Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: PC skærm som tv-skærm (?) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dyrmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter et lille soveværelse-tv, og tænkte så på, om jeg bare kan købe en PC-skærm og sætte en tv-tuner dertil? Det er i så fald sådan en ASUS skærm her jeg har tænkt på: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240250

Nu tænker jeg specielt på dens opløsning på 1400x900, findes der overhovedet en tuner der kan håndtere det. Og hvad med HD?, vil sådan en skærm kunne klare det? (selvom det nok er lidt overflødigt til dens formål)

MVH Mads

Til top Vis Dyrmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyrmann Besøg Dyrmann's Websted

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det kan du som sådan godt, men jeg kan ikke personligt se meget idé i det. Jeg har tidligere hjulpet en journalist skrive en artikel om sådanne løsninger for en af de større aviser herhjemme, og som han også indså til sidst, så er det ikke alle løsningerne der er lige smarte.

Jeg skal prøve at forklare kort: Du skal tænke på, at en PC monitor som sådan kun har en indbygget scaler, der kan håndtere andre opløsninger og sørge for at de tilpasses skærmens egen - i dette tilfælde 1400x900. Den har ikke et decideret billedkredsløb og den har ikke optimerede funktioner.

Du skal desuden tænke på, at du så skal tænde og slukke monitoren manuelt. Det er muligt at den går på strømsparefunktion, når du slukker tuneren, men der går nok lige et kvarter, hvor du skal døje med en tændt diode (hvilken sikkert også er tændt efterfølgende) og så en "advarselstekst" på skærmen.

Du kan dog sagtens tilslutte en tuner - eksempelvis gennem D-SUB (VGA) indgangen. Kvaliteten afhænger dog meget af tuneren og i sidste ende ender du med en dyrere løsning end et tv, hvis du skal have et fornuftigt billede. HD kan skærmen sikkert også håndtere, men hvad er idéen i at se HD på en 19 tommer skærm, der ikke engang er optimeret til at behandle tv signaler?

Der findes så PC monitors med indbyggede tunere, hvor du også har en fjernbetjening. Igen er kvaliteten dog ikke overbevisende.

Så bottomline: Hvorfor ikke bare købe et lille Tv? Samsung laver f.eks. deres populære R7 serie helt ned i 19 tommer. Link: http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306460

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes