,999 |
June |
|
47PFL7432D |
47” LCD |
X |
|
|
|
X |
X |
$2,499 |
April |
|
47PFL9732D |
47” LCD |
X |
|
X |
X |
X |
X |
$2,799 |
June |
|
52PFL7432D |
52” LCD |
X |
|
X |
X |
X |
X |
$3,599 |
September |
Link til CES presseside:
http://www.ces.philips.com/index.cfm
Link til Word dokument vedr. PP HD, LED Ambilight osv.:
http://www.ces.philips.com/press-releases/Ambilight Family.doc
Link til HTML version af ovenstående Word dokument (for dem der ikke har Word installeret):
http://www.press.ce.philips.com/apps/c_dir/e3379701.nsf/alle /169BF0769F2B8620C125725A004F5F39?opendocument
Der må unægteligt være andre, der følger med i udviklingen af Pixel Plus osv., så jeg foreslår vi bare kommer igang - jo før jo bedre. Er der ikke nogen af jer der har gravet / kan grave noget mere materiale frem på fx. Pixel Perfect HD?