| Forfatter |
|
caldas Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke få signal fra min PC til TV.
Jeg har et Samsung LE32R72B, hvor jeg har forbundet videoudgangen i grafikkortet i PC via komponent stik (Y/Pb/Pr).
Mangler jeg at opsætte noget på PC'en eller i TV? Jeg har prøvet at vælge alle muligheder for input til TV, men intet signal.
Jeg er snart ved at opgive totalt. Hjælp!!
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest - velkommen til! 
Men hurtigt spørgsmål - hvad er det for et grafikkort..?
Normalt har de jo VGA/DB15, DVI eller begge dele - men jeg kan ikke mindes at have set nogen med component udgang..?
|
| Til top |
|
| |
caldas Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker.
Kortet er et Radeon 9600. Det har både VGA og DVI, men også et videostik(S-video, det lille runde). Er ved at opgradere til ASUS gforce 7600GS, men den er ikke oppe at køre endnu. Burde ikke gøre den store forskel.
Jeg har så et fordeler kabel fra S-video, der deler sig til de 3 komponent. Derfra er så forlænger til komponentindgangen på TV'et.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt med på hvorfor du gør det på den måde - S-video er den dårligste måde at få billedet ud af pc'en på - og hvad er det for et kabel der skulle kunne lave S-video til Component..?? S-video KAN godt konverteres til component, men det kræver såvidt jeg ved en eller anden form for aktivt filter - men billedkvaliteten bliver ikke bedre.
- Hvorfor bruger du ikke VGA i stedet..? Det har dit TV da indgang til..?
|
| Til top |
|
| |
caldas Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konverter kabel fulgte med grafikkortet. Og jeg havde kabel til komponent, så det gav næsten sig selv (på det tidspunkt)
Hvis jeg skal bruge VGA udgang kræver det, at jeg kan sætte 15 m kabel til, og jeg ved ikke, om man umiddelbart kan sætte VGA stik på et kabel igen. Det skal nemlig igennem flere huller i muren, så stik kan ikke gå igennem.
Det kan være, at jeg skal prøve at forbinde PC og TV med et VGA, for at se, hvordan det ser ud.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er konverterkablet der er problemet. Under alle omstændigheder er kvaliteten af det billede der kommer ud af VGA udgangen væsentligt bedre end S-video, konvertering eller ej.
Problemet med at trække kablet er en anden sag - det skal muligvis løses med en adaptor i en af enderne, eller også skal du alliere dig med en der er god med en loddekolbe.
Hvis du rykker PC'en hen til TV'et for at prøve det af, så prøv evt. også at sætte et s-video kabel direkte mellem PC'en og S-video indgangen i TV'et. Det KUNNE jo også være noget opsætningsmæssigt, så der slet ikke kommer billede ud af TV-out i grafikkortet.
|
| Til top |
|
| |
caldas Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede at sætte PC tæt ved TV med VGA kablet, og billedet stod helt skarpt Mange tak!!
Har desværre ikke et S-video til at teste udgangen.
Så skal jeg bare have fundet ud af at lave et 15 m forlænger. D-sub 15 hedder det vist? Skal alle 15 pinde bruges? Eller kan man nøjes med færre? Det gør det lidt nemmere at finde kablet.
Næste problem bliver så lyden. Er det mon ligemeget, om man forbinder lyden fra PC til hvilken som helst lydindgang i TV? Der findes både komponent, DVI og PC audio indgange. Jeg ville foretrække at bruge komponent, da jeg har kablerne og stik i forvejen 
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger VGA/D-sub 15 så skal du vist også bruge PC audio indgangen - de er koblet til hinanden.
Mht pindende i kablet, så er der nok computer/kabel folk der ved mere om dette. Udgangssignalet fra PC'en er splittet op i 5 dele - Rød, Grøn, Blå, Horisontal sync og Vertical sync, men hvorvidt de har separat skærm, eller en fælles ved jeg ikke. Der findes adaptorer der omformer VGA til 5 stk. BNC stik (som igen kan omformes til phono med endnu en adaptor) - her er der i al fald totalt tale om 10 stk ledere.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
caldas skrev:
Jeg prøvede at sætte PC tæt ved TV med VGA kablet, og billedet stod helt skarpt Mange tak!!
Har desværre ikke et S-video til at teste udgangen.
Så skal jeg bare have fundet ud af at lave et 15 m forlænger. D-sub 15 hedder det vist? Skal alle 15 pinde bruges? Eller kan man nøjes med færre? Det gør det lidt nemmere at finde kablet.
Næste problem bliver så lyden. Er det mon ligemeget, om man forbinder lyden fra PC til hvilken som helst lydindgang i TV? Der findes både komponent, DVI og PC audio indgange. Jeg ville foretrække at bruge komponent, da jeg har kablerne og stik i forvejen 
|
|
|
15m VGA ? Det skal være en MEGET god kvalitet hvis du ikke skal have dårligt billede. Se evt. herPS: Forveksler du ikke komponent og komposite ?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
PS: Forveksler du ikke komponent og komposite ?
|
|
|
det tror jeg helt sikkert. :-)
|
| Til top |
|
| |
caldas Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har på fornemmelsen, at det er experter, jeg har med at gøre her 
Jeg kan ærlig talt ikke finde en forklaring på forskel mellem komponent og komposite nogen steder. Kun at manual til TV kalder det komponent. (PS. Jeg er håbløs gammeldags, har mest været vant til at bruge phono stik til medier)
Kan I så ikke foreslå den bedste (og ikke så dyr, at kabel koster lige så meget som TV'et) metode til at få billede fra PC til TV over 15 m afstand? Og lyd skal selvfølgelig også med.
Min næste undren er, at jeg prøvede at forbinde DVD afspiller med TV via komponent (3 phono) og der var intet signal. Jeg har målt at der er forbindelse i kabel og til de korrekte farver stik. Kan det være komponent indgangen i TV, der er problemet?
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Komposite signal er et sammensat signal og det dårligste man kan bruge (groft sagt).
Composite er delt op i 3 dele, og du skal derfor sørge for at forbinde kablet rigtigt.
Der er betegnelser på ind/udgang (Y = Luminance, Pb = Chrominance 1, Pr = Chrominance 2), og skal forbindes Y->Y, Pb->Pb, Pr->Pr, du kan teste det med almindelige phonokabler, men for at få ordentlig kvalitet skal du vælge et kabel der er lavet til komponentsignal.
Du skal på DVD-afspiller vælge at bruge komponentudgangen før du får noget signal ud.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Jeg er ikke helt med på hvorfor du gør det på den måde - S-video er den dårligste måde at få billedet ud af pc'en på - og hvad er det for et kabel der skulle kunne lave S-video til Component..?? S-video KAN godt konverteres til component, men det kræver såvidt jeg ved en eller anden form for aktivt filter - men billedkvaliteten bliver ikke bedre. |
|
|
Der er skam komponent udgang på grafikkortet. Det er strengt taget ikke et s-video stik da det har flere ben end et s-video, nemlig ekstra ben der bære komponent signalet. Der sker altså ingen konvertering det er bare et specielt stik der så forbindes til et andet stik med "normale" rca stik i den anden ende.
For at få det til at virke skal du sætte dit grafik kort op til det.
Hans J skrev:
15m VGA ? Det skal være en MEGET god kvalitet hvis du ikke skal have dårligt billede.Se evt. herPS: Forveksler du ikke komponent og komposite ? |
|
|
Det har jeg nu brugt uden problemer. Selv om der kan være et lille tab vil jeg nu langt fra kalde det dårligt.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Der er skam komponent udgang på grafikkortet. Det er strengt taget ikke et s-video stik da det har flere ben end et s-video, nemlig ekstra ben der bære komponent signalet. Der sker altså ingen konvertering det er bare et specielt stik der så forbindes til et andet stik med "normale" rca stik i den anden ende. |
|
|
Arh - så kan jeg bedre forstå det! Var ikke helt med på det med s-video til component..!
|
| Til top |
|
| |
caldas Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker sørme nu. Tak til Bluesky! Og alle jer andre.
Det viste sig bare at være et spørgsmål om grafikopsætning på PC'en. Jeg anede jo ikke, hvad man skulle definere mht dual skærme.
Og billedet ser faktisk ret skarpt ud, kvaliteten er ikke værre end filmkvaliteten, jeg ser på PC-skærmen, på trods af de 15 m ledning og de mange konverter-stik. 
Jeg vender tilbage, når jeg også skal ha lyd sammen med billedet 
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
caldas skrev:
Jeg kan ikke få signal fra min PC til TV.
Jeg har et Samsung LE32R72B, hvor jeg har forbundet videoudgangen i grafikkortet i PC via komponent stik (Y/Pb/Pr).
Mangler jeg at opsætte noget på PC'en eller i TV? Jeg har prøvet at vælge alle muligheder for input til TV, men intet signal.
Jeg er snart ved at opgive totalt. Hjælp!!
|
|
|
så slå dit grafikkort over til pal ... __________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var visk lidt sent på den lol
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |