Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor valg..? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Er på udkig efter en projektor til max 9000 kr. og jeg har fået øjne en LG til ca. 8200 kr:

LG DX130 som koster 8000 kr... Kigger meget efter ANSI og opløsning... Den har: DLP-projektor / 16:9 / 4:3 (1400 x 1050) / 1024 x 768 / 3000 ANSI lumens / 2000:1.

Er jeg helt galt på den eller er denne projektor ikke temmelig god? Eller kigger jeg efter det forkerte, skal man kigge mere efter Kontrasten? Vil gerne have en projektor som har et godt billede især hvis rummet er lyst.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Den projektor du har kigget på er en data projektor beregnet til præsentationer m.v.

Til hjemmebio er den helt håbløs, da disse projektorer altid har en dårlig gråtoneskala, dårlig billedbehandling, dårlig sortniveau, og dårlig farvegengivelse. Som regel larmer de også en del. Den du har kigget på, er en 4:3 projektor med en opløsning på 1024*768 punkter!

Jeg vil istedet anbefale Optoma HD70, som er en rigtig hjemmebio projektor. Den kører 16:9 format (1280*720 pixels) og så er den HD ready. Den koster Kr. 7995,- i Computercity.

Rummet må aldrig være lyst! Lys er projektorens værste fjende, og selv en smule lys gør billedet udvasket og "fladt". Det er en myte at høj lysstyrke gør mørklægning overflødig. Det forbedrer jo ikke sortniveauet uanset hvor meget lys du kaster op på lærredet. Brug istedet nogle penge på mørklægningsgardiner. Ikea har nogle billige rullegardiner, som jeg selv bruger, og de virker fint.

FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hvor er det at du ser det er en data projektor? Havde selv en LG RD-JT91 DLP projektor som fornyelig lige er gået i stykker...

FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Lige en ekstra ting den skal helst have DVI udgang min kommende projektor, da jeg har en Denon 1910 mener jeg den hedder med DI udgang... Eller kan man bare købe en adaptor som laver stikket om fra HDMI til DVI uden at det rør signalet?

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give perejvind ret. Optoma HD70 er blevet rost til skyerne, og så er den tilmed billig.
Ang. DVI/HDMI. Så er det det samme. Du skal bare have en adaptor til fra DVI -> HDMI

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

FroZzi skrev:

Er jeg helt galt på den eller er denne projektor ikke temmelig god? Eller kigger jeg efter det forkerte, skal man kigge mere efter Kontrasten? Vil gerne have en projektor som har et godt billede især hvis rummet er lyst.

Blot for at supplere de øvrige svar; du kan ikke læse dig til om en projektor er god, endsige om den dækker dit behov (indgange undtaget). Du skal se den/dem live inden du køber. Så ja, du kigger efter det forkerte . Omkring lys i rummet, så er der udviklet et møgdyrt lærred som kan bruges i rum med lys. Mørklægningsgardiner er billigere . Hvad lys gør med billedet fra en projektor, kan du opleve live hos en hver forhandler med respekt for sig selv.

FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Dvs. skal man lægge mee vægt på opløsningen og om den kan kører 16:9 og kontrastforholdet?

Den LG jeg havde kigget på kan jo køre 16:9 men dens kontrast forhold er ikke det bedste, er det det der gør den er dårlig til film osv?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

FroZzi skrev:
Hvor er det at du ser det er en data projektor?

Man kan f.eks. se det på LG´s websted, hvor de selv beskriver produktet således:

Lysstærk præsentationsprojektor med SXGA+ opløsning, der viser computergrafik knivskarpt.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

FroZzi skrev:

Dvs. skal man lægge mee vægt på opløsningen og om den kan kører 16:9 og kontrastforholdet?

Den LG jeg havde kigget på kan jo køre 16:9 men dens kontrast forhold er ikke det bedste, er det det der gør den er dårlig til film osv?

Ja, men også lysmængden (ANSILUMENS). Vi er jo vant til at synes, at højere tal altid er bedre, men en projektor med for meget lys er ikke god til film, fordi sort bliver udvasket til en bleg blå-grøn ting.

Altså man skal gerne have høj opløsning i 16:9, høj kontrast, ikke for høj lysstyrke og ikke mindst lav støj (dataprojektorer larmer meget)
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ahh okay takker!

Jeg har kigget lidt på Optoma HD70 og den ser ikke så tosset ud. Jeg er ikke så stærk i HD teknologien, men i og med den er HD ready og jeg har en DVD med DVI udgang og jeg køber en adaptor fra HDMI til DVI, vil jeg så få et bedre signal end med min gamle LG som ikke var HD ready hvor jeg brugte et DVI kabel?

Hvad kan man ellers benytte den til i og med den er HD ready?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

FroZzi skrev:

Du skal først og fremmest bruge dine øjne i beslutningssituationen. Specifikationer kan bruges til at udvælge og fravælge. Opløsningen er ikke det vigtigste. Selv vil jeg hellere se på en 1024*576 DLP end en 1280*720 LCD (men det er så min præference). Kontrastforholdet er vigtigt, men du kan ikke læse dig til hvilken projektor, der har det bedste kontrastniveau. Der er flere målemetoder og tilmed noget der hedder dynamisk kontrast. 16:9 et er must til film og deciderede videoprojektorer er 16:9.

Der er flere ting der gør en dataprojektor dårlig til film. Ansi lumens og kontrast er noget af forklaringen. Resten af forklaringen ligger i billedebehandlingen.

FroZzi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle jeres svar, jeg har set hifi-klubben kører med Optoma HD70 så jeg tror jeg vil tage et smut derned og få en fremvisning inden jeg beslutter mig!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes