| Forfatter |
|
svenskergarn Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey...
Er total lost i hvad man skal købe af nyt TV. Mit budget siger ca 7000. Skal bruge det mest til, underligt nok, at se TV på, DVD og selvfølgelig have sat min computer dertil.
Har kigget mest på 32" LCD. Men hvis det blev et 37" gjorde det nok heller ikke noget. Jeg er mest lost i det med 1:1 pixelmapping og digital tuner. Hvor vigtige er disse ting? Går udfra at det vil give det bedste resultat at bruge HDMI og DVI til at sætte DVDafspiller og computer til fjernsynet, så der skal være mulighed for begge samtidig.
Design medsigt kan jeg rigtig godt li Samsungs fladskærme og har hørt godt om dem, men er blevet meget i tvivl efter at have læst her på boarded.
Er der nogen der kan hjælpe mig? Evt komme med nogle forslag der opfylder "kravene".
På forhånd tak herfra :)
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Taz..
Mange tak for svaret.
Jeg har kigget meget her på siden. Men synes lidt ligesom dit svar (ikke at det ikke var brugbart) så fortæller svarerne ikke rigtig noget om 1:1 pixelmapping, og den har heller ikke digital tuner, og man finder lige så lidt svar når man kigger på producentens hjemmeside :( Synes det er meget svært at finde rundt i. Den 42 ser meget fristende ud, men hvordan med når man sætter computeren til? Det troede jeg egentlig LCD var bedre til?
//svenskergarn ;)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
42" bliver desværre for stort :( Det har vi ikke plads til... Så det må blive 32 eller 37" :)
Nogen forslag der?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den digitale tuner der sidder i de fleste nye apparater er af DVB-T typen, det vil sige du kan kun bruge den til de signaler du får med antennen på taget. Har du kabeltv skal det være af typen DVB-C, og det er desværre ikke så almindeligt (endnu).
Mht 1:1 pixelmapping, så er der dem der fokuserer meget målrettet på denne ene specifikation - muligvis fordi det er den nemmeste at forholde sig til. Det har reelt ingen eller kun meget lille betydning for TV/DVD kigning, da opløsningen på både LCD og Plasma TV under alle omstændigheder er anderledes end billederne de skal vise.
Man kan godt koble en PC til et TV med "skæv" opløsning - men skal du PRIMÆRT bruge TV'et til PC/spil brug kan det godt være du skal se efter dette. Men der er som sagt mange andre parametre der har betydning for billedkvaliteten, bl.a. hvor korrekt farver gengives, hvordan billedet bliver behandlet i apparatets billedbehandlingskredse (som kan være så ødelæggende for opløsningen at 1:1 pixelmapping HELT mister sin relevans), kontrast og betragtningsvinkel.
Panasonics PV60 som der lige blev linket til fås iøvrigt også som 37".
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt læsestof :)
Som jeg forstår det, så er det egentlig ligegyldigt om der er DVB-T digital tuner i, eller ej? Og skal ikke primært bruge den til PC, vil bare gerne have et flot billede fra computeren. Så behøver ikke at gå efter 1:1 pixelmapping?
Ja, så det godt, men vil føle mig dum over ikke at gi 500 for de sidste 5" :) 37" modelen er lige så god som 42" eller?
Må se om jeg kan få plads til 42" :)
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenskergarn skrev:
| 37" modelen er lige så god som 42" eller?
Må se om jeg kan få plads til 42" :)
|
|
|
Tjah - bortset fra størrelsen er de ens.
Mht størrelsen er det måske værd at være opmærksom at PV60 har højttalerne i bunden, så et 42" ikke er bredere end et 37" TV med højttalerne i siderne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
svenskergarn skrev:
| 37" modelen er lige s� god som 42" eller?
M� se om jeg kan f� plads til 42" :)
|
|
|
Tjah - bortset fra st�rrelsen er de ens.
Mht st�rrelsen er det m�ske v�rd at v�re opm�rksom at PV60 har h�jttalerne i bunden, s� et 42" ikke er bredere end et 37" TV med h�jttalerne i siderne.
|
|
|
Du har fat i noget :) Jeg vil kraftig overveje det. Skal til Aarhus på onsdag, så må bare håbe de har flere der :) Hvis der er nogen der har nogle forslag til andre, eller argumenter for og imod dette fjernsyn, må i gerne lige sige til :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes der er stor forskel på priserne på HDMI kabler. Hvordan kan det være? (Ved godt der er kvalitets forskel) Er det de ekstra penge værd? Er der noget man skal være opmærksom på? så der var nogle kabler der hed 1080p. Kan andre kabler ikke bruges til 1080p? Bør man køre via DVI eller VGA fra computer til TV? Det lyder selvfølgelig mest logisk at køre over DVI, men er der nogen forskel? Opløsninger osv. Synes jeg læste noget med en der havde problem med at den manglede hele kanten af computer billedet når han kørte over DVI.
En der kan hjælpe med det? :)
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle TV (fx Samsungs) kan kun køre 1:1 pixelmapping via VGA - derfor vil det ofte være en fordel at tilslutte ens PC med VGA - DVI/ HDMI kan du så bruge til DVD-afspilleren. Det at noget af kanten af billedet mangler skyldes overscan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, tak for svar og link. Vil det blive et problem med TH-42PV60EH?
Hvis det er, så kører man en opløsning lavere, og så tilpasser TV'et billedet?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenskergarn skrev:
Okay, tak for svar og link. Vil det blive et problem med TH-42PV60EH?
Hvis det er, så kører man en opløsning lavere, og så tilpasser TV'et billedet?
|
|
|
Så vidt jeg husker kan man indstille 42PV60 til ikke at lave overscan, men jeg er ikke sikker. Søg i forummet eller på nettet. Det har været oppe og vende før ifb. HTPC. Jeg tror at det var AndersDGP, så legede med det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg snart haft TV'et i en uge, og har på ingen måder fortrudt købet. Det er genialt. Har dog ikke fået det sat til computeren endnu. Vil man miste meget ved at bruge VGA fremfor DVI-HDMI ?
Er rigtig glad for jeg valgte 42" frem for 32" eller 37" :)
|
| Til top |
|
| |